چه تعداد متقاضی وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شدند؟

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص ودیعه مسکن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده اند که از این میزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند که برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند و به تدریج به بانک معرفی می شوند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما در آستانه هفته دولت به ارائه برنامه‌های وزارتخانه در حوزه مسکن و همچنین حمل و نقل، پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن، گفت: همواره ملاک عمل برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی بر اساس طرح جامع مسکن بوده که این طرح در طی سالیان، به روز شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که در برنامه ششم توسعه، احداث سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری ملاک عمل بوده است، توضیح داد: در ارتباط با طرح جامع مسکن، جامعه هدف شامل دهک های یک و دو و همچنین دهک های میان درآمدی بوده است.

اسلامی ادامه داد: دهک‌های یک و دو که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند، برنامه استواری دارند و منابع آن به شکل بلاعوض و یا وام کم بهره هر ساله در قانون بودجه پیش بینی شده و پرداخت می شود. مجری نیز سازمان های حمایتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند که به شکل پیوسته اینکار را همواره انجام داده اند. در مورد این دهک‌ها، هیچ سالی کمتر از ۱۰۰ هزار واحد کار نشده است. هم‌اکنون نیز این برنامه‌های مسکنی برای این گروه‌ها برقرار است و اقدامات در این زمینه در حال انجام است که موسسات و واحدهای خیریه و نهادهای گوناگونی که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.

احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی

وی افزود:در خصوص مسکن روستایی نیز به همین روال کار انجام می شود و شاهد احداث مسکن روستایی به شکل پیوسته هستیم. در خصوص مسکن روستایی نیز سالانه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه بوده است. اگرکه بخش های مربوطه در خصوص مسکن روستایی را که شامل بازسازی و تعمیرات واحدهای آسیب دیده از بلایا را از این آمار کم کنیم کف تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه از ۸۰ هزار واحد، کمتر نبوده است. میزان افزایش یا کاهش آن نیز به مشارکت روستاییان بستگی دارد. زیرا روستاییان باید مشارکت کرده و با همکاری بنیاد پرونده تشکیل دهند، بنیاد مسکن در این خصوص برای روستاییان، نقشه و مصالح را تامین می کند و وام بانکی به آنها می دهد و روستاییان با این امکانات اقدام به بازسازی خواهند کرد.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل شد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری بر اساس طرح جامع مسکن، گفت: در پنج سال گذشته، انواع مسکنی که توسط مردم تولید شده است سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است. همچنین، در دولت تدبیر و امید، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ هزار متقاضی مسکن توسط بانک مسکن از طریق حساب صندوق پس انداز مسکن یکم صاحب خانه شدند. بدین معنا در دولت تدبیر و امید سالانه ۲۰۷ هزار از طریق مسکن مهر به مردم واگذار شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود، توضیح داد: تفاضل احداث ۷۰۰ هزار واحد را که در برنامه سیاستگذاری شده با آنچه را که محقق شده و میانگین سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است را با برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: هدف‌گذاری بدین ترتیب بوده که سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده احداث شود که بخشی از برنامه طرح جامع مسکن بوده و بخش نهایی این بود که طرح اقدام ملی مسکن را هدف گذاری کردیم.

اسلامی در خصوص برخی از انتقاداتی که به دولت شده است، توضیح داد: مسکن توسط مردم تولید می شود و هیچ دولتی هیچگاه تولید کننده مسکن نبوده است بلکه ساز و کار و زمینه تولید مسکن را فراهم کرده است. دولت یازدهم آنچه را که در برنامه گذاشته بود دو رویکرد داشت و آن هم ارزیابی از وضعیت مسکن از جامعه بود. بدین معنا تعداد خانوار و تعداد واحد مسکونی را در مقابل هم قرار دادیم تا هدف کمی را در مورد عرضه مسکن داشته باشیم و این تحلیل تحلیلی است که همواره کارشناسان به آن می پردازند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو میلیون واحد مسکونی به غیر از خانه‌های ویلایی و خانه‌های اقامت موقت که آنها هم بیش از دو میلیون برآورد شده است، در کشور وجود دارد. بر اساس آمار ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که بیش از دو میلیون واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد. بنابراین باید روی تفکر دولت یازدهم که موضوع بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری بود، تمرکز می کردیم که روی آن نیز وقت فراوانی صرف شد.

اسلامی افزود: در دولت یازدهم روی بافت فرسوده بسیار تمرکز شد و تصور این بود که به سهولت می‌توانند سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده احداث کنند. این فرضیه ای بود که به دلیل آنکه ابزار آن فراهم نبود و آن تعریف به تعریف واقع بینانه تری نیاز داشت، بسیار کمتر از عدد پیش بینی شده اتفاق افتاد.

۱۳ هزار متقاضی نوسازی در بافت فرسوده در سال ۹۸

وی گفت: در سال گذشته با همه تلاش که کردیم در بافت فرسوده بیشتر از ۱۳ هزار متقاضی داوطلب نشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: مالک واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌ها مردم هستند و مردم باید متقاضی شوند، پرونده تشکیل دهند و خانه های فرسوده خود را خراب کنند و با پروانه ساختمانی رایگان و تسهیلات ارزان قیمت خانه های خود را بسازند. بدین معنا یک سازنده مجتمع بسازد و در اختیار مردم ساکن در بافت های فرسوده قرار دهد. از این طرح استقبال نشد و عدد ۱۰۰ هزار واحد اتفاق نیفتاد.

اسلامی گفت: تکمیل مسکن مهر باقیمانده بخشی از تعهد دولت تدبیر و امید بود. در دولت دهم حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مانده داشت که باید دولت یازدهم آن را تکمیل می کرد. به رغم همه مطالبی که شنیده شده است ما وارث یک میلیون و ۵۰۰ هزارواحد مسکونی مهر نیمه تمام بودیم. اتفاقی که در این دوره افتاده این بود که ۵۰۰ هزار واحدی که تعهد کردیم تا تکمیل کنیم حدود ۷۰ هزار واحد حداکثر در دست اجرا داریم که باقیمانده مسکن مهر است. مابقی تکمیل شده و در حال واگذاری است به استثنای واحدهایی که در محاکم پرونده دارند و در دادگاه هستند. بنابراین برای جبران این کسری ما طرح اقدام ملی مسکن را طراحی کردیم.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که میزان استقبال از طرح اقدام ملی مسکن به چه میزان بوده است، گفت: از مسکن ملی استقبال گسترده ای انجام شد. حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند در پالایشی که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضی باقی ماندند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند، به بانک ها معرفی شده اند و در حال واریز وجه به بانک ها هستند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر اینکه میزان استقبال مردم از طرح اقدام ملی مسکن مناسب بوده است، گفت: از ابتدای امسال با بحران کرونا مواجه بودیم. برخی نیز با ذهنیت های نادرست، اذهان عمومی را در خصوص طرح اقدام ملی مسکن تخریب کردند و در آنها تردید ایجاد شد که ممکن است طرحی دیگر در راه باشد که نظریه های بهتری داشته باشد. این ذهنیت ها به وزارت راه و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری وارد کرد که در رسانه ها بسیار بازتاب پیدا کرد.

اسلامی تصرح کرد: طرح اقدام ملی مسکن شتاب پیدا کرده است. تقریبا در دو هفته گذشته با سرعت بیشتری متقاضیان حساب باز کرده اند. بر اساس آماری که ۲۷ مرداد استخراج شد آمار از ۱۶ هزار افتتاح حساب و واریزی به حساب متقاضیان طرح اقدام ملی عبور کرده است.

وی یادآور شد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای گوناگون زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار می شود. در شهرها که به ویژه زمین واگذار می شود استقبال مناسب بوده است. همچنین بخشی از طرح اقدام ملی به این شکل است که متقاضیان واجد شرایط به پروژه های آغاز شده، متصل می شوند.

اسلامی گفت: تاکنون عددی معادل ۹۰۰ میلیاردتومان متقاضیان به حساب‌های خود برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن پول واریز کرده اند و این مبالغ افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن برای ما مهم است که پول‌های اولیه مردم به بانک ها در قراردادی که با پیمانکاران تنظیم می شود هرچه سریعتر در اختیار پیمانکاران و سازندگان برای اتمام طرح، قرار بگیرد. آورده پیمانکاران و آورده متقاضیان در کنار هم می تواند کندی پروژه را برطرف کند و به اجرای طرح سرعت بیشتری بدهد. واریز مبالغ توسط مردم آغاز شده است و امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد.

اسلامی گفت: در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، طرح و برنامه داشتیم. زمین را پیش بینی کردیم و در خصوص تسهیلات بانکی نیز ان شاء الله بانک‌ها به موقع تعهد خود را انجام دهند تا اجرای طرح سرعت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی مسکن برای تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لازم الاجراست و تنها مختص به یک وزارتخانه نیست. به عنوان نماینده دولت در شورای عالی مسکن اعلام می کنم که تلاش کردیم جریان تولید و رونق مسکن را به حرکت درآوریم، تلاش کردیم تا همه را تنظیم و هماهنگ کنیم تا نقش خود را ایفا کنند. ایجاد جذابیت، انتخاب زمین در نقاط مرغوب و داشتن متقاضی برای تک تک طرح ها جزو برنامه های ما در اجرای طرح اقدام ملی مسکن بودند. این سه عامل، عواملی هستند که به آنها توجه ویژه کردیم.

۱۰۰ هزار متقاضی ودیعه مسکن به بانک معرفی شدند

اسلامی در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و اینکه هم اکنون در چه مرحله ای قراردارد، گفت: در خصوص ودیعه مسکن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده اند که از این میزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند که برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند و به تدریج به بانک معرفی می شوند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند. ارتباط سیستمی وزارت راه و شهرسازی با شعب بانک های ارایه دهنده تسهیلات ودیعه مسکن طبق آخرین جلسه ای که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی داشت، نهایی شده است و هیچ مانعی سر راه آن وجود ندارد.

اسلامی با یادآوری اینکه تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۱۵ میلیون تومان است، گفت: این موضوع برای اولین بار است که برای مستاجران در این شرایط کرونایی ایجاد شده است.

به گفته اسلامی، به زودی از ۱۴۰ هزار موجر که در شرایط کرونایی اجاره واحدهایشان را افزایش نداده اند تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تولید و عرضه مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم و اعتماد را بین سازندگان و متقاضیان ایجاد کنیم.