وزیر راه: امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش نیست

تهران – ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: امتیاز مسکن ملی فروختنی نیست و در صورت فروش کد رهگیری، کد ملی فرد متخلف از سیستم حذف می‌شود.

محمد اسلامی روز یکشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از ٢٤٣ دستگاه ناوگان جدید حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره خرید و فروش کد رهگیری مسکن ملیف اظهار داشت: این کار خلاف قوانین و تخلف محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازیادامه داد: بعد از پایش اطلاعات در سامانه مسکن ملی، در صورت واجد شرایط بودن فرد متقاضی کد رهگیری برای وی ارسال خواهد شد و فردی که کد رهگیری خود را به فروش برساند از طرح مسکن ملی حذف می شود.

وی گفت: شناسایی فرد متخلف بر اساس شماره کارت ملی وی انجام می شود.

اسلامی هم چنین با اشاره به اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور اظهار کرد:‌ باید ناوگان بار و مسافر ریلی را گسترش می دادیم که این کار فقط با توجه به توان داخل امکان پذیر بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت داخلی ریلی در مسیر شکوفایی قرار گرفته است و همه حلقه‌های مفقوده تولید که وابستگی به خارج بود قطع شده است و شاهد این هستیم که لکوموتیو و واگن‌های داخلی وارد ناوگان می‌شود.

اسلامی گفت: وجه تمایز حرکت امسال تمهیداتی بود که دولت برای پشتیبانی از صنعت داخلی در تبصره قانون بودجه (۱۲ و ۱۸) داشت که این بر اساس تفاهم نامه اسفند ۹۷ محقق شده است.

وی بیان کرد:‌ از ابتدای امسال ۴۵۶ دستگاه انواع ناوگان وارد شبکه ریلی شده است، بازسازی سرمایه‌های فراموش شده احیا شده است، از برخی لکوموتیوها فقط اسکلت باقی مانده بود که آن را نوسازی و مدرن سازی کردیم. ضمن آنکه لکوموتیو ساخت داخل هم به مدار فعالیت آمده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر توسعه خطوط ریلی گفت: ریل‌باس‌ها در مسیر تولید است که این می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و از خودرو محوری به سمت ریل محوری برویم.

اسلامی با بیان اینکه آراستگی و زیبایی قطارها هم در دستور کار قرار گرفت، ‌ گفت:‌بیش از این رمپ متحرک ویژه معلولان در ایستگاه راه‌آهن نداشتیم که امروز به بهره‌برداری رسید.

وی گفت:‌ اولین پرداخت شرکت نفت از تبصره ۱۲ اقدام شد و وزارت نفت هم حمایت کرد و استفاده از قطارهای حومه‌ای بر اساس پیمایش و کاهش مصرف سوخت مدنظر است.

اسلامی همچنین با اشاره به افتتاح متروی هشتگرد در هفته جاری گفت: با احداث مترو هشتگرد که قطارهای آن آماده است این مترو در اختیار شرکت بهره‌برداری مترو تهران قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ امسال در راستای حمایت از تولید داخل به تولید کنندگان داخلی توجه کردیم و شرکتی مثل واگن پارس رکورد ۲۰ ساله را در تولید زد.