پیشرفت ۳۵ درصدی طرح اقدام ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه: براساس برنامه ریزی‌ها کل طرح اقدام ملی مسکن تا تیرماه سال ۱۴۰۰ تمام خواهد شد.
چند نکته مهم در ضرورت احتیاط سهامدارانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، گفت: این طرحی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارایه شد و براساس برنامه ریزی‌ها تا تیر سال ۱۴۰۰ کل طرح تمام خواهد شد.
وی با بیان این که اجرای این طرح از سال ۹۸ کلید خورد، اظهار کرد: در این طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است که از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده ساخته خواهد شد. تاکنون ۳۰۰ هزار پروژه تامین زمین شده و تلاش بر این است که زمین‌ها نیاز به تاسیسات نداشته و ترجیحا در بافت‌های شهری باشند.
وی ادامه داد: احداث حدود ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. در مجموع می‌توان گفت این پروسه تعریف شده بیش از ۳۵ درصد پیشرفت داشته است و اولین طرح اقدام ملی را اوایل تیرماه افتتاح خواهیم کرد.
محمودزاده در خصوص مسکن مهر، گفت: این واقعیت است که شهر‌های جدید نیاز به زیرساخت‌های بسیار دارد، طرح مسکن مهر متعلق به کل دولت بود و نه فقط وزارت راه و شهرسازی با این وجود ما برای رفاه مردم کار‌هایی انجام دادیم که جزو وظیفه وزارتخانه محسوب نمی‌شد. برای مثال در دوسال گذشته بیش از ۱۰۰ مدرسه در شهر‌های جدید ساخته و تحویل وزارت آموزش و پرورش دادیم. همچنین طی این سال‌ها ده‌ها مسجد، کلانتری و ورزشگاه ساخته و تحویل دادیم که هیچ کدام جزو وظایف وزارتخانه نبود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در طرح اقدام ملی برای دهک‌های مختلف، تنوع تولید مسکن وجود دارد، توضیح داد: دراین خصوص ۴ نوع پروژه مشارکتی، بخش خصوصی، پروژه‌های ۹۹ ساله و فروش اقساطی تعریف شده است. برای مثال چنانچه در شهر تهران متقاضی از تمکن مالی بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند از پروژه‌های بخش خصوصی یا مشارکتی استفاده کند.
وی با اشاره به این که در حوزه مسکن یک نوع سیاست‌گذاری بلند مدت برای تولید تهاتری مسکن وجود دارد، گفت: در این راستا طرح جامع مدیریت صنعت ساختمان را تدوین کردیم که اکنون آماده تحویل به دولت است. انتظار داریم مجلس نیز ما را یاری کند تا با توجه به وزنی که صنعت ساختمان در اقتصاد کشور دارد، در این خصوص چهارچوبی تهیه کنیم.
او در خصوص چرایی افزایش قیمت مسکن توضیح داد: یک بخش از افزایش قیمت مسکن ذاتی است و به این مساله که در زمان کمبود تقاضا، قیمت رشد می‌کند، برمی گردد. از سوی دیگر باید توجه داشت که در شرایطی قرار داریم که سرمایه فراوان در دست مردم است و در بازار‌های مختلف رسوخ می‌کند. سه بازار طلا، ارز و مسکن به شکل سنتی رقیب هستند و هر سه از این وضعیت متاثر بوده‌اند. علی رغم تمام تلاطم‌هایی که در بازار مسکن وجود داشته است، این بازار کنترل شده‌تر بوده که علت آن هم به توان خرید مردم برمی گردد.
او با بیان این که اکنون ۲۶ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد خانوار ۳ تا ۴ میلیون از این میزان کمتر است و این سوال ایجاد می‌شود که چرا عنوان می‌شود سالی ۶هزار واحدمسکونی کم داریم، جواب این است که ما به واحد‌هایی احتیاج داریم که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند نه واحد‌هایی که خرید آن‌ها خارج از توان مردم باشد.
محمودزاده عنوان کرد: بر اساس آمار در تهران بیش از ۲۰ درصد از کل پروانه‌های صادره در محدوده بافت فرسوده است. درحالی که محدوده بافت فرسوده نسبت به مساحت کل شهر تهران کمتر از ۵ درصد است که این موضوع نشان از استقبال مردم دارد.
او ادامه داد: اکنون در بافت فرسوده می‌توانیم مانند قبل پلاک‌ها را تک به تک بسازیم که مشکلات خاص خودش را دارد و تغییری در تراکم منطقه ایجاد نمی‌کند. اما چنانچه اصلاح زیر ساخت‌ها و محله سازی را در اولویت قرار دهیم، انجام این کار نیاز به یکسری قوانین دارد و قوانین مالکیت مانع از اجرای این امر است.