پیش‌بینی تغییرات بازارمسکن تا پایان ۱۴۰۰

کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت مسکن تا پایان سال رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین: تحولات قیمت مسکن چند بعدی است؛ بخشی از آن با نرخ ارز، میزان تولید مسکن و بخشی با قیمت زمین و مصالح ساختمانی گره خورده است. تامین مالی ساخت مسکن مهمترین بخش در تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن است، که به زعم کارشناسان امکان این تامین مالی از بورس وجود دارد.

جعفر خزاعی سرچشمه، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و با درنظر گرفتن ثبات در شرایط فعلی، قیمت مسکن تا پایان سال رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تجربه خواهد کرد و این رشد برآمده از عوامل مختلفی است.

کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیرگذاری سیاست‌گذاری دولت، برجام و عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی بر قیمت مسکن گفت: بازار مسکن تا پایان سال کاهشی نخواهد بود و گرانی مصالح، ابزار آلات و حقوق کارگران منجر به این رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت مسکن خواهد شد.

چالش‌های پیش‌روی بازار مسکن

خزاعی سرچشمه اضافه کرد: گرانی مصالح و در پی آن کاهش ساختمان سازی منجر به کمبود مسکن در بلندمدت خواهد شد و گرانی مسکن رکود را در پی دارد. سرمایه‌گذاران و سازندگان با عواملی همچون گرانی مصالح و نیروی کار دیگر رغبت به سرمایه‌گذاری در مسکن نخواهند داشت. اگرچه از لحاظ سیاسی برجام و ارز در قیمت مسکن تاثیرگذار است ولی همچنان کمبود مسکن از دلایل عمده و اصلی گرانی آن است.

تولید سالانه یک میلیون مسکن راه گشاست؟

عضو هیئت مدیره سابق انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در ارتباط با تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور گفت: با وجود کمبود ابزارآلات مانند بتن، تاور، پمپ، پیچ و مهره و اسکلت ساختمان با کیفیت و نیروی کار غیرحرفه‌ای امکان تولید یک میلیون مسکن در سال وجود دارد، ولی تولید این میزان مسکن در سال نیازمند بودجه هنگفتی است که اگر دولت پرداخت آن را به عهده بگیرد، به بخش‌های دیگر ضربه وارد می‌شود و تورم زیادی را در پی دارد. از طرفی شرکت‌های ساختمانی در بخش خصوصی قدرتی برای سرمایه‌گذاری ندارند. اگر بانک‌ها، دولت و سایر ارگان‌های کشور از شرکت‌های ساختمانی در بخش خصوصی حمایت کنند، تولید یک میلیون مسکن در سال امکان پذیر خواهد شد.