قیمت اوراق وام مسکن در نقطه حساس

قیمت تسه‌ها بعد از یک افت دوباره صعودی شده و حالا به کانال ۱۰۰ هزار تومانی رسیده است؛ مرزی روانی و حساس برای متقاضیان مسکن.

فردای اقتصاد: قیمت تسه‌ها طی چند روز اخیر در حال نوسان بر مرز ۱۰۰ هزار تومانی است. جدال عرضه‌کنندگان و خریداران اوراق وام مسکن هنوز نتوانسته از مرز روانی ۱۰۰ هزار تومانی عبور کند. در شرایطی که بازار اغلب دارایی‌ها دوباره متلاطم شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار اوراق تسهیلات مسکن آنچنان داغ نشده است.

نرخ سود وام مسکن چقدر شد؟

قیمت تسه‌ها در اوج داغی بازار مسکن در اردیبهشت و خرداد امسال تا سقف تاریخی عجیب ۱۴۷ هزار تومانی هم افزایش یافت. با توجه به این که با هر برگه تسه می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام گرفت، در آن زمان برای گرفتن وام ۴۸۰ میلیونی باید ۱۴۰ میلیون تومان فقط هزینه اوراق پرداخت می‌شد. خرداد یکی از داغ‌ترین ماه‌های بازار مسکن طی چند سال اخیر بود. اما با گذر از پیک معاملات مسکن در خرداد آرام آرام تعداد معاملات هم کاهش یافت و اثر همین اتفاق بر بازار تسه‌ها هم افت قیمت اوراق از نیمه‌های تابستان بود.

افتی که در ادامه آن قیمت تسه تا کانال ۸۰ هزار تومانی در مهر ماه عقب‌نشینی کرد. اما دوباره تقاضا برای خرید تسه بالا رفت و قیمت‌ها هم در مسیر صعودی قرار گرفتند. در موج آخر افزایش قیمت تسه‌ها، نرخ این اوراق تا کانال ۱۰۰ هزار تومانی رشد کرده است و حالا هم چند روزیست در تلاش برای شکستن این سقف است. به طوری که از ابتدای هفته گذشته حول این عدد در نوسان است. با رسیدن قیمت تسه‌ها به حدود ۱۰۰ هزار تومان، حالا نرخ سود واقعی وام مسکن به ۲۳.۵ درصد رسیده است.

مسکن هم به اندازه دیگر بازارها داغ می‌شود؟

نرخ سود وام مسکن در اوج تیر ماه به ۲۷ درصد هم رسید. همچنین میانگین تعداد معاملات روزانه تسه‌ها هم در خردادماه به ۲۳۵ هزار ورقه رسیده بود. اما کم کم تب مسکن خوابید و حجم معاملات هم کم شد. به نظر می‌رسد این که طی روزهای اخیر قیمت تسه همچنان نتوانسته از سقف ۱۰۰ هزار تومانی رد و شود به سطوح سابق برسد یک دلیلش تقاضای کمتر نسبت به آن زمان است. به نظر می‌رسد این اتفاق در پی کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان رخ داده است. وام مسکن با اوراق را هر فرد تنها یک بار می‌تواند دریافت کند و به همین خاطر هم اغلب دریافت‌کنندگان آن «خانه اولی‌هایی» هستند که قصد دارند خود در خانه ساکن شوند و در واقع مصرف‌کننده هستند نه سفته‌باز و سرمایه‌گذار.

حال اگر به روند قیمت مسکن توجه کنیم مشخص می‌شود که چرا خریداران مصرفی مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. در فروردین‌ماه طبق گزارش مرکز آمار متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران ۳۶.۵ میلیون تومان بود که در مهر امسال یعنی طی تنها ۶ ماه به ۴۶.۵ میلیون تومان رسیده است. این یعنی در نیم‌سال قیمت مسکن در تهران نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته و برای خرید یک خانه ۵۰ متری در محله‌ای متوسط باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر خرج کرد. این در حالی است که مبلغ وام تغییری نکرده است. چنین چیزی به کاهش قدرت خرید متقاضیان انجامیده و به نظر می‌رسد دیگر کمتر خریدار مصرفی باشد که توان خرید ملک در پایتخت را داشته باشد.

هزینه خرید اوراق چقدر شد؟

هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی خرید مسکن و جعاله برای زوجین تهرانی، به حدود ۹۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین مجردهای تهرانی برای دریافت وام ۲۸۰ میلیونی هم باید بیش از ۵۶ میلیون تومان هزینه کنند.

هزینه دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید و جعاله مسکن زوجین در سایر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها هم به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده است. هزینه دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مجردها هم در این شهرها به نزدیکی ۴۸ میلیون تومان رسیده است.

در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، زوجین حداکثر می‌توانند ۳۲۰ میلیون تومان وام خرید و جعاله مسکن دریافت کنند و سقف مبلغ این وام برای مجردهای چنین شهرستان‌هایی هم فقط ۲۰۰ میلیون تومان است. به این ترتیب هزینه دریافت وام در این شهرستان‌ها برای زوجین نزدیک به ۶۴ میلیون تومان و برای مجردها حدود ۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

قیمت اوراق وام مسکن در نقطه حساس