نیاز کشور به تولید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه نیاز به ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی امروز سه شنبه ۲۵ تیرماه در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه جامعه مهندسی ما در این برهه زمانی نیاز به افزایش سطح اعتبار و اعتمادآفرینی روزافزون دارد، گفت: دوره ای که به مهندسی به عنوان کسب و کار نباید نگاه کرد بلکه کشور نیاز به یک حرکت جهشی دارد تا در توسعه اقتصادی پیشرو باشد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی باید به یک سازمان معیار، پیشتاز و پیشرو تبدیل شود تا اعتماد به آن در همه بخش های دولتی و غیردولتی روزافزون باشد. سازمان «خوددرگیر» هیچگاه در مسیر رشد قرار نمی گیرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روزآمد کردن قابلیت های مهندسی با استفاده از توانایی شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت ساختمان و تجاری سازی نوآوری های این شرکت ها اقدامی است که جامعه مهندسی به آن نیاز دارد.

اسلامی با تاکید بر اینکه روزهای پر تنش نظام مهندسی نیز پشت سر گذاشته شده و از سال جاری نباید در این سازمان تنش داشته باشیم، اظهار داشت: نظام مهندسی باید به پشتیبانی طرح های دولت، به کمک اجرای برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن بیاید تا رونق اقتصادی ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی سالانه نیازمند احداث حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی هستیم تا جامعه هدف بتواند به مسکن مورد نیاز دست یابد. از همه مهمتر باید شرایطی فراهم شود تا ساخت و سازها توسط عناصر دارای صلاحیت انجام شود.

وی با اشاره به وجود خانه های خالی نیز گفت: سوداگرانی که با هدف سودجویی وارد ساخت و ساز شده اند و نتیجه اقدامات آنها وجود حجم زیاد خانه های است، به تله مالی برای اقتصاد کشور تبدیل شده اند. در نظر داریم برای آنها شرایط ساخت و ساز را سخت تر کنیم تا احداث مسکن به صورت شخصی ساز یا سفارشی ساز باشد.

اسلامی با تاکید بر اینکه التهابات بازار مسکن عمدتاً خارج از حوزه مسکن بوده و از نرخ ارز تبعیت کرده است، ادامه داد: اما رفع کمبود مسکن برای جامعه هدف که استطاعت خرید آن را داشته باشند و همچنین اجرای برنامه ملی تولید و عرضه مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی تعریف شده، می تواند به کاهش التهابات بازار مسکن کمک کند و جامعه مهندسی نیز می تواند به صورت مشارکت در ساخت، در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرایط عرضه زمین از سوی دولت برای سازنده سهل و آسان شده و همچنین پشتیبانی تسهیلاتی نیز برای وی فراهم شده است ضمن اینکه امکان ایجاد شهرک های مسکونی با تراکم پائین در حوزه کلانشهرها فراهم شده است.

از نیروی کار ماهر ایرانی در ساخت و ساز تهی شدیم

وی با بیان اینکه در تهران و از دیگر کلانشهرها نیروی کار در بخش ساختمان و تاسیسات عمدتاً غیرایرانی است و از نیروی ماهر ایرانی تهی شده ایم، گفت: نیاز داریم تا در جهت توسعه نیروی کار ماهر و تربیت آن اقدام عاجل انجام شود و به برنامه ریزی جدی نیاز داریم.

اسلامی یادآور شد: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جهت تدوین مقررات مورد نیاز برای توسعه بخش ساختمان، بکارگیری تکنولوژی روز، کاهش اتلاف انرژی و رونق تولید، قدم هایی برداشته است.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از مسائل مهم امروز کشور را عدم کنترل شهرسازی عنوان کرد و افزود: متاسفانه علیرغم آنکه زمان زیادی در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری برای بررسی و تصویب طرح های جامع شهرها گذاشته می‌شود اما این طرح ها اثربخش نیست و در عمل اتفاق دیگری می افتد. نتیجه آن گسترش بی رویه شهرها، ترافیک، آلودگی هوا و عوارض ناشی از بارگذاری های نامناسب است. صدور پروانه ها نیز گزینشی بوده و در ساخت و ساز شاهد ناهنجاری هستیم.

وی تصریح کرد: از همین رو به زودی آئین نامه کنترل شهرسازی را تدوین کرده و بر روی فرایند صدور پروانه اثر خواهیم گذاشت. همچنین باید لایحه درآمد پایداری شهرداری ها هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود تا درآمد و بودجه شهرداری ها از محل صدور پروانه های ساخت و ساز قطع شود.