کانال انحراف‌ بند «ولی» در‌ استان گلستان ‌افتتاح شد

کانال انحراف بند «ولی» در منطقه دیگچه استان گلستان امروز با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افتتاح شد.

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، کانال انحراف بند «ولی» که برای کنترل سیلاب گرگان‌رود به سد وشمگیر در منطقه دیگجه شهرستان گنبدکاووس به همت تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شده است، امروز چهارشنبه (28 فروردین‌ماه) با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و مسئولان استانی و محلی افتتاح شد.

این کانال انحرافی که در بالادست سد وشمگیر احداث شده است، یکی از اقدامات قرارگاه خاتم در جریان سیل اخیر استان گلستان بود که با 5 هزار مترمکعب خاکبرداری و 17هزار مترمکعب لجن‌برداری با استفاده از 22 دستگاه بیل مکانیکی، هفت دستگاه بلدوزر، یک دستگاه جرثقیل و بسیاری از ادوات و تجهیزات دیگر انجام شده است.

این کانال 2 کیلومتری با عمق 6 تا 10 متر می‌تواند آب مازاد را قبل از ورود به سد وشمگیر به پایین سد و به سمت بندهای کشاورزی منطقه که ظرفیت حدود 100 میلیون مترمکعب آب دارند هدایت کند تا در مصارف کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار گیرد و سیلاب‌های مخرب در گرگان‌رود را کنترل کند.

این طرح حدود 10 سال قبل توسط وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان گلستان مطرح شد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار، اقدامی در خصوص احداث آن صورت نگرفته بود و سیلاب اخیر که در 100 سال اخیر بی‌سابقه بود موجب شد تا احداث آن توسط قرارگاه خاتم با قوت پیگیری شود.

وجود لجن‌زارهای بسیار غلیظ در مسیر انتهایی اتصال به آب‌بندان‌ها، تراز بالای کف آببندان و وجود مناطق مسکونی و روستاها از جمله مشکلات و موانع در احداث این کانال بود.