دولت بسته جامع تشویقی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته است

بیرجند- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران گفت: شتاب‌گیری نوسازی مسکن در بازآفرینی شهری از اهداف دولت بوده و برای این منظور بسته جامع تشویقی در چهار بخش اداری، مالی‌، شهرسازی و زمین درنظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد آئینی روز شنبه در ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: تخفیف ۱۰۰ درصدی شهرداری‌ها و صدور یک ماهه پروانه در این بسته تشویقی دیده شده اما پایان‌کار و دیگر خدمات هم باید خارج از نوبت انجام شود.

وی با بیان اینکه تشویق‌های خودمالکی هم برای بافت‌های فرسوده دیده شده است اظهار داشت: تسهیلاتی از محل اشتغالزایی تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که ۳۵۰ میلیون تومان از این محل تسهیلات به متقاضیان داده می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن صفر درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی عملکرد خراسان جنوبی را در بخش جذب این تسهیلات ضعیف عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود در این بخش استفاده بیشتری استان داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین تشویق‌هایی برای بحث تراکم، کاربری تجاری در طبقه همکف و پارکینگ برای سازندگان مسکن در بافت‌های فرسوده دیده شده که می‌تواند نجات‌بخش مردم باشد.

آئینی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی دولت سیزدهم در قانون بودجه برای بافت‌های فرسوده دیده است گفت: امید است با این بسته جامع چند بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب دهیم.

وی افزود: همچنین براساس تبصره ۱۱ قانون بودجه افرادی که در محدوده حاشیه شهرها سند ندارند برای تمامی تصرفات سند صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: همچنین ساخت مدرسه و درمانگاه از محل عوارض ماده ۳۹ نیز دیگر ظرفیت قانونی است که برای ساماندهی به بافت‌های فرسوده می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع موجود محدود است افزود: باید پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری چند منظوره تعریف شود تا بتوان برای چند موضوع از آن استفاده کرد.

آئینی با اشاره به همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در بازآفرینی شهری گفت: آمار برگزاری ستاد در این استان خوب است اما انتظار می‌رود حداقل ماهانه یکبار جلسه ستاد و حداقل هر ۲ هفته کارگروه‌ها فعال شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این استان برای بهسازی معابر، خدمات زیربنایی و روبنایی اظهار داشت: اما موضوع مسکن مغفول مانده و نیاز است آمارهایی ارایه شود که بدانیم چند واحد فرسوده در خراسان جنوبی با اقدامات بازآفرینی کم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین لازم است که بدانیم برای چند واحد پروانه صادر شده و در واقع چند سقف لرزان در استان کم شده است.

وی با تاکید بر لزوم محرومیت‌زدایی در بافت‌های فرسوده افزود: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان خراسان جنوبی، جان مردم ساکن بافت های فرسوده در خطر بوده لذا یکی از شاخص‌های اصلی این محدوده‌ها ناپایداری بناها است.

آئینی یادآور شد: اگر زلزله‌ای رخ دهد این خانه‌ها آوار هستند زیرا بر اساس آمار رسمی سال ۹۵، حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بنای ناپایدار در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این بناهای ناپایدار هیچ سازه فلزی و بتنی وجود ندارد عنوان کرد: اگر زلزله‌ای رخ دهد ساکنان این محلات امکان فرار ندارند در حالی که بیش از ۵۰ هزار نفر در این خانه‌ها ساکن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تقویت و شتاب بخشی بازآفرینی شهری در محلات هدف اظهار داشت: عملکرد فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی در این حوزه ارزیابی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ادبیات بازآفرینی تغییر یافته است عنوان کرد: عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه نشینی نیست بلکه از بسیاری شاخص‌ها همچون خدمات و مسکن عقب ماندگی وجود دارد که دولت تلاش می‌کند فاصله بین محلات برخوردار و مناطق غیربرخوردار کم شود.

آئینی بر لزوم احصای شاخص‌های متوسط برخورداری در شهرها تاکید کرد و گفت: این شاخص‌ها در موضوعاتی از قبیل فضای سبز، آموزش، بهداشت و غیره باید احصا شود تا بدانیم در چه بخش‌هایی کمبود داریم.

وی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک هم با اولویت ساخت مسکن بر مبنای همین شاخص‌ها باید تدوین شود که در این خصوص اختیار کامل به استانداران داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته در زمینه اقدام مشترک هر دستگاه باید به وظایف خود عمل کند و ستاد بازآفرینی شهری به عنوان مشوق از اعتبارات در اختیار سهمی به هر دستگاه متناسب به اقدامات انجام شده خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی از دیگر اهداف دولت در بازآفرینی شهری است گفت: برای این منظور باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود.

آئینی ادامه داد: از طریق معین‌سازی در فضای کمک مومنانه نیز محلات برخوردار می‌توانند معین محلات کم‌برخوردار شوند و به این وسیله محلات با هم گره خورده و در کنار هم قرار گیرند.

وی یادآور شد: در شرایط تحریم‌های ظالمانه باید بحث‌های عمیق‌تری در نظر باشیم لذا بسته معیشتی، مسایل پزشکی و اشتغال هم در محلات هدف مد نظر باشد تا از این طریق یک لایه پایین‌تر بتوانیم با مشارکت دستگاه‌های حمایتی به توانمندسازی مردم کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی پایدار شهری ایران با بیان اینکه لازم است خدمات پایه در این محلات ارایه شود تا مشارکت در حوزه کالبدی افزایش یابد افزود: دستگاه‌های معین در بیش از ۵۲ محله بازآفرینی شهری استان باید مشخص شود.

آئینی با اشاره به اینکه بر اساس هدفگذاری انجام شده تا سه سال آینده هیچ معبر خاکی نباید در کشور باشد گفت: با تخصیص قیر رایگان به محلات هدف بازآفرینی امید است که بتوان چهره محرومیت را برطرف کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر به طور میانگین ۳۳ درصد جمعیت شهری در محلات هدف بازآفرینی ساکن هستند لذا اعتبارات و قیر هم به همین تناسب باید به این سمت سوق داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح فرزان بیرجند نیز گفت: در این طرح اداره راه و شهرسازی املاک زیادی تملک کرده که رها شده است اما امیدواریم بتوانیم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و تشکیل تعاونی ها از این ظرفیت برای ساخت مسکن استفاده کنیم.