قدرت وام‌دهی در کدام استان بیشتر است؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد بیشترین بازگشت سپرده به شکل وام، متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، به طوری که در این استان معادل ۱۰۷ درصد سپرده‌های بانکی به شکل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

در کهگیلویه و بویراحمد قسمت اعظمی از سپرده‌های بانکی به شکل وام بانکی پرداخت می‌شود.

بررسی آخرین آمارهای بانکی نشان می‌دهد، میزان سپرده‌های بانکی در پایان دی ماه سال گذشته به بیش از ۲۵۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱٫۸ و ۲۶٫۷ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

 

در دی ماه سال گذشته از ۲۲۵۵ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی (پس از کسر سپرده قانونی) حدود ۷۸٫۶ درصد آن به شکل وام بانکی پرداخته شده که همانند آذر ماه در پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال ۹۸ قرار گرفته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد بیشترین بازگشت سپرده به شکل وام متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که از ۶ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی (پس از کسر سپرده قانونی) بیش از ۱۰۷ درصد آن به شکل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

استان‌های ایلام و خراسان شمالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین استانی که حجم کمتری از سپرده‌های بانکی را به پرداخت وام اختصاص می‌دهد بوشهر بوده که از ۲۸٫۱ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی (پس از کسر سپرده قانونی) که در اختیار دارد تنها ۳۸ درصد آن به شکل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

استان‌های البرز و فارس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در استان تهران نیز ۹۲٫۹ درصد سپرده‌های بانکی به صورت وام بانکی پرداخت می‌شود که سهم قابل توجهی است.