رکود در انتظار مسکن ۹۹

یک کارشناس مسکن گفت: بخش مسکن متاثر از اقتصاد کلان در سال ۱۳۹۹ دچار ثبات قیمت و رکود خواهد شد.

سعید آگشته اظهار کرد: اگر بورس را بررسی کنیم در چند وقت اخیر دچار رکود شده و ارز هم با تمام اتفاقاتی که در حوزه‌های سیاسی افتاده افزایش آن‌چنانی نداشته است اما در بازار مسکن شهر تهران طی دو ماه اخیر افزایش قیمت داشتیم. به نظر می‌رسد بخشی از جامعه که نقدینگی بیشتری داشتند به هر علتی از جمله بی‌اعتمادی به حوزه‌های اقتصادی و کسب کار، نقدینگی خود را به خرید آپارتمان در مناطق شمالی تهران اختصاص داده‌اند که باعث تورم شد و متاسفانه احتمال تسری آن وجود دارد.

وی افزود: دو ماه گذشته در دو سه منطقه شاخص مثل ۱، ۳ و ۵ افزایش قیمت داشتیم. این نرخ‌ها بعید است در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند اما سرعت رشد آن می‌تواند کم شود. به یک نقطه ثبات که می‌رسد مثل ویروس اقتصادی، سایر مناطق تهران را دچار می‌کند و بعد از تهران به شهرهای بزرگ و صنعتی می‌رسد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: قطعا افزایش قیمت بنزین در رشد قیمت مسکن تاثیرگذار بود اما سیاست اقتصادی باعث شد در حوزه بورس و کالاهای استراتژیک با جهش قیمت مواجه شویم که رشد قیمت مسکن هم بخشی از نتایج همان تصمیمات است.

آگشته درباره پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده گفت: معتقدم سال ۱۳۹۹ به دلیل اتفاقاتی که در اقتصاد منطقه و جهان می‌افتد، خاص‌تر و ویژه‌تر از قبل خواهد بود و تصور رکود سخت‌تر و تورم کمتر را دارم. بخش مسکن نیز متاثر از این موضوع است که رشد قیمت کمتر و رکود بیشتر را برای بازار مسکن خواهیم داشت.

وی راهکار جلوگیری از ایجاد رکود در اقتصاد را تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: از طرف دیگر باید تصمیمات صحیحی در حوزه اقتصاد کلان گرفته شود. در غیر این صورت رکود نسبت به تورم، تاثیر مهلک‌تری بر اقتصاد می‌گذارد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به رونق معاملات در ماه‌های اخیر اظهار کرد: افزایش خرید و فروش ملک به دلیل جابه‌جایی نقدینگی به این بخش، ناشی از آسیب‌پذیر بودن بخش‌های مولد اقتصادی است. نمی‌توانیم اقتصاد مسکن را در یک فضای خلاء تعیین کنیم. حتما بازراهای سرمایه‌ای در بازار مسکن تاثیرگذار است. تمام این مسائل نیز به خاطر سیاست‌های اشتباه اقتصادی است که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، بورس، طلا و ارز رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در دی‌ماه ۱۳۹۸ مطابق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه هم‌چنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۱ و ۵۹.۰درصد افزایش داشت.