دولت مشکل مسکن را حل می‌کند ؟

مرحله دوم ثبت‌نام در طرح ملی جهش مسکن دولت اخیرا اجرا شده است.این طرح چه تاثیری بر بازار دارد و قیمت مسکن به چه سمتی می‌رود؟
به گزارش صدای بورس، طرح جهش مسکن ملی در سال گذشته از سوی دولت سیزدهم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. اخیرا مرحله دوم ثبت‌نام در این طرح اجرا شده است. اما طرح دولت سیزدهم چه نقص‌های دارد و در چه صورت تاثیر مثبتی بر بازار و قیمت مسکن ‌می‌گذارد؟

میثم مهرپور، کارشناس مسکن بیان کرد: طرح جهش مسکن ایده‌ای بود که طبق آن تا چهار سال سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. با این طرح، عرضه مسکن افزایش پیدا می‌کرد و با نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت بالا می‌رفت.

او ادامه داد: اما دراین خصوص دو موضوع وجود دارد. یکی اینکه تا کنون که یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد متناسب با برنامه‎‌ها کاری پیش نرفته است. نکته بعدی این است که اگر سالی یک میلیون واحد ساخته شود، اما این واحدها متناسب با تقاضای متقاضیان نباشد، باز هم تا حدی زیادی نمی‌تواند روی قیمت اجاره‌بها تاثیر بگذارد.

مهرپور، دراین مورد توضیح داد: به‌طور مثال یک شهروند در تهران به خانه‌ای در خود مناطق این شهر نیاز دارد، اما واحدهای خالی عموما یا در اطراف شهر هستند یا در مناطقی واقع شده‌اند که قیمت آن بالا است و غالب شهروندان توان خرید و یا اجاره آن را ندارند. به‌نظر می‌رسد طرح جهش مسکن با تقاضای جامعه در شهرهای بزرگ همخوان نیست.

بیشتر بخوانید:قیمت اوراق مسکن رشد کرد

این کارشناس همچنین گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که هم با مشکل کاهش عرضه مسکن و هم مشکل خانه‌های خالی مواجه است. تقاضا برای مسکن وجود دارد و از طرفی خانه‌های مازادی وجود دارد که با این تقاضاها متناسب نیست. دولت برای حل این عدم تعادل، علاوه بر افزایش تولید باید این تناسب را نیز بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، او درمورد پیش‌بینی خود از این بازار گفت: در حوزه مسکن حداقل افزایش قیمتی متناسب با تورم عمومی پیش‌بینی می‌شود. ولی بعید است تا پایان سال شاهد جهش قیمتی باشیم.