خروج تدریجی خانه اولی ها از بازار مسکن

اگرچه بازار مسکن در روزهای اخیر با ثبات نسبی و کاهش حداقلی قیمت ها مواجه شده، اما همچنان به دلیل فاحش بودن فاصله قدرت خرید خانوارها با قیمت مسکن، نقش خانه اولی ها در بازار کمرنگ است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، اگرچه گزارش فروردین ماه امسال بانک مرکزی نشان می‌دهد که بازار مسکن در ماه نخست سال با رکود شدید مواجه بود و حتی بررسی‌های میدانی نیز حاکی از تداوم این رکود در نیمه نخست اردیبهشت ماه بود، اما با بازگشایی دفاتر مشاوران املاک در دو هفته گذشته و پریدن فنر تقاضای انباشته خرید مسکن که در یک ماه و نیم بسته بودن دفاتر مشاوران املاک و کاهش نسبی قیمت‌ها، سبب هدایت مجدد تقاضاهای مسکوت مانده برخی خانوارها از ماه‌های گذشته به بازار مسکن شد، رونق نسبی در این بازار به چشم می‌خورد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار مسکن توانسته با فروکش کردن هر چند اندک قیمت‌ها و رسیدن به ثبات نسبی، به تکاپوی جدید برسد؛ البته در حال حاضر بزرگترین مشکل در بازار مسکن به خانه اولی‌ها برمی گردد که همچنان قدرت خرید خانوار به شدت از قیمت‌ها فاصله دارد.

موضوعی که به گفته برخی مشاوران املاک سبب شده بیشتر بازیگران بازار مسکن را متقاضیان تبدیل به احسن کردن مالکان واحدهای مسکونی تشکیل بدهند.
نقش کمرنگ خانه اولی‌ها در بازار مسکن

تعدادی از مشاوران املاک به خبرنگار مهر درباره افزایش تهاتر و تعویض با ملک دیگر گفت: برخی از کسانی که در دو هفته اخیر وارد بازار مسکن شده اند، با توجه به ثبات نسبی در قیمت مسکن و خودرو، به دنبال اجرای پیشنهاد تهاتر ملک و خودروی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی خود با یک واحد مسکونی بزرگ‌تر، با سن کمتر، با امکانات بهتر یا در محله‌های جذاب‌تر هستند.

یکی از مشاوران املاک می‌گوید: مالک واحد مسکونی نوساز ۷۶ متری در کارگر جنوبی و یک دستگاه خودروی صفر حدوداً ۴۰۰ میلیون تومانی، تقاضای تهاتر با واحد مسکونی ۲۰ سال ساخت در ستارخان را دارد.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک نیز به خبرنگار مهر گفت: مالک واحد مسکن مهر ۹۷ متری تازه تحویل گرفته در فاز ۱۱ پردیس و یک دستگاه دنا پلاس صفر حاضر به تهاتر دارایی‌های خود با یک واحد مسکونی ۶۵ متری در منطقه پیروزی است. ضمن اینکه وام مسکن زوجین هم دریافت کرده و همراه با رقم ۴۰۰ میلیون تومان ودیعه رهن کامل این واحد مسکونی، آن را به فروشنده پرداخت می‌کند
از بازار اوراق تسهیلات مسکن چه خبر؟

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات دیروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت فرابورس با اندکی کاهش به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت و میانگین قیمت بیشتر نمادهای معاملاتی زیر مجموعه گروه اوراق تسهیلات مسکن در دامنه قیمتی ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته جاری، قیمت بیشتر نمادهای وابسته به این اوراق در دامنه ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

همچنین نماد معاملاتی تسه ۹۹۱۲ (اوراق مسکن اسفند ۹۹) با حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ برگه، جزو نمادهای پرفروش بود و میانگین قیمت این نماد نیز در معاملات دیروز (چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت) ۵۸ هزار و ۹۹۶ تومان برآورد شد.

نماد تسه ۰۰۰۱ (اوراق مسکن فروردین امسال) نیز با تعداد فروش ۱۵ هزار و ۵۰۰ برگه و متوسط قیمت ۵۹ هزار و ۶۸۰ تومان از دیگر نمادهای پُرمعامله دیروز بوده است. سایر نمادها در تعداد اوراق کمتر از دو هزار برگه معامله شده است.

یکی دیگر از بیشترین تعداد معاملات دیروز با حدود ۸ هزار برگه به اوراق تسه ۹۹۰۸ (اوراق مسکن آبان ۹۹) اختصاص داشت که با میانگین قیمت ۵۸ هزار و ۶۰۴ تومان به فروش رسید.
وام مسکن چند؟

بنابراین با احتساب متوسط هر برگه تسهیلات مسکن ۵۹ هزار تومان، متقاضیان خرید این اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن فردی ۱۴۰ میلیون تومانی، باید ۲۸۰ برگه و با قیمت نهایی ۱۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنند.

همچنین آن دسته از خانوارهایی که قصد دریافت وام خرید مسکن زوجین تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان را دارند می‌بایست ۴۸۰ برگه تسهیلات مسکن از بازار سرمایه به قیمت ۲۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان خریداری کنند.