وقتی چین آهن را به ارزشمندترین کالای جهان تبدیل می کند

اقدامات چین باعث شده که طی روز‌های گذشته آهن به یکی از ارزشمندترین کالا‌های اساسی در جهان تحویل شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سنگ آهن با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت آهن در جهان هم‌اکنون به یکی از پرنوسان‌ترین کالا‌های اساسی در جهان بدل شده است.

به گزارش بلومبرگ، از آنجا که چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان سنگ آهن در جهان به شمار می‌رود و از این طریق نیاز بالای خود به فولاد را تأمین می‌کند، قیمت سنگ آهن در پی خرید‌های این کشور روند افزایش خوبی را تجربه کرده و نه تنها از صف فروش بیرون آمده، بلکه طی روز‌های گذشته شاهد تشکیل صف‌های خرید برای این کالای اساسی بوده‌ایم.

طی ۳۰ روز گذشته سنگ آهن در میان چند ده کالای اساسی پرمعامله در جهان بیشترین نوسان را تجربه کرده است.

بخش قابل توجهی از روند رشد قیمت سنگ آهن در جهان به خاطر چشم‌انداز اثرگذاری سیاست‌های دولت چین بر اثرگذاری تقاضای فولاد در این کشور بوده است.

توماس گوترز کارشناس مؤسسه کالانیش می‌گوید: از یک طرف چین می‌خواهد تولید فولاد را کاهش دهد، اما از یک طرف دیگر نیز تلاش می‌کند تا قیمت‌ها در این کشور را هم کنترل کند؛ از طرف دیگر چین دوباره می‌خواهد میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت را پایین آورده، اما در عین حال میزان اشتغال در این صنعت را هم حفظ کند.

سیاست‌گذاری‌ها برای رسیدن به این اهداف چشم‌انداز بازار فولاد را یا بهبود می‌بخشد و یا بدتر می‌کند.

چین در دوران پساکرنا شاهد بهبود خوب اوضاع اقتصادی بوده و باعث شده تا شاهد ورود سنگین حجم فولاد به بازار این کشور در راستای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن باشیم. به همین دلیل است که قیمت سنگ آهن نسبت به یک سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.