خبر خوب برای متقاضیان مسکن ملی در استان تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، از افزایش ظرفیت تولید مسکن در برنامه اقدام ملی این استان خبر داد.
خبر خوب برای متقاضیان مسکن ملی در استان تهرانتیتر20- خلیل محبت خواه در خصوص طرح اقدام ملی در استان تهران اظهار داشت: در مرحله اول، بعد از ابلاغ برنامه اولیه طرح اقدام ملی مسکن، برنامه استان تأمین زمین برای ۷۳ هزار واحد بود.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی انجام شده، این امکان به وجود آمد که برای ۶۶ هزار واحد مسکونی زمین تأمین و این ظرفیت اعلام شد.

به گفته محبت خواه، در واقع به تعداد ۶۶ هزار متقاضی که در مرحله اولیه پذیرش شدند، زمین مناسب موجود است؛ این در شرایطی است که ثبت‌نام در ۴ شهر پرند هشتگرد پردیس و ایوانکی برای نزدیک به ۴۶ هزار واحد و در سایر شهرها برای ۲۰ هزار واحد انجام شد که در مجموع، ۶۶ هزار واحد برای ۶۶ هزار متقاضی واجد شرایط احداث خواهند شد.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا ظرفیت تولید مسکن را در طرح اقدام ملی مسکن افزایش دهیم. بخشی از این افزایش از محل افزایش ظرفیت انجام می‌شود و بخشی از محل ریزش متقاضیان و کسانی که انصراف داده‌اند.

محبت خواه تصریح کرد: مرحله دوم ثبت نام و تکمیل ظرفیت هم خوشبختانه به خوبی انجام شد. پس از زمان اعلامی افرادی که پیامک ارسال کرده و رزرو شده‌اند، وارد سایت اقدام ملی خواهند شد و مراحل ثبت نام را طی می‌کنند تا در مرحله بعدی پالایش شوند.

واگذاری اراضی به صورت اقساط ۵ ساله

وی با بیان اینکه تیم اقدام ملی اداره کل راه و شهرسازی تهران تاکنون بیش از ۱۰ جلسه سه ساعته هفتگی را برای پایش زمین‌های پیشنهادی برگزار کرده است، بیان داشت: بر اساس گزارش تهیه و ارائه شده، مدیران شهرستان‌ها و حوزه‌های املاک و حقوقی، مسکن و شهرسازی و معماری همه در این تیم حضور فعال دارند و پس از بحث و بررسی در جلسات، پایش های میدانی انجام می‌شود. تمام پروژه‌ها در استان تهران در قالب فروش اقساطی زمین (۵ ساله) است.

محبت خواه گفت: یک بخش از قراردادهای ساخت و ساز اقدام ملی در بحث مشارکت جای می‌گیرد و بخشی هم به صورت واگذاری زمین ۹۹ ساله بوده که در قالب انجام تفاهم با ارگان‌ها برای تأمین مسکن کارکنان آن‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام انجام می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: هدف از توضیح سرفصل‌های اصلی طرح اقدام ملی مسکن این است که مخاطب بداند طرح اقدام ملی، اقدام ملی «تولید مسکن» است. یعنی محرک، ابزارهای مختلفی از جمله وام، فروش اقساطی زمین، اجاره ۹۹ ساله زمین، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام، قراردادهای مشارکتی روی زمین‌های با ارزش کارشناسی و قیمت بالا است که به تحریک تولید مسکن در کشور و افزایش عرضه کمک می‌کند.

رئیس طرح اقدام ملی استان تهران با بیان اینکه این طرح یک پروژه عظیم است، گفت: زمین‌های تخصیص داده شده به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای دماوند، صفا دشت، شریف آباد و فیروزکوه، کیلان و پیشوا به بنیاد مسکن تحویل داده شده و در مراحل طراحی و اخذ پروانه هستند. از نظر پیشرفت فیزیکی، ۱۱ هزار واحد قرار است توسط بنیاد مسکن اجرایی شود و ۲ هزار واحد نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی می‌شود.

واحدهای طرح ملی مسکن را ۲ ساله تحویل می‌دهیم

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما برای تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۲ ساله است، گفت: امیدواریم که باقیمانده پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تهران نیز در اوایل سال ۹۹ شروع شود و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ با کمک سازنده‌ها به متقاضیان تحویل داده شود.

محبت خواه با اعلام آغاز کلنگ زنی پروژه‌های طرح اقدام تولید مسکن در ادامه کلنگ زنی تهرانسر و در شهرهای استان طی بهار و تابستان امسال، گفت: سخت‌ترین قسمت طرح اقدام ملی مسکن و بزرگترین مشکل کار در طرح اقدام ملی مسکن تأمین زمین مناسب بود.

وی گفت: اگر زمین در جای مناسب، یعنی در بافت شهری یا نزدیک به بافت شهری انتخاب شود، به این معنی است که آب و برق و گاز در مجاورت زمین وجود دارد و این گونه نیست که نزدیک‌ترین تأسیسات زیربنایی به پروژه ما ۵ کیلومتر آن طرف‌تر باشد. ما تجربه مسکن مهر را گذرانده‌ایم و این تجربیات قطعاً چراغ راه‌مان قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال زمین‌های اختصاص یافته در دماوند در ورودی شهر بوده و زمین اسلامشهر در داخل شهرک واوان اسلام شهر در بلوار ولی عصر و سایر اراضی هم تماماً در محدوده شهرها و بافت مسکونی قرار دارند. ما دنبال این هستیم که خطاهایمان را تکرار نکرده و امیدواریم مردم در این مسیر همکاری لازم را انجام دهند.

ساخت ۲ هزار واحد در دماوند

محبت خواه با بیان اینکه نقش بنیاد مسکن نیز در این موضو..ع بسیار برجسته است، گفت: پروژه طرح اقدام ملی مسکن در دماوند ۲ هزار واحد است که این تعداد در قالب ۴ پروژه ۵۰۰ واحدی پیش‌بینی شده و بنیاد مسکن سرمایه گذاران مختلفی را برای آن در نظر گرفته است. به واقع خرد کردن پروژه و ساخت آن توسط سازنده‌های مختلف امکان عملیاتی شدن آن در طول ۲ سال را فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با اشاره به دلایل مشکلات مربوط به پروژه ۵ هزار واحدی مسکن مهر در اسلامشهر یا ۸ هزار واحدی پاکدشت گفت: این پروژه‌ها قرار بود به شکل متمرکز ساخته شود. حجم پروژه بسیار زیاد بود و زمان زیادی نیاز داشت. آماده سازی زمین، زیر ساخت، آب و برق و گاز به اندازه خود ساخت پروژه انرژی می‌گرفت و این ظرفیت در بخش دولتی وجود نداشت. با این حال در اقدام ملی ما فقط با یک مدل جلو نمی‌رویم و تمام سناریوهای و توان بخش دولتی و خصوصی را به خدمت خواهیم گرفت.

پروژه ۷۰۰ واحدی اسلامشهر

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه ۷۰۰ واحدی در اسلامشهر داریم که در مقایسه با پروژه ۵ هزار واحدی مسکن مهر اسلامشهر به دلیل انتخاب زمین مناسب، کوچک بودن مقیاس پروژه، فراهم بودن زیرساخت‌ها و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر عملیاتی خواهد شد.

محبت خواه تصریح کرد: بدون شک سوال بسیاری از مردم این است که چطور طرح اقدام ملی در مقایسه با طرح مسکن مهر که ۱۰ ساله به پایان رسید، قرار است طی ۲ سال به اتمام برسد. اگرچه طرح استان تهران بزرگ مقیاس است اما این طرح را در شهرستان‌ها خردتر و کوچک‌تر کرده‌ایم. ضمن اینکه این طرح در زمین‌های داخل بافت شهری و یا چسبیده به بافت طرح اجرا می‌شود و نیاز به آوردن زیرساخت‌ها نخواهیم داشت در نتیجه زمان در بحث اجرا قابل مدیریت است.

استفاده از تجربیات مسکن مهر در طرح ملی مسکن

وی ادامه داد: از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تقاضا داریم این طرح را جدی بگیرند. بخش مهم طرح ملی مسکن بر عهده متقاضیان است و بانک مسکن به مرور در مراحل ساخت مسکن، وام و تسهیلات بانکی را تزریق خواهد کرد. بخشی از هزینه ساخت مسکن را خود متقاضیان تعهد می‌کنند. متقاضی باید در نظر داشته باشد این مبالغ را به موقع پرداخت کند. اگر آورده‌های مالی متقاضیان به موقع به پروژه‌ها تزریق نشود، باعث طولانی شدن پروژه می‌شود و خستگی دست اندرکاران و متقاضیان را در پی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: بخشی از پروژه‌های مسکن مهر که با موفقیت و به موقع پایان یافت و مردم در آن ساکن شدند، همان‌هایی بودند که مردم پای کار بودند و و آورده‌های خود را به موقع واریز می‌کردند.

وی در پایان گفت: در بخش دولت هم بدنه کارشناسی و هم بدنه مدیریتی از تجربیاتی که در مسکن مهر اتفاق افتاد (شامل جانمایی پروژه‌ها، فاصله با شهرها، تأمین خدمات زیربنایی) به عنوان تجربه برای عملکرد بهتر در طرح اقدام ملی مسکن استفاده می‌کند و با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی مذاکراتی داشته‌ایم و از طرح‌های نوین و سبز در حوزه انبوه سازی و صنعتی سازی حمایت خواهیم کرد./ خبرآنلاین