نوسازی منازل فرسوده

ساختمان های امروزی امکانات و ویژگی هایی دارند که سبب راحتی ساکنین شده است.

منازل فرسوده و قدیمی با گذشت زمان نیاز به تعمیرات بسیار دارند. این موضوع سبب خواهد شد که هزینه قابل توجهی صرف اینکار شود. در صورتی که مالک ساختمان بودجه کافی برای تعمیر و یا تخریب و نوسازی زمین خود را نداشته باشد ، بهترین گزینه مشارکت در ساخت می باشد. از توافق نامه های بسیار پرکاربرد و جذاب در صنعت ساختمان سازی ، توافق جهت شراکت در ساخت می باشد. این توافق نامه زمانی بکار می آید که افرادی دارای ملک های تجاری و یا مسکونی بسیار قدیمی هستند اما سرمایه کافی برای ساخت را ندارند ، می توانند با یک فرد و یا مجموعه ای که پشتوانه مالی مناسبی دارند همکاری نمایند.

ویژگی ها و نکات قرارداد

در زمان شروع مشارکت می بایست قراردادی دقیق منعقد شود و در آن به سود هریک از طرفین بصورت واضح اشاره شود. در این قرارداد به تمام نکات حقوقی توجه می شود که همین امر باعث خواهد شد در ادامه کار طرفین دچار سو تفاهم نشوند. موضوع سود مشارکت نیز می بایست مشخص شود که به چه طریقی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

تعیین درصد قرارداد

در قراردادی که مابین شرکا بسته می شود به درصد مشارکت اشاره می شود. این باعث جلوگیری از هرگونه اختلاف احتمالی خواهد شد. در شروع سرمایه های طرفین توسط یک کارشناس خبره ارزش گذاری می شود. سپس این مبلغ را بر اساس سرمایه تقسیم خواهند کرد. بعد از تعیین قیمت ملک و سرمایه شریک ، نوبت به برآورد هزینه ساخت و ساز می رسد. بطور کلی حاصل جمع سرمایه مالک و طرفی که ملک را بازسازی می کند برابر با ارزش کلی پروژه خواهد بود.

سود مشارت

بصورت کلی سود مشارکت و تعیین درصد هر فرد بر اساس قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن منطقه محاسبه خواهد شد. در صورتی که قیمت آپارتمان تازه ساخت در آن منطقه معلوم باشد ، میزان سهم به شیوه 50 – 50 حساب می شود. به اینصورت که 50 درصد مربوط به صاحب زمین و 50 درصد نیز به سازنده تعلق خواهد گرفت.

در شروع فرایند مشارکت ، سازنده مکلف است تا مبلغ را با عنوان بلاعوض در اختیار مالک زمین بسپارد تا آن شخص قادر باشد در طول مدت اجرای پروژه ، ملکی را برای خود اجاره یا رهن کند. سپس بعد از گذشت زمان و تکمیل پروژه ، مبلغ یاد شده صورت کامل به سازنده بازگردانده شود.

مزایای مشارکت

این نوع قرارداد مزایای بسیار را برای طرفین ایجاد خواهد کرد. در ادامه به بررسی چند مورد می پردازیم.

زیباسازی ملک

ملک های قدیمی و فرسوده از نظر مقاومت و زیبایی در وضعیت بحرانی قراردارند. با نوسازی و اقدام به ساخت ، خانه کلنگی تبدیل به چند واحد آپارتمان نوساز و بروز خواهد شد که امکانات بسیاری دارد و از هر جهت سبب آسایش بیشتر ساکنین خواهد شد.

بهبود استحکام بنا

مصالح ساختمانی نیز دارای طول عمر مشخصی می باشند و با گذشت زمان به سمت سست شدن و از بین رفتن خواهند رفت. با نوسازی و تخریب کامل بنای قدیمی ، ساختمانی جدید با استفاده از مواد ساختمانی استاندارد و پیشرفته و مقاوم در برابر زلزله ایجاد خواهد شد.

افزایش سرمایه

افرادی که در ملک های قدیمی و کلنگی ساکن هستند تنها این امکان را دارند که فقط خودشان از آنجا استفاده نمایند اما با ساخت آپارتمان های نوساز و پیشرفته این شرایط فراهم خواهد شد که علاوه بر سکونت خود مالک در یکی از واحدها ، دیگر واحدهای مربوط به خویش را اجاره دهد و یا بفروش برساند. ضمن اینکه برای فروش آپارتمان نوساز خریداران بیشتری وجود دارد و براحتی می تواند سرمایه خود را افزایش دهد.

انواع قرارداد جهت مشارکت

با توجه به شرایط مختلف از قبیل بودجه و نو ملک می توان از انواع قرارداد استفاده کرد. قرداد مدیریت پیمانکاری ، مشارکت مدنی ساخت و قرارداد پیمانکاری ساخت از جمله آنها می باشند. شراکت در جهت ساخت بصورت کلی از روش هایی است که می تواند در افزایش سرمایه و سود به طرفین بسیار کمک مالی کند.