خبر خوش وزیر برای مستاجران | افزایش وام ودیعه مسکن ؛به زودی

وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن در سراسر کشور خبر داد و گفت: نرخ اجاره مسکن در تهران ۲۵ درصد افزایش یافت.

وام ودیعه مسکن وامی است که برای تامین تمام یا قسمتی از هزینه ودیعه واحد مسکونی مورد نیاز افراد پرداخت می‌شود و در طول دوره اجاره واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وام ودیعه مسکن در جهت کمک به مستاجران کم درآمد از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می شود. وام ودیعه مسکن تا سقف 70 میلیون تومان به متقاضیان برای اجاره و پول پیش مسکن پرداخت می شود. حال برای کنترل بازار اجاره مسکن سقف وام ودیعه مسکن را دولت افزایش می دهد. در ادامه به آخرین خبر از وام ودیعه مسکن می پردازیم.

رستم قاسمی در حاشیه نشست فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار، نرخ افزایش اجاره در بقیه کلان شهرها را ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: با متخلفان این مصوبه برخورد تعزیراتی خواهد شد.

وی، مبنای افزایش تصویب شده را برای مالکان و مستأجران براساس نرخ اجاره سال قبل دانست و از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در روزهای آینده خبر داد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: وام ودیعه مسکن، یک مُسکن موقت است و دولت باید بهبود بازار اجاره مسکن استیجاری را در دستور کار خود قرار دهند.

ایرج رهبر گفت: تسهیلات ودیعه مسکن که امسال به مستاجران پرداخت می‌شود در قالب یک مُسکن برای آرام کردن بازار اجاره است و با توجه به آنکه در سال‌های گذشته این طرح به مرحله اجرایی و عملیاتی رسیده تا حدودی توانسته این بازار را به سمت آرامش هدایت کند.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، دولت برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن، باید تولید مسکن در قالب طرح استیجاری را در دستور کار خود قرار دهد و در اجرای این طرح‌ها می‌تواند از توان بخش خصوصی استفاده کند که همین امر می‌تواند در کنترل قیمت‌های اجاره موثر باشد.

براساس این گزارش هنوز وام ودیعه مسکن ۶۰ میلیون تومانی ابلاغ نشده و بخشنامه اجرایی ارائه نشده است، اما هم اکنون تسهیلات ودیعه تا ۷۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده که از این میزان ۵۰ تومان بدون سپرده و ۲۰ میلیون از محل اوراق به افراد با نرخ سود ۱۸ درصد و با بازپرداخت سه ساله است که میزان اقساط این تسهیلات ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و برای ۲۰ میلیون تومان که از محل اوراق خریداری می‌شود، حدود ۵۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود.

چندی پیش هم وزارت راه و شهرسازی از ابلاغ تسهیلات ودیعه مسکن به شورای پول اعتبار خبر داده بود که براساس آن میزان تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان برای سایر کلان شهر‌ها ۴۵ میلیون تومان و برای شهر‌های کوچک ۳۵ میلیون تومان تعیین شده است.

وام ودیعه مسکن

​در روزهای اخیر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران خبر داد که به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ می شود. مبلغ این وام برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری، به ترتیب ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان مصوب شده است.

میزان وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ میلیون تومانی در استان تهران داشته است که با افزایش تورم بخش اجاره مسکن منطقی به نظر نمی رسد.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک، در این رابطه به گسترش نیوز می‌گوید: سیاست های در نظر گرفته برای بازار مسکن باید مناسب با وضعیت اقتصادی کشور باشد به طوری که پرداخت وام ودیعه مسکن باید با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود نه سود ۱۸ درصد!

وی اضافه کرد: تسهیلات ودیعه مسکن وام نیست، بلکه دامی است که هیچ اثری ندارد و مشکلی از مستاجران حل نمی کند .چرا که اگر رهن یک خانه ۵۰ متری در جنوب شهر تهران را ۳۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی آن هم با سود ۱۸ درصد ، کمکی به مستاجران نمی کند.

خسروی افزود: طرح ملی مسکن یکی از سیاست هایی است که دولت برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته، اما باید این نکته را در نظر گرفت که کشور در بخش مسکن محکوم به تولید است. ولی وقتی وعده های مختلف جای تولید را بگیرد، تاثیر معکوس بر بازار می گذارد .

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: نزدیک به ۳ سال است که از مسکن ملی صحبت می شود اما اطلاعات دقیقی از این طرح در دست نیست تا همه متوجه میزان پیشرفت این پروژه شوند. هرگز با وعده دادن خانه ساخته نمی شود و وضعیت موجود هیچ تغییری نمی کند.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته افراد می توانند تا ۸۰ درصد ارزش خانه ، تسهیلات مناسب دریافت کنند و با پرداخت فقط ۲۰ درصد ارزش ملک، صاحب خانه می شوند.

خسروی اضافه کرد: حتی در بعضی از کشور های پر جمعیت، دولت ها برای حل مشکل مسکن نسل آینده اقدام به ساخت و ساز در حاشیه شهر ها می کنند. حال ما باید از خود بپرسیم که برای حل مشکل نسل آینده چه کار کرده ایم؟

خسروی افزود: ۲ سال پیش، ستاد کرونا طرح تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها را تعیین کرد که با این کار نه تنها بازار اجاره مسکن را کنترل نکرد، بلکه باعث افزایش اجاره ها تا ۷۰ درصد شد. سیاست های غلط باعث اوضاع نابسامان بازار مسکن شد و تا امروز بنگاه های مشاور املاک فقط واسطه ای میان متقاضیان بازار مسکن بوده و هیچ نقشی در گرانی ها نداشته اند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: اتحادیه املاک همواره پیگیر این موضوع بوده که هیچ بنگاهی قرار داد نامتعارف کار نکند ولی زمانی که تقاضا برای بازار بالا باشد ، هیچ موضوعی جلودار تورم بخش مسکن نمی شود.

او در پایان گفت : نباید اتحادیه املاک را مقصر مشکلات مسکن در کشور بدانیم زیرا با صفر شدن کمیسیون املاک نیز هیچ مشکلی حل نمی شود و اتحادیه مشاوران املاک هیچ نقشی در افزایش تورم بخش مسکن ندارد . خوشبختانه مردم این موضوع را به خوبی درک می کنند.