روسازی بتنی آزادراه تهران-شمال در حال تکمیل است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روسازی بتنی منطقه یک آزادراه تهران-شمال در حال تکمیل است، گفت: این آزادراه با استانداردهای بالا در حال ساخت است و در بارش‌های اخیر هیچ رانش و لغزشی در این آزادراه روی نداد.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت:‌ در حال حاضر پیمانکاران در منطقه یک آزادراه تهران شمال فعال هستند و پیشرفت پروژه در کارهای نهایی‌ مطلوب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روسازی بتنی منطقه یک با پیشرفت مناسب در حال انجام است، اظهار داشت: البته در‌ ایامی که بارندگی‌ها زیاد شد، چند روزی اجرا به تعویق افتاد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به برگزاری جلسه با اعضای هیئت مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال (بنیاد مستضعفان) اظهار داشت: آزادراه تهران-شمال از نظر اجرا‌، جزو‌ پروژه‌های بسیار بزرگ، خاص و دارای استانداردهای بالا است، این پروژه دانشگاه عمرانی کشور محسوب می‌شود.

وی با انتقاد از طرح نظرات غیرکارشناسی در باره این آزادراه، گفت: ‌عده‌ای ادعا می‌کنند، ‌آزاد‌راه تهران-شمال در مسیر سیلاب است، چنین چیزی فقط طرح مسائل بر مبنای غیرعلمی و غیرمطالعاتی است، حتی در زمانی که با‌رش‌ها بسیار شدید شده بود، این مسیر آزادراهی د‌ر منطقه یک هم که در حال احداث است، آسیب ندید.

خادمی ادامه داد: حتی در برهه‌ای که جاده روستایی و مسیر کن-سولقان در بارش‌‌های شدید اخیر دچار ریزش شده بود، تردد در بخشی از‌ محور کن-سولقان، به بخشی از منطقه یک ‌آزادراه تهران-شمال منتقل شد‌، حتی ما ادوات و ماشین‌آلات پیمانکاران که در منطقه وجود داشت را برای رفع مشکل جاده قدیم، با همکاری پیمانکاران به آنجا فرستادیم که ریزش‌ها ترمیم و بهسازی انجام شد.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آزادراه تهران-شمال از نظر وقوع سیلاب، هیچ مشکلی ندارد، ‌اما به هر حال مسیر، کوهستانی است و ممکن است ریزش‌های در حجم پایین رخ دهد که به سرعت ترمیم می‌شود، اما اینکه ریزش گسترده در این منطقه رخ داده است، چنین چیزی نداشته‌ایم و باید گفت که در هیچ یک از مناطق آزادراه تهران-شمال، ریزش‌ یا لغزش نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در بارش‌های اخیر حتی در همین آزادراه خرم آباد به اراک که در حال ساخت است هم ‌ریزش یا لغزش صورت نگرفت و هیچ اتفاق خاصی نیفتا‌د.

بنابراین گزارش پیش از این روز چهارم اردیبشهت امسال هم یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال در این‌باره گفته بود: هر چند که آزادراه تهران – شمال در مسیر سیلاب قرار دارد اما با وقوع بارش‌های شدید اخیر هیچ‌یک از سازه‌های قطعات یک و دو آزادراه تهران- شمال آسیب ندید.

به گفته علی توکلی، سرشاخه‌های رودخانه کن از اطراف آزادراه تهران- شمال عبور می‌کند، اما به این معنا نیست که با وقوع سیل و طغیان رودخانه کن این آزادراه دچار آبگرفتگی شود، چرا که آبگرفتگی اساساً در آزادراه‌های کوهستانی رخ نمی‌دهد.

این عضو هیات مدیره شرکت‌ آزادراه تهران- شمال گفته بود‌: فقط در جریان بارندگی‌ها امکان پرتاب سنگ از محل احداث ترانشه‌ها محتمل است و برای مقابله با این موضوع هر جایی که ترانشه‌ای ساخته شده است، به روش مطمئنی ترانشه‌ها را تثبیت کرده‌ایم تا ریزش سنگ به حداقل برسد، بنابراین نگران رانش و ریزش سنگ در آزادراه تهران- شمال نیستیم.

بنابراین گزارش در محدوده مداخل ورودی و خروجی تونل‌های آزادراه، احتمال پرتاب سنگ وجود دارد که برای جلوگیری از این اتفاق نسبت به ساخت سازه‌های نگهبان در تونل‌ها اقدام شده است، به این صورت که در ورودی و خروجی همه تونل‌ها ‌۱۵ متر سر درب تونل ساخته شده است تا اگر سنگی پرتاب شد این سر درب‌ها از ورود این سنگ‌ها به داخل تونل و جاده جلوگیری کنند.