هفت روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌/جزئیات ثبت‌نام در سامانه‌

در حال حاضر چهار آزادراه و به زودی ۱۰ آزادراه دیگر به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض مجهز می‌شوند و کاربر از این پس برای پرداخت عوارض دیگر نیازمند توقف نیست، ضمن آنکه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه از هفت روش امکان‌پذیر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پرداخت بدون توقف عوارض تردد در آزاد‌راه‌های کشور، با هدف توسعه فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل و سرعت‌بخشی، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول خودکار عوارض تردد در آزادراه‌های کشور در حال اجرا است.

موضوع الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه ‌تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد.

در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

* چند موضوع قابل توجه درباره جزئیات این سیستم

در این سیستم تشخیص تردد خودرو‌ بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است، انجام می‌شود، ‌ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود.

در این سیستم ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود‌، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور می‌کنید، می‌توانید پلاک‌ها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید، همچنین در صورتی که مسیر رفت و برگشتی طی می‌کنید، می‌توانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید.

در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می‌شود، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.

‌پرداخت عوارض آزادراهی برای خوروی ترددکننده در آزادراه برعهده مالک خودرو است، همچنین، درصورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و در نهایت جریمه‌ها و خسارت‌های احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود، بنابراین، راننده خودرو درصورتی که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد.

* شیوه ثبت‌نام پلاک در سامانه پرداخت عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف

برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف، ابتدا باید در این سایت (https://www.nspay.ir/) ثبت نام کنید، برای ثبت نام، گام اول وارد کردن شماره موبایل معتبر است، یک کد فعال‌سازی برای شما ارسال می‌شود که آن را باید در صفحه مربوط وارد کنید، سپس اطلاعات مربوط به کد ملی و بانک را باید وارد کنید، در مرحله بعد، می توانید پلاک یا پلاک‌های مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید، برای هر پلاک یک نام دلخواه می‌توانید تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از پلاک‌ها راحت تر باشید، در صورت داشتن بدهی معوق، مقابل هر پلاک مقدار بدهی نمایش داده می‌شود.

در مرحله بعد، روش پرداخت را باید انتخاب کنید که به دو روش امکان‌پذیر است البته کاربران در انتخاب روش پرداخت خود، اختیار کامل دارند. ‌

در روش «پرداخت خود اظهاری به‌واسطه پرداخت آنلاین»، خودرو و مبدا و مقصد سفرها خود را انتخاب می‌کنید، سپس مبلغ قابل پرداخت برای شما نمایش داده می‌شود، برای پرداخت، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل می‌شوید و مشابه خریدهای اینترنتی‌ که روزانه با آن سرو کار دارید، پرداخت را انجام می دهید، پس از بازگشت از درگاه پرداخت، کد پیگیری بانک به شما نمایش داده می‌شود، همچنین شما می‌توانید تراکنش انجام گرفته را در صفحه «تراکنش‌ها» مشاهده ‌کنید.

همچنین در روش «‌اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی در قالب سامانه برداشت مستقیم ‌پیمان» ‌بر مبنای سقف کاملا مشخص و محدود، به سامانه اجازه می‌دهید که مبالغ مربوط به ترددها را از حساب بانکی‌تان برداشت کند.

‌باید توجه داشت که در صورت داشتن بدهی، باید ابتدا تسویه را انجام دهید و امکان خوداظهاری وجود ندارد، همچنین کاربر قبل تردد، حین تردد و حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تردد می‌تواند خوداظهاری کند، پس از گذشت 24 ساعت از تردد، در صورتی‌ که خود اظهاری یا پیمان نداشته باشد، در صفحه فهرست پلاک‌ها میزان بدهی خودرو نمایش داده می‌ شود و باید آن را در اسرع وقت تسویه کند.

* هفت روش ‌پرداخت الکترونیک عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف

کاربر می‌تواند در مدل‌هایی نظیر ‌نصب اپلیکیشن‌های مربوطه نظیر تاپ، اتول‌ یار، کیپاد، دیجی‌پی، nspay یا پرنا، کسر مستقیم از حساب بانکی‌، کد دستوری #۸*۷۲۰*‌، خودپرداز‌، کارت‌خوان‌های نصب شده در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، پرداخت سازمانی و تگ‌های قبلی ‌عوارض آزادراهی را پرداخت کند.

استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ و هم از طریق ارسال پلاک به شماره‌ ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکان‌پذیر است.

‌در مدل پرداخت عوارض به صورت اپلیکیشن، پس از نصب یکی از برنامه‌های مذکور بر روی گوشی تلفن همراه و انتخاب گزینه پرداخت عوارض آزادراهی، کاربر مراحل انتخاب مسیر آزادراهی مورد نظر و پرداخت را در برنامه طی می‌کند‌.

در مدل کسر مستقیم از حساب بانکی، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه‌ها به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع رسانی می‌شود؛ در حال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند‌.

در روش پرداخت از طریق تگ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزاد‌راه، از مبلغ در کیف پول کسر می‌شود.

در مدل کد دستوری استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد #۸*۷۲۰*‌ توسط گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است.

در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌های ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.

در مدل پرداخت از طریق کارت خوان، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در پمپ‌بنزین‌ها، مجتمع‌های خدماتی رفاهی و توقفگاه‌های بین راهی در آزادراه‌های کشور فراهم شده است.

در مدل پرداخت سازمانی، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند می‌توانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودرو‌های تحت پوشش خود با مراجعه به سایت‌های https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند‌.

* ۱۰ اردیبهشت آخرین مهلت پرداخت عوارض الکترونیک فروردین‌ماه

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ ۱۰ اردیبهشت آخرین مهلت پرداخت عوارضی آزادراه‌ها مربوط به ایام نوروز و ماه فروردین ۹۸ است.

به گفته محمدحسین میرشفیع‌، از ۲۸ اسفند‌ماه ۹۷ عوارض عبور از چهار آزادراه «تهران-قم»، «تهران-ساوه»، «کرج-قزوین» و «قزوین-زنجان» به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؛ ‌مقرر شد در راستای تسهیل سفر مسافران در ایام نوروز، خودروهایی که از این چهار آزادراه عبور می‌کنند، تا پایان روز بیست و چهارم فروردین ماه مهلت پرداخت عوارض داشته باشند، اما در راستای ارائه مهلت بیشتر به این مسافران،‌ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این تاریخ تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شود‌.

وی می‌گوید: هم‌وطنانی که پیامک عبور از آزادراه دریافت کرده‌اند برای پیشگیری از جریمه ۳۰ هزار تومانی با استفاده از روش‌های الکترونیکی مشخص شده نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به‌ افزوده شدن ابزارهای الکترونیکی جدید برای پرداخت عوارض تأکید کرد: همچنین سیستم پرداخت عوارض الکترونیک از طریق بانک مسکن (تگ‌های قبلی) نیز همچنان فعال است.

میرشفیع اظهار داشت: تلاش کر‌ده‌ایم سیستم پرداخت الکترونیک پوشش همگانی داشته باشد و افرادی هم که تلفن همراه هوشمند ندارند، دچار مشکل نشوند‌.

* نحوه طرح شکایات درباره این سیستم

به گفته معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها کاربران در صورت اعتراض و یا شکایت‌ نسبت به ثبت نادرست شماره پلاک یک خودرو و یا میزان بدهی می‌توانند به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ پیامک ارسال کنند و یا با شماره تلفن ۶۳۴۶۸۵۳۱ تماس حاصل کنند؛ کاربران مطمئن باشند که حتما به شکایات آنها رسیدگی می‌شود‌ و در صورت بروز اختلاف حتما به ما اعلام کنند، ما تلاش می‌کنیم، هیچ حقی از کسی ضایع نشود.

و‌ی تأکید کرد: چک‌اپراتوری به دقت انجام می‌شود‌، دوربین‌ها هم اگر نتوانند درصدی هماهنگی بین تصاویر برداشت شده ایجاد کنند، ‌تصاویر را برای تأیید به سیستم چک اپراتوری می‌فرستند، اما به هر حال امکان دارد برخی مواقع اشکالاتی رخ دهد که کاربران می‌توانند از طریق شماره‌هایی که اعلام شد، ‌اعتراضات خود را مطرح کنند.

* امکان دریافت ریزصورت حساب عوارضی برای مالکان خودرو فراهم شد

میرشفیع ادامه داد: همچنین مجوزی از پلیس راهور اخذ شده است تا مالکان خودرو بتوانند ریز صورتحساب خود را دریافت کنند، به هر حال روز و ساعات ورود و خروج به/از آزادراه‌ها موضوعی شخصی است و فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها افزود: به هر حال ممکن است راننده‌ای ثبت پلاک خودرو را انجام دهد، اما مالک خودرو نباشد، ‌اما ما ریز صورتحساب را فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌دهیم.

‌* تجهیز ۱۰ آزادراه دیگر به سیستم اخذ عوارض الکترونیک‌

به گفته میرشفیع‌ الکترونیکی شدن اخذ عوارض در همه آزادراه‌های کشور تا تیرماه سال جاری عملیاتی می‌شود.

وی می‌گوید: به زودی ۱۰ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تبریز- زنجان، تبریز- ارومیه، کنارگذر شمالی مشهد، مشهد- باغچه، قزوین- رشت، تهران- پردیس، سلفچگان- ساوه، قم- کاشان، کاشان- اصفهان و بندر شهید رجایی- سیرجان به این سیستم مجهز خواهد شد.

به گزارش فارس «پرداخت عوارض بدون توقف در آزادراه‌های کشور» موجب تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، کاهش معضلات موجود در زمینه تردد و افزایش کیفیت و امنیت جاده‌ها می‌شود و از این طریق در کیفیت زندگی مردم، تأثیر مستقیم و محسوسی دارد.

حذف پرداخت نقدی و پول فیزیکی در محل عوارضی آزادراه‌ها و تسهیل پرداخت عوارض، کاهش توقف خودرو‌ها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تخریب آسفالت در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز و صرفه جویی در استهلاک خودرو، از مزایای اجرای سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی محسوب می‌شود.