کاربردهای غیرسازه‌ای آجر

آجر شامل بلوک‌های منظم و مکعبی شکل است که مهمترین ماده تشکیل دهنده آن خاک رس می باشد. همچنین آجر از قدیمی‌ترین، مهمترین و در عین حال پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که امروزه با تنوع بسیار بالا و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارد. کاربرد های غیر سازه‌ای آجر این روزها بسیار متداول‌تر شده است و استفاده از این محصول از رونق بسیار بیشتری نسبت به قبل برخوردار گردد.
آفتاب‌‌نیوز :

آجر یکی از مصالح ساختمانی شناخته شده و قدیمی می‌باشد که امروزه از تنوع قابل توجه‌ای نسبت به قبل برخوردار گشته است. آجرها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند امروزه توانسته اند به مقبولیت عام در صنعت ساخت و ساز دست یابند و به صورت گسترده مورد استفاده‌ قرار بگیرند. امروزه کاربردهای غیر سازه‌ای آجر بسیار زیاد شده و مشاهده استفاده‌های گوناگون وسیع در اماکن مختلف، گواهی قابل اعتماد برای ادعای ما می‌باشد. آجر یک نوع سنگ سخت و مستحکم دست ساز بشر می باشد که در طول زمان همواره دچار تغییر و تحولات زیاده شده و مطمئنا این تغییر و تحولات در آینده نیز همچنان ادامه یافته و این سازه مهم ساخت و ساز در طول پیشرفت علم و تکنولوژی به قابلیت‌های زیادی دست خواهد یافت. کاربرد‌های غیر سازه‌ای آجر نیز با توجه به افزایش قابلیت‌های آن همچون حال حاضر، در آینده نیز در یک سیر صعودی قرار خواهد داشت.

آجر چیست؟

آجر یکی از مهمترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که دارای قدمت بسیار زیادی می‌باشد. کارشناسان معتقد هستند که آجر یک نوع سنگ دگرگون مصنوعی است که به واسطه تغییر و تحولاتی که ما انسان‌ها بر روی خاک رس ایجاد می‌کنیم تولید می‌گردد.
طراحی و بهینه‌سازی انواع سازه‌های ساختمانی و سوله با کمک هوش مصنوعی

البته ناگفته نماند که خاک رس تنها مواد اولیه آجر نبوده و موارد دیگری نظیر ماسه، کانی‌های آهن، سولفات‌ها و سنگ آهک نیز برای تولید آجر به کار می رود. منتهی درصد آهک و خاک رسی که برای تولید آجر به کار می‌رود باید کم باشد، زیرا در غیر این صورت کیفیت آجر پایین خواهد آمد. امروزه برخلاف گذشته که آجر فقط در ساخت و سازهای، سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت کاربردهای غیر سازه ای آجر نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که در حال حاضر یکی از مهمترین مصالح دکوراتیو و تزیین داخلی و خارجی ساختمان‌ها و‌ نماها شامل گونه‌های مختلف آجر بوده و در نماسازی و کرسی چینی، کف سازی و کف پوشی به شکل قابل ملاحظه کاربرد دارد.

آجرهای رسی اولین نوع آجر دست ساز بشر می‌باشند که در ابتدا از کیفیت و قابلیت چندان زیادی بهره‌مند نبوده‌اند. آجر رسی که دارای قدمت چندین هزار سال می‌باشد، بیشترین تحول را به دلیل پیشرفت‌های علم شیمی و تکنولوژی متحمل شده که حاصل آن وجود انواع و اقسام آجر با تنوع رنگ و اشکال بسیار بالا در بازار می‌باشد.

در رابطه با تاریخچه آجر، نظریه های زیادی وجود دارد‌ که همین امر مشخص کردن زمان دقیق تاریخ پیدایش آن را سخت‌تر می‌کند. برخی از محققان بر این باور هستند که آجر یک واژه بابلی بوده که در ابتدا با نام اگور تلفظ می‌شده و به منظور توصیف لوح‌ها، احکام و فرامین دولتی کاربرد داشته است. اما برخی دیگر نیز معتقد هستند که نخستین جرقه پخت و تولید آجر از مشاهده پخته شدن خاک‌های مجاور اجاق‌های آتش در قدیم در ذهن بشر زده شده است.

تعیین کیفیت آجر چندان کار سختی نیست و با کسب یک سری اطلاعات به راحتی می‌توان آجرهای بی‌کیفیت را از آجرهای با کیفیت تشخیص داد و سپس جهت خرید آن‌ها اقدام نمود. یکی از بهترین روش‌های تشخیص آجر خوب توجه به صدای آن هنگام برخورد با دیگر آجرها است. در اصل آجر با کیفیت هنگام برخورد با دیگر آجرها صدایی شبیه به زنگ از خود منتشر می کند، اما اگر صدای ایجاد شده حالت خفه داشته باشد نشان دهنده عدم پخت مناسب و یا ترک در بافت آجر و عدم جذب آب مناسب در آن است.

از دیگر ویژگی‌ های آجر خوب می توان به داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی، کم بودن ضریب انتقال حرارت، رنگ یکنواخت، بافت همگن، سطح صاف و صیقلی و بدون حرفه، سختی مناسب، داشتن قابلیت جذب آب مناسب، داشتن مقاومت بالا در برابر سرما و یخ‌زدگی و ابعاد و استاندارد اشاره کرد. قیمت انواع آجر با توجه نوع ساخت آنها متفاوت است برای مثال قیمت آجر ده سوراخ از آجر ۸ سوراخ بیشتر است.

کاربرد آجر

کاربردهای غیرسازه‌ای آجر

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم آجر یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی می‌باشد که از زمان‌های بسیار دور در خدمت ساخت و ساز بوده است. بنابراین به وضوح مشخص است که بارزترین و مهمترین کاربرد انواع آجر در ساختمان سازی می‌باشد. امروزه آجرها بسیار متنوع هستند و علاوه بر مقاوم سازی بنا به منظور زیبا سازی نیز می‌توان هم در نمای خارجی و هم در نمای داخلی ساختمان‌ها، به صورت گسترده از آن‌ها استفاده کرد. مانند آجر نسوز، آجر سفال ، آجر سه گل و … شما می توانید برای خرید انواع آجر و به خصوص خرید آجر لفتون با شرکت پیشگامان آژمان تدبیر در ارتباط باشید.

معمولا از آجرها هم در استفاده‌های ساختاری و هم در استفاده های غیر ساختاری به وفور در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع استفاده می گردد. به طور کلی رایج ترین کاربردهای آجر به شرح ذیل است.

از انواع با کیفیت آجر، که دارای شکل و ظاهری استاندارد هستند در صنعت، ساختمان سازی، راه سازی، سدسازی، پل سازی بیشترین استفاده می‌شود.

استفاده جهت ساخت دیوارهای باربری و جداساز با سایزهای مختلف نظیر دیوار نما، دیوار فونداسیون و دیوارهای حصارها

استفاده جهت کف سازی، ساخت ارگ، قرنیز و موارد مشابه دیگر.
استفاده با اهداف دکوراتیو در بناهای مختلف
استفاده جهت سنگ ریزی جاده‌ها یا توده‌های زیر بتن فونداسیون.
استفاده جهت ساخت جداره داخلی دودکش‌ها، کوره‌ها، تنورهای‌پیتزا و شیرینی پزی، باربیکیو‌های آجری در محفظه منازل و هر سازه ای دیگری که نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت دارد، انواع آجرهای نسوز مورد استفاده است.
استفاده جهت ساخت پیاده روها و مسیرهایی که ختم شده به انتهای باغچه‌ها و ساخت کفپوش‌های آجری.
استفاده از برخی آجرها جهت تزئینات داخلی با توجه به شکل و ساختار زیبایی آن‌ها، مثلا از برخی آجرهای سوراخ‌دار می‌توان به عنوان جا شمعی های دکوراتیو استفاده کرد.
استفاده جهت زیبا سازی دکوراسیون داخلی و خارجی ویلا و منازل مسکونی مجلل، تالارها، هتل‌ها و ساختمان‌های دوبلکس.
داشتن قابلیت استفاده راحت در طاق های قوسی و گنبدی شکل

کاربردهای غیر سازه‌ای آجر اغلب شامل مواردی می‌شود که به منظور زیباسازی صورت می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای غیر سازه‌ای انواع آجر، استفاده در نماسازی می‌باشد. همانطور که مستحضر هستید، نما سازی ساختمان‌ها اغلب به منظور زیبا سازی بناها صورت می‌گیرد. برخی آجرها مانند آجر نمای نسوز که جزو قدیمی‌ترین انواع آجر نما نیز به شمار می‌رود دارای شکل و ظاهر بسیار زیبا و جذاب هستند و به همین دلیل جهت زیبا و شکیل سازی نمای خارجی ساختمان‌ها بکار می روند.

لازم به ذکر است که کاربردهای غیر سازه در یک بنا دربردارنده تمام فعالیت‌های اعمال شده بر روی دیوارهای جداگر موجود در آن بنا است. به این ترتیب کاربرد غیرسازه‌ای آجرها، تمام استفاده‌های آجرها در دیوارهای جداگر ساختمان را نیز شامل می‌شود. به طور کلی هر استفاده‌های که جهت جداسازی قسمت‌های داخلی ساختمان نظیر اتاق‌ها از سالن، ارک، دکوراتیو و غیره از آجر می‌شود در زمره استفاده‌های غیر سازه‌ای از این محصول قرار می‌گیرد.

همچنین استفاده‌هایی که به منظور محوطه سازی، نظیر دور چینی باغچه‌ها، باغ‌ها، کفپوش‌ها و غیره از آجرها می‌شود نیز جزو کاربردهای غیر سازه‌ای آجرها محسوب می‌گردد.

در اصل تمام استفاده‌های که از انواع آجر به غیر از دیوارهای باربری یا سازه‌ای می‌شود جزو کاربردهای غیر سازه‌ای است. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده غیرسازه‌‌ای از آجر بسیار بیشتر و متداول‌تر از استفاده‌های سازه‌ای می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

همانطور که از مطالب عرضه شده در این مقاله متوجه شدید؛ آجر شامل بلوک‌های منظم و مکعبی شکل است که مهمترین ماده تشکیل دهنده آن خاک رس می باشد. همچنین آجر از قدیمی‌ترین، مهمترین و در عین حال پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که امروزه با تنوع بسیار بالا و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارد. کاربردهای غیر سازه‌ای آجر این روزها بسیار متداول‌تر شده است و استفاده از این محصول از رونق بسیار بیشتری نسبت به قبل برخوردار گردد.