هزینه زندگی در تهران چقدر افزایش یافته است؟

تهران جزو شهرهایی بوده که بیشترین افزایش در هزینه های زندگی طی یک سال اخیر در بین شهرهای جهان را داشته است.

تیتر20- واحد اطلاعات اکونومیست هفتادمین گزارش سالانه هزینه های زندگی را منتشر کرد که بر این اساس شهرهای آسیایی با سبقت از رقبای اروپایی و آمریکایی خود، به عنوان گرانترین شهرهای جهان معرفی شدند.

به گفته اکونومیست، نوسانات ارزی اخیر یکی از اصلی ترین دلایل جابجایی گسترده شهرها در رتبه بندی امسال بوده و به ویژه این مساله در خصوص شهرهای اروپایی و کاهش ارزش یورو محسوس‌تر بوده است.

این شاخص با مقایسه تغییرات قیمتی ۵۰ هزار کالا و خدمات در ۴۰۰ گروه و برای ۱۳۰ شهر در سراسر جهان تهیه شده است. متوسط هزینه های زندگی در شهر نیویورک با ضریب ۱۰۰ به عنوان معیار رتبه بندی مد نظر قرار گرفته و هزینه‌های زندگی در سایر شهرها بر اساس متوسط هزینه های زندگی در نیویورک تهیه شده است. برای نمونه شاخص ۱۰۵ بدان معناست که هزینه زندگی در این شهر پنج درصد بیشتر از هزینه زندگی در نیویورک است.

رتبه تهران

پایتخت ایران در رتبه بندی امسال با ۱۴ رتبه افزایش به یکصد و ششمین شهر گران جهان تبدیل شده است. تنها شهرهای استانبول، کی‌اف، بوستون، مسکو و بانکوک بیش از تهران در رتبه بندی امسال جهش داشته‌اند. شاخص هزینه های زندگی در تهران ۵۲ تعیین شده؛ بدان معنا که متوسط هزینه زندگی در تهران تقریبا نصف شهر نیویورک بوده است. این شاخص در مقایسه با سال قبل شش واحد افزایش داشته است.

ارزان‌ترین شهرها

۱- دمشق- سوریه

۲- تاشکند- ازبکستان

۳- آلماتی- قزاقستان

۴- بوینس آیرس- آرژانتین

۵- کراچی- پاکستان

۶- کاراکاس- ونزوئلا

۷- لوساکا- زامبیا

۸- چنای- هند

۹- بنگلور- هند

۱۰- دهلی نو- هند

گران ترین شهرها

۱-سنگاپور

۲- هنگ کنگ

۳- اوزاکا- ژاپن

۴- نیویورک- آمریکا

۵-پاریس- فرانسه

۶- زوریخ- سوئیس

۷- تل آویو- اسرائیل

۸- لس آنجلس- آمریکا

۹- توکیو- ژاپن

۱۰- ژنو- سوئیس

رتبه دیگر شهرها

در رتبه بندی امسال هم چنین شهرهای سان فرانسیسکو در رده ۱۵، روم ۳۲، دوسلدورف ۴۳، استانبول ۹۶، مسکو ۸۶ و آتلانتا در رده ۶۶ قرار گرفته اند./ ایسنا