مقاطع فولادی ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است

ایسنا/فارس مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد که مقاطع فولادی مورد مصرف در مصالح ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن مشمول استاندارد اجباری بوده و تولید و عرضه آنها بدون تاییدیه استاندارد ممنوع است.

مرتضی رهنما یکشنبه ۳۰ آبان در جمع خبرنگاران گفت: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن اداره کل استاندارد فارس به منظور اطمینان از تولید وعرضه مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها بویژه مقاطع فولادی نظارت‌های جدی تری را بر تولید و عرضه این محصولات به عمل می‌آورد.

او با بیان اینکه ایمنی و استحکام ساخت و سازها بستگی به کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده دارد، ادامه داد: کارشناسان این اداره کل با نظارت‌های مستمر بر واحدهای تولیدی مقاطع فولادی استان ضمن نمونه برداری از محصولات تولیدی و انجام آزمون روی نمونه‌ها از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل می‌کنند.

رهنما گفت: آبان ماه در بازرسی از مراکز عرضه مصالح ساختمانی در فارس مشاهده شد که برخی از مقاطع فولادی، به ویژه میلگرد و تیرآهن، فاقد علامت استاندارد و هرگونه مشخصات در مراکز عرضه به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره کل استاندارد ضمن توقیف میلگرد و تیرآهن‌های غیر استاندارد مکاتبات لازم را با استان‌های تولید کننده این مقاطع انجام داده و تا رفع نقص مراتب پیگیری می‌شود.

او یکی از مشکلات اساسی در مصرف مقاطع فولادی نظیر میلگرد را آشنا نبودن عرضه کنندگان و مصرف کنندگان این محصول با مشخصات استاندارد میلگرد دانست و افزود: در برخی از مراکز عرضه مشاهده می‌شود که میلگرد به‌صورت شاخه ‌ای عرضه می‌شود در حالی‌که میلگرد باید به صورت وزنی و با ابعاد کاملا مشخص به ویژه قطر میلگرد و نوع عاج آن به مصرف کننده عرضه شود.

مدیرکل استاندارد فارس همچنین از مغایرت بیش از ۸۰ درصد از نبشی‌های عرضه شده در بازار با مشخصات استاندارد خبر داد و افزود: اقدامات قانونی برای رفع مشکل در دستور کار اداره کل استاندارد فارس قرار دارد.

رهنما تامین بتن استاندارد آماده مورد نیاز در ساخت و سازها را از دغدغه وهای اصلی اداره کل استاندارد دانست و گفت: برای حل این مشکل تمام واحدهای تولیدی بتن آماده استان شناسایی شده و اکثرا دارای علامت استاندارد بوده و یا در حال دریافت علامت استاندارد هستند.