درخواست وزارت راه از استارتاپ‌ها برای ورود به بخش مسکن در 5 زمینه

درخواست وزارت راه از استارتاپ‌ها برای ورود به بخش مسکن در 5 زمینه

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از استارتاپ ها در 5 زمینه خواسته ایم که ورود جدی به بخش مسکن داشته و پیشنهادات خود را ارائه دهند گفت: مبانی نظری نظام اجاره‌داری تا یک ماه آینده نهایی می شود.
درخواست وزارت راه از استارتاپ‌ها برای ورود به بخش مسکن در 5 زمینه

عباس فرهادیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سئوال که وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی و ساماندهی نظام اجاره‌داری حرفه ای و ورود استارتاپ ها به اجاره داری خبر داده آیا این نظام اجاره داری به تابستان امسال خواهد رسید گفت: ساماندهی نظام اجاره‌داری به جدیت در حال پیگیری است و مبانی نظری آن در حال تدوین است.

فرهادیه در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی کنید که برای نظم دادن این استارتاپ‌ها در نظام اجاره‌داری نیازمند اپراتورهایی هستیم، گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری به ریاست شخص ستاری که متولی ساماندهی این استارتاپ‌ها و رگولاتور آنها است قرار است این استارتاپ‌ها را تنظیم مقررات کند؛ بنابراین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تقبل کرده و این کار را انجام خواهد داد و ما با استارتاپ‌ها این کار را شروع کرده‌ایم.

*ورود استارتاپ ها به بخش مسکن در ۵ زمینه

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: استارتاپ‌ها در 5 زمینه باید ورود جدی در بخش مسکن داشته باشند و پروپوزال و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

فرهادیه ادامه داد: اولین زمینه و فیلد ورود این استارتاپ‌ها، مشارکت در ساخت مسکن است که تاکنون هیچ فردی دنبال آن نبوده است یعنی اگر یک متقاضی قصد مشارکت در ساخت کند و یا مشارکت در ساخت بگیرد فقط به بنگاه‌های مسکن مراجعه می‌کند اما اگر امکانی ایجاد شود که مشارکت در ساخت‌ها را هم برای متقاضی و هم برای سازنده (پذیرنده و پذیرا) پیگیری کند، این امکان می تواند از طریق استارتاپ ها عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: زمینه دوم فعالیت استارتاپ‌ها بحث پیش‌خرید مسکن است چرا که جایی وجود ندارد که اگر قصد پیش‌خرید مسکن وجود دارد متقاضی به آنجا مراجعه کنید و به عنوان مثال اگر 100 پیش‌خرید مسکن گذاشته شده متقاضی از میان آنها چند پیش‌خرید را انتخاب کند که این استارتاپ‌ها می‌توانند در این بخش هم ورود کنند.

فرهادیه گفت: زمینه سوم و چهارم خرید و فروش و رهن و اجاره است و زمینه آخر و یا همان فیلد پنجم نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که یعنی یک استارتاپی باید باشد که اجاره‌دار حرفه‌ای با مراجعه به این استارتاپ‌ها مراجعه کند.

مدیرکل اقتصاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی افزود: مثلاً چند موجر تک‌خانه‌ای به این استارتاپ‌ها مراجعه می‌کنند و اعلام می‌کنند که توانایی رفتن برای اجاره‌داری و دادن اجاره مسکن خود را ندارند و یا اینکه مستاجری توانایی گشتن برای تهیه واحد اجاره‌ای را ندارد پس می‌توانند به این استارتاپ‌ها مراجعه و آن استارتاپ‌ها تمام مراحل کار اجاره دادن و حتی تعمیر آن واحد اجاره‌ای را از صفر تا 100 انجام داده و دستمزد خود را دریافت کنند.

وی گفت: در نظام اجاره‌داری اگر مالکانی باشند که یک واحد مسکونی در شرق و یک واحد مسکونی همزمان در غرب تهران داشته باشند دیگر مشکلات تعمیر این واحدهای مسکونی و دادن اجاره به مستأجر را نخواهند داشت چرا که این اجاره‌دار حرفه‌ای هزینه تعمیرات و سایر هزینه ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و این به نفع مالکان و موجران نیز خواهد شد.

فرهادیه گفت: بر روی این موضوع در حال رایزنی با استارتاپ‌ها هستیم و اعلام کرده‌ایم که خود را باید تجهیز کنند و محدود هم نخواهیم کرد که کدام استارتاپ‌ها بنابراین اجاره‌داری حرفه‌ای یکسری مبانی نظری و مطالعات تطبیقی در دنیا دارد که به طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم و تا یک ماه آینده نظام اجاره‌داری حرفه‌ای مبانی نظری آن استخراج خواهد شد.

* حباب قیمتی بازار اجاره می‌شکند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که دولت در تعیین نرخ اجاره بها هیچ زمانی مداخله نکرده است، چراکه به لحاظ قانونی حق ندارد برای بازار اجاره سقف قیمتی تعیین کند.

وی اضافه کرد: قرارداد اجاره بها باید بین مالک و مستاجر منعقد شود و هیچ دولتی تا به امروز در این قرارداد ورود نکرده است، اما ما سعی کرده‌ایم یک اقدام مهمی را در دستور کار قرار دهیم و آن ایجاد نظام اجاره‌دار حرفه‌ای است.

اسلامی با اشاره به اینکه دولت نظام اجاره داری حرفه‌ای را ساماندهی کرده و در حال تدوین آن است، گفت: در این موضوع ورود استارتاپ‌ها را به حوزه اجاره داری پایه‌گذاری کرده‌ایم و سعی داریم با اجرای این دو روش مهم، حباب قیمتی را در بازار اجاره بشکنیم.