بورس به مسکن راه یافت

بورس به مسکن راه یافت

بورس به مسکن راه یافت

به نقل از مدیرعامل بورس کالای ایران: مذاکرات اولیه برای راه‌اندازی تابلوی بورس مسکن صورت گرفته که در این مدل، واحدهای یکسانی برای پروژه مسکن مهر و طرح ملی مسکن ساخته می‌شود.

حامد سلطانی نژاد امروز نخستین اقدام بورس کالا در حوزه مسکن را ورود به طرح ملی مسکن اعلام کرد و گفت: دولت برای اجرای طرح ملی مسکن باید مبلغی را به پیمانکاران پرداخت کند در این زمینه به جای پرداخت پول به پیمانکاران با استفاده از مکانیسم بورس، وجه آن را به تولیدکننده مصالح پرداخت می‌کند و فقط مصالح در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های مختلف فعالیت بورس کالا، چنین نگرشی وجود داشت که مکانیسم بورس همواره براساس مزایده یا حراج باشد که در این قالب، خریدار نقش آفرینی کمتری به نسبت فروشنده دارد؛ اما در چند سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با راه اندازی معاملات مناقصه محور، سمت خریدار هم در تعیین قیمت نقش‌آفرینی کند که این معاملات در دستورکار قرار دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه معاملات مناقصه به پیمانکار کمک می‌کند تا مصالح ساختمانی را به صورت عمده و با قیمت پایین‌تر تامین کند، گفت: در این روش دولت پول را به صورت مستقیم به حساب مصالح فروش می‌ریزد و مصالح فروش هم مصالح را از طریق بورس به پیمانکار می‌فروشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال بررسی این مدل در حوزه بازار مسکن با متصدیان این بخش هستیم که به طور حتم این موضوع می‌تواند از ایجاد فضاهای غیرشفاف جلوگیری کند.

سلطانی نژاد، پیرامون آخرین اقدام های صورت گرفته برای عرضه مسکن در بورس کالا گفت: مذاکره با فعالان در حوزه ملک وبازار مسکن، وزارتخانه های راه و شهر سازی و امور اقتصادی و دارایی انجام گرفته است و بهتر است شیوه ای ایجاد شود تا افرادی که قصد فروش مسکن دارند، در محیطی شفاف دست به این اقدام بزنند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه این طرح برای جلوگیری از ایجاد طرح فئودال های مسکن شکل خواهد گرفت، گفت: وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه‌ای برای اجرای این طرح دارد و الزامی باید صورت گیرد تا افرادی که قصد خرید و فروش مسکن را دارند بوسیله بورس اقدام کنند؛ این امر زمینه جلوگیری از احتکار را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه احتمال عرضه مسکن در بورس کالا زیاد است، گفت: اکنون مذاکرات اولیه انجام و طرح پیشنهادی ارسال شده است و به محض ارائه دستورالعمل، طرح اجرا خواهد شد.

سلطانی نژاد اضافه کرد: زمانی که این بازار شفاف شکل بگیرد و قیمت‌ها در آن واقعی و یکسان باشد فعالان بازار برای خرید و فروش به این بازار مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل بورس کالا گفت: اکنون ملاک فروش در معاملات مسکن، آخرین قیمت فروش است؛ اما تا چه زمانی باید در بازار مسکن ملاک قیمتی، آخرین نرخ معامله شده باشد زیرا با خرید و فروش بر اساس آخرین قیمت معامله شده، روند صعودی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: اکنون بیشتر از آنکه عوامل اقتصادی در تعیین قیمت مسکن دخیل باشد، عرضه کننده تعیین کننده قیمت است، اما در صورت انجام معاملات در بورس کالا قیمت‌ها و میزان معاملات شفاف شده و بازار مسکن رونق خواهد گرفت.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بنگاه‌های املاک در بازار مسکن می‌توانند نقش آفرینی کنند و حتی تابلوی معاملات را می توان در بنگاه‌ها نصب کرد تا معاملات از رکود و انحصار رها شود.

نحوه عرضه و معامله املاک بانک‌ها در بورس

مدیرعامل بورس کالا به آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد بانک‌ها در این بورس اشاره کرد و افزود: بورس کالا دارای بازاری فرعی با امکان عرضه املاک دارد که عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالا با دو رویکرد مزایده و فروش متری مسکن دنبال می شود.

وی در پاسخ به نحوه عرضه و معامله املاک بانک‌ها در بورس گفت: بانک ها می‌توانند املاک خود را بر تابلوی بورس عرضه کنند تا املاک به صورت مزایده و حراج معامله شود؛ نکته مهم در این معاملات شفافیت بالا و حضور طیف گسترده‌ای از افراد در بازار است که آماده خرید هستند.

سلطانی نژاد راه دیگر برای فروش املاک مازاد بانک ها را تشکیل بازار اوراق بهادار مبتنی بر فروش متری و تقطیع کردن زمین ها دانست و افزود: متراژ املاک در اختیار دولت بالا است که در ابتدا باید به متراژ کوچک تبدیل و قابلیت تبدیل شدن به واحدهای تجاری و مسکونی را داشته باشند تا از این طریق از قابلیت معامله در بورس برخوردار باشند.