کاهش ۲۸ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از کاهش ۲۸ درصدی صدور پروانه ساختمانی در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد سلیمی ضمن بیان این مطلب با تشریح آمار صدور پروانه در پنج ماه نخست امسال گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال، ۲ هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادرشده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۴ هزار و ۷ مورد بوده است.

وی افزود: از لحاظ متراژ ساخت‌وساز در پنج ماه اول امسال، مجوز ساخت حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع صادر گردیده است؛ این در حالی است که سال گذشته مجوز ساخت حدود ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار مترمربع صادرشده بود که شاهد کاهش ۲۱ درصدی ساخت‌وساز از لحاظ متراژ نیز هستیم.

سلیمی گفت: از تعداد پروانه‌های صادره در ۵ ماه نخست امسال، ۲۶۵۵ مورد در پهنه R (مسکونی) ۱۷۱ مورد در پهنه M (مختلط تجاری، اداری و مسکونی) و ۵۶ مورد در پهنه S (کار و فعالیت) قرار دارند.

وی افزود: از مجموع پروانه‌های صادرشده در سال گذشته نیز ۳۷۲۰ مورد در پهنه مسکونی، ۲۲۹ مورد در پهنه مختلط و ۵۶ مورد در پهنه کار و فعالیت جای گرفته‌اند.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با اشاره به فراوانی صدور پروانه در ۲۲ منطقه گفت: در پنج ماه نخست سال ۹۹ بیشترین فراوانی صدور پروانه در منطقه ۱۵ با ۳۵۲ مورد، منطقه ۴ با ۲۴۳ مورد و منطقه ۱۴ با ۲۲۱ مورد رقم خورد؛ کم‌ترین میزان صدور پروانه هم به ترتیب در منطقه ۹ با ۴۱ مورد، منطقه ۶ با ۷۴ مورد و منطقه ۳ با ۸۰ مورد اتفاق افتاد.

سلیمی بیان کرد: در پنج ماه اول سال ۹۸ نیز بیشترین تعداد پروانه با ۳۷۶ مورد در منطقه ۴، ۳۳۶ مورد در منطقه ۱۵ و ۲۷۴ مورد در منطقه ۱۴ صادرشده بود، همچنین منطقه ۶ با ۶۱ مورد، منطقه ۱۲ با ۸۹ مورد و منطقه ۱۹ با ۹۳ مورد کم‌ترین میزان صدور پروانه در پنج ماه نخست سال گذشته را ثبت کردند.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در خصوص فراوانی متراژ ساخت‌وساز در مناطق ۲۲ گانه نیز گفت: در ۵ ماه نخست سال مناطق ۵، ۴ و ۱۵ مجوز بیشترین متراژ ساخت‌وساز را داشته و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۶ مجوز کمترین متراژ ساخت‌وساز را گرفته‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مناطق ۴، ۱ و ۱۵ بیشترین و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۶ کمترین مجوز ساخت‌وساز را دریافت کرده‌اند.

سلیمی تأکید کرد: آمار ارائه‌شده با توجه به تنوع و تعداد املاک واقع در محدوده جغرافیایی مناطق ۲۲ گانه بوده و ملاک برتری و ارزشیابی مناطق ۲۲ گانه در صدور پروانه نیست.