رونق تولید در بخش مسکن موجب مهار تورم می‌شود

علی عسکری افزود: رهبر معظم انقلاب با توجه به موضوع مهم و محوری اقتصاد، به ویژه مبحث تولید که درچند سال اخیر بدان تاکید داشتند، در شعار سال جدید نیز رشد تولید را در کنار مهار تورم مورد توجه قرار دادند.

وی با بیان اینکه مهار تورم در کنار رشد تولید به واقع دغدغه مهم مردم، دولت و فعالان اقتصادی است، بیان داشت: اما برای آن باید نسخه عملیاتی طراحی و در نقاطی از حوزه تولیدی سرمایه گذاری کرد که بیشترین بهره‌وری را دارد و در مهار تورم اثربخشی بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی که می‌تواند به تحقق شعار سال ۱۴۰۲ جامه عمل بپوشاند، بخش مسکن است، تصریح کرد: رشد تولید مسکن می‌تواند در راستای اشتغالزایی و گردش چرخ صنایع مختلف بسیار تاثیرگذار باشد. بیش از ۱۲۰ صنعت ازجمله صنایع آجرسازی، کاشی، سرامیک و آهن به صنعت مسکن وابسته بوده و با آن ارتباط مستقیم دارند و اگر بخش ساخت و ساز مسکن رونق گیرد، شاهد رشد تولید در این صنایع نیز خواهیم بود.

سرپرست بانک مسکن ادامه داد: وزن مسکن در سبد هزینه خانوارها بیشتر از هزینه‌های دیگر بوده و هر روز نیز با توجه به تورم افزایش می‌یابد و گفته می‌شود در سال‌های اخیر به صورت میانگین ۴۳ درصد از هزینه خانوارها صرف اجاره بها شده است.

عسکری با بیان اینکه تورم در بخش مسکن نیز بیشتر از سایر کالاها خود را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از نقاط حساس اقتصادی که در تورم اثرگذاری بالایی دارد، بخش مسکن است. بر همین اساس با رشد تولید در این بخش می‌توان برای مهار تورم یک نسخه عملیاتی راهگشا را برنامه ریزی و اجرا کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در رونق تولید مسکن گفت: دولت مردمی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن که ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد را هدف خود قرار داده، برای ایجاد توازن در تقاضای مسکن گامی موثر برداشته است، اجرای صحیح این طرح می‌تواند ضمن رشد تولید مسکن و پاسخ مناسب به تقاضای بازار تا حدود زیادی تورم حاصل از بخش مسکن را مهار کرده و در ادامه می‌توان شاهد کاهش کلی تورم در کالاهای دیگر بود.

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه بخش مسکن به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این بخش با توجه به انباشت تقاضا نیز در ایجاد تورم اثرگذاری زیادی داشته است و از این رو با برنامه ریزی در رشد تولید در این حوزه می‌توان در مهار تورم گام های مثبتی برداشت. چرا که هرچقدر در راستای تولید مسکن تلاش شود و سهم آن در سبد هزینه خانوارها کاسته شود شاهد رفاه بیشتر جامعه نیز خواهیم بود.

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه رونق تولید در بخش مسکن هدفی دست یافتنی است، گفت: تمام تجهیزات، لوازم و مصالح این بخش در کشورمان وجود داشته و برای تامین مواد و مصالح آن وابستگی چندانی به خارج نداریم، ضمن اینکه نیروهای توانمندی در حوزه مهندسی صنعت ساختمان سازی در کشور وجود دارد و ایران اسلامی در حوزه دانش بنیان بخش مسکن نیز یکی از کشورهای سرآمد به شمار می‌رود که با صنعتی‌سازی ساخت مسکن می‌توان سرعت تولید را افزایش داد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن توسط این بانک بیان داشت: بانک مسکن در سال گذشته در این زمینه گام‌های در خور توجهی برداشته است و در سال ۱۴۰۲ نیز با ماموریت تحقق شعار سال تلاش خواهد کرد که با تامین مالی بخش مسکن و ایجاد رونق در این بخش در راستای منویات رهبر معظم انقلاب گام موثری بردارد.