عرضه سیمان در بورس کالا بازار دلالی را داغ کرد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا در عمل با نواقصی همراه بود، گفت: به دلیل عدم اجرای صحیح این تصمیم، دلالان فروش سیمان در بازار آزاد به شدت فعال هستند و تولیدکنندگان بتن عمدتاً از طریق این واسطه‌ها سیمان مورد نیاز کارخانه‌های خود را تامین می کنند.

شاهین ظهوری روز شنبه ۳۰ بهمن در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های البرز در حوزه بتن و قطعات پیش‌ساخته بیان کرد: استان البرز از جمله استان‌های صنعتی است که در زمینه تولید بتن در کشور در جایگاه شاخصی قرار دارد.

وی با تاکید بر وجود فضای رقابتی سالم در بین کارخانجات فعال در سطح استان که توانایی‌ لازم برای تولید بتن و قطعات پیش‌ساخته را دارند، افزود: در این زمینه صرفا بحث تولید بتن مطرح نیست و شرکت های تولید کننده قطعات پیش‌ساخته با به کارگیری فناوری‌های نوین در حال توسعه این فعالیت ها هستند.

ظهوری در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان حوزه بتن استان عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل تامین مواد اولیه به ویژه سیمان است که از سال گذشته شاهد نوسانات زیادی در این حوزه بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز گفت: قطعی برق واحدهای صنعتی از دیگر چالش‌های موجود در این حوزه است که با تعطیلی واحدهای تولیدی سبب افزایش قیمت محصول نهایی شده است.

وی تصمیم دولت برای عرضه سیمان در بورس کالا را از دیگر مشکلات پیش روی فعالان صنعت بتن برشمرد و افزود: اجرای این تصمیم در عمل با نواقصی همراه بود و به درستی پیاده‌سازی نشد، از طرفی در انجام آن سلیقه‌ای برخورد ‌شده است. به همین دلیل در بازار آزاد دلالان به شدت فعال هستند و عمدتا تولیدکنندگان بتن از طریق این واسطه‌ها سیمان مورد نیاز کارخانه های خود را تامین می‌کنند که این امر لزوم ساماندهی را متذکر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالان صنعت بتن در دیگر شهرهای کشور با چالش هایی در زمینه حمل‌ونقل بار مواجه هستند گفت: خوشبختانه در البرز مشکل آنچنانی در خصوص حمل و نقل بار برای تولید کنندگان بتن وجود ندارد اما یک مساله جدی بحث آلودگی هوا در استان است که گاهی منجر به تعطیلی کارخانه ها می شود و این مساله چالشی مهم بر سر راه تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

ظهوری در ادامه بیان کرد: حجم تردد ماشین‌آلات حمل بتن آماده در محورهای مواصلاتی استان در قیاس با کل حجم خودروهای عبوری از این محورها به ویژه اتوبان کرج_تهران بسیار ناچیز است و نمی تواند دلیل موجهی برای تعطیلی کارخانجات بتن استان باشد. انتظار می رود که نهادهای متولی در بحث سنجش و پایش آلودگی هوا با مراکز صنعتی و تولیدی تعامل بیشتری داشته باشند تا کمتر شاهد تعطیلی کارخانه های استان باشیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز افزود: در خصوص قطع سهمیه سوخت کارخانجات با ورود و حمایت سازمان صمت مسأله تا حدودی مرتفع شد.

ظهوری با اشاره به نوسانات قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت قطعات یدکی ماشین‌آلات صنعتی گفت: به دلیل شرایط تحریمی و فرسودگی تجهیزات در این حوزه با معضل جدی مواجه و نیازمند بهسازی، نوسازی، تعویض و ارتقای ماشین‌آلات هستیم.

وی با بیان اینکه بتن آماده به عنوان یک کالای مصرفی فقط در محدوده شهر و استان محل تولید قابلیت عرضه دارد، گفت: با توجه به محدودیت‌های صادراتی بتن، شرکت‌های فعال در این زمینه به تولید و صادرات قطعات پیش ساخته مشغول هستند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: به ویژه شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان از جمله خانه‌های پیش‌ ساخته، می‌توانند دانش فنی و مهندسی و تکنولوژی ساخت سازه‌های بتنی را صادر کنند. در صورت توسعه دانش فنی و مهندسی در زمینه پیش‌ساخته سازی کشورهای عراق، افغانستان و سوریه بازار هدف مناسبی خواهند بود.

ظهوری در خصوص انتظارات تولیدکنندگان حوزه بتن البرز از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی گفت: فعالان حوزه صنعت بتن استان با چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستند و انتظار می رود که با پیگیری متولیان بخش خصوصی بستری فراهم شود تا از طریق بورس یا خارج از این شبکه مواد اولیه مورد نیاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: بخش خصوصی و در راس آن اتاق بازرگانی می‌تواند در راستای تعامل با دستگاه های اجرایی استان اقدامات موثری نیز به منظور جلوگیری از تعطیلی مکرر واحدهای صنعتی به بهانه های مختلف از جمله آلودگی هوا بردارد. پیگیری بهسازی و نوسازی ماشین الات صنعتی نیز بخش دیگری از مطالبات صنعتگران از متولیان بخش خصوصی است.

ایسنا