خواب بازار مسکن تا پایان خرداد ۹۹

به گفته یک کاشناس بازار مسکن، خواب زمستانی این بازار تا پایان بهار امسال ادامه خواهد داشت.
پیش بینی بازار مسکن سال ۹۹ با ورود کرونا دچار چالش شده است؛ چنانکه به گفته یک کاشناس بازار مسکن خواب زمستانی مسکن تا پایان بهار امسال ادامه خواهد داشت.

به گزارش مجله دلتا سعید آسویار کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به برخی پیش بینی ها از بازار مسکن سال ۹۹ گفت:  پیش‌بینی می‌شود وضعیت رکودی مسکن تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا ‌کند؛ زیرا عمده متقاضیان حاضر در بازار مسکن، افراد میانسال و مسن هستند که معمولاً احتیاط و مراعات بیشتری در بحث مراقبت و جلوگیری از قطع زنجیره کرونا دارند. بعید است این اشخاص تا پایان خرداد ماه حضور جدی در بازار مسکن داشته باشند.
رشد قیمت مصالح

آسویار با بیان اینکه در بازه زمانی شیوع کرونا قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات افزایش پیدا کرده است گفت: کسانی که اسکلت بنای خود را آهنی تعیین کردند نسبت به بناهای بتنی افزایش قیمت بسیار بیشتری را متحمل شدند. از طرف دیگر قیمت مصالح وارداتی گران شده است. رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی دست کم ۲۰ درصد بر قیمت نهایی مسکن تاثیر خواهد گذاشت که از تابستان به تدریج شاهد تاثیر این موضوع بر بازار مسکن خواهیم بود.
خطر حباب بورس

آسویار رشد شاخص بورس را در افزایش قیمت کالاهایی همچون طلا، مسکن و خودرو موثر دانست و افزود: با افزایش قیمت سهام، ارزش کالاها و دارایی ها به طور خودکار رشد می‌کند. از طرف دیگر زمانی که حباب بورس بترکد سرمایه‌ها به حوزه‌های خودرو، ارز، طلا و مسکن سرازیر می شود که به رشد قیمت‌ها می‌انجامد.
ساخت خانه های ۳۰ متری

این کارشناس بازار مسکن، راهکار کنترل قیمت مسکن را در نظر گرفتن توان متقاضیان دانست و گفت: پیشنهاد ساخت خانه‌های ۳۰ متری که اخیرا به شهرداری تهران ارائه شده است می‌تواند در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و کنترل بازار مسکن موثر باشد. می‌توان برخی ضوابط مثل الزام به داشتن پارکینگ یا انباری را در واحد های ۳۰ متری حذف کرد.

به گفته آسویار، کسانی که متقاضی سوئیت های کوچک هستند معمولاً خودرو ندارند، بنابراین لزومی برای سخت گیری در این زمینه ها نیست. از طرف دیگر خرید این سوئیت ها می‌تواند در حفظ ارزش دارایی افراد موثر باشد تا در آینده خانه خود را تبدیل به احسن کنند.

شایان ذکر است که براساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۹۹ به ۱۲۴۳ فقره رسید که در مقایسه با ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش داشته است.

پیشنهاد مطالعه : برای آگاهی از آخرین اخبار‌ مسکن در تهران “آپارتمان‌های ارزان قیمت در تهران” را مطالعه کنید.