۱۴ هزار واحد مسکونی در غرب شهر زنجان تحویل متقاضیان می شود|۲۰ مورد تفاهم‌نامه بین سازندگان

زنجان-افشاریان،مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان گفت: این کارگزاری در مجموع ۱۴ هزار واحد مسکونی در غرب شهر زنجان را احداث کرده و تحویل متقاضیان خواهد کرد.

حبیب‌الله افشاریان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شرکت مدیریت سرمایه گذاری و توسعه بافت شهری زنجان به عنوان کارگزار یا نماینده کارفرما (اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان) طبق شیوه‌نامه، پروژه نهضت ملی مسکن را در سال ۹۸ در غرب زنجان آغاز کرد.

وی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی در مساحت ۷۵ هکتاری، پروژه ساخت مسکن تحت عنوان «زنگان‌شهر» را آغاز کرده بود و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری هم به عنوان کارگزار پروژه مسکن ملی را در غرب آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان، با بیان اینکه پروژه‌های در حال اجرا شامل «کوی ارغوان» به مساحت حدود یک هکتار با ۱۹۲ واحد است که در حال حاضر ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود اواخر سال ۱۴۰۲ محوطه‌سازی انجام و پروژه به طور کامل تحویل متقاضیان شود.

پروژه ۱۰۵ واحدی نیروی انتظامی در غرب زنجان در دست اجرا است

افشاریان تاکید کرد: در ضلع شمال غربی پروژه ثمین از مسکن‌های مهر، پروژه ۵۸۴ واحدی «ثمین ۲» توسط مجریان در زمین ۵.۵ هکتاری در حال احداث است که ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها بیش از ۷۰ درصد پروژه در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان پروژه می شود و پروژه «کوی زیتون» هم یکی از پروژه‌های اصلی کارگزاری متبوع بوده که در ضلع غربی شهر در مساحت ۱۲۵ هکتاری به تعداد ۸۵۰۰ واحد در حال ساخت است و پروژه مذکور پیمان‌سپاری شده و با توجه به زمان تحویل به سازندگان میزان پیشرفت فیزیکی در بخش‌های مختلف، متفاوت بوده و بین ۵ تا ۳۲ درصد است و طبق برنامه‌ریزی بنا شده ۸۶۶ واحد این پروژه پایان امسال یا ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تحویل شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری و توسعه بافت شهری زنجان ابراز داشت: همچنین در بخش غربی شهر زنجان پروژه ۱۰۵ واحدی اعضای نیروی انتظامی هم در دست اجرا است.

افشاریان یاد آورشد: پروژه جدید که در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی قرار دارد، پروژه ۱۲۰ هکتاری «ثمین ۲» یا «کوی آبادسازان» است که امیدواریم تا پایان تابستان امسال مجوزهای مربوط به کمیسیون ماده ۵ و غیره اخذ و مراحل آماده‌سازی آن به پایان می‌رسد تا اقدامات مربوط به پیمان‌سپاری برای ساخت و ساز طی ۶ ماهه دوم سال جاری در دستور کار قرار گیرد.

۱۴ هزار واحد مسکونی در غرب زنجان ساخته می‌شود

وی افزود: این کارگزاری موظف است در مجموع ۱۴ هزار واحد مسکونی در غرب شهر زنجان را احداث کرده و تحویل متقاضیان کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری و توسعه بافت شهری زنجان به فرآیند واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران اشاره کرد و افزود: کارگزاری زمین را از اداره کل راه و شهرسازی تحویل و فرآیند انتخاب مشاور را طبق تعارف و ضوابط اعلامی اداره کل متبوع انجام می‌دهد و برای طراحی اولیه شهرسازی موارد و مصوبات در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گرفته و حتی در صورت لزوم مراتب در شورای عالی شهرسازی به دقت مورد توجه قرار گرفته و در نهایت به پیمانکار سپرده می‌شود.

افشاریان با بیان اینکه پروسه نظارت بر پروژه‌های مجموعه کارگزاری شامل دو بخش است، ابراز کرد: یک بخش مربوط به فرآیند نظام مهندسی ساختمان مربوط می‌شود که در راستای آن طراحی مهندسین مشاوره تایید صلاحیت شده از سوی سازمان برنامه و بودجه یا راه و شهرسازی انجام و در نهایت برای اخذ پروانه به نظام مهندسی یا شهرداری ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: در خصوص نظارت، ۲ نظارت وجود دارد، اول فرآیندی که وزارت راه و شهرسازی در قالب نظارت مرحله‌ای تعریف کرده و نظارت دومی هم مربوط به نظام مهندسی است که این بخش نیز شامل تایید فرم‌های نظارتی و نظارت‌های مقیم که هر دو به عنوان هزینه اجرای نظارت مطابق مصوبه و ۵۰ درصد تعرفه نظام مهندسی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان بیان داشت: همچنین «نظارت عالیه» از پروژه‌ها زیرمجموعه کارگزاری است و در آن مهندسانی با پایه ارشد با سوابق مناسب انتخاب و به عنوان ناظران عالیه بر عملکرد ناظران مقیم و ناظران نظام مهندسی نظارت می‌کنند و علاوه بر نظارت عالیه، بخش کنترل نظارت مضاعف سازمان نظام مهندسی نیز بر مجموعه نظارت حقوقی خود سازمان نظارت دارد که از آن می‌توان به عنوان مجموعه تکمیل و کامل بر نظارت بر احداث نام برد.

آزمایشگاه مکانیک خاک اداره راه و شهرسازی مطالعات ژئوتکنیک را در سطح وسیع انجام می دهد

افشاریان به موضوع کنترل کیفی و آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: در غرب تنها مجموعه‌ای که انتخاب شده آزمایشگاه مکانیک خاک اداره راه و شهرسازی است که مطالعات ژئوتکنیک را در سطح وسیع انجام داده و هم نظارت کیفی برای بحث مصالح اعم از بتن، میلگرد و غیره را انجام می‌دهد که به صورت مقیم و در قالب ایستگاه در کارگاه‌ها مستقر است.

وی افزود: از ۱۴ هزار واحدی که در غرب باید ساخته شود و در قالب اجرای این طرح اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می‌شود.

۲۰ مورد تفاهم‌نامه بین سازندگان و اداره کل راه و شهرسازی تحت مجموعه کارگزاری منعقد شده است

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان با بیان اینکه بخشی از پروژه‌ها پیمان‌سپاری شده و بخشی نیز تاکنون پیمان‌سپاری نشده است، افزود: تا به امروز ۲۰ مورد تفاهم‌نامه بین سازندگان و اداره کل راه و شهرسازی تحت مجموعه کارگزاری منعقد شده است.

افشاریان ادامه داد: در مجموع ۱۵ پیمانکار و ۱۳ مجموعه مشاور برای طراحی نظارت در روند اجرای پروژه نهضت مسکن ملی غرب زنجان همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ادامه روند اجرای پروژه نیازمند جذب پیمانکاران توانمند هستیم، گفت: تاکنون ۴۰ تا ۵۰ شرکت متقاضی برای تحویل پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.