احتکار میلگرد و آهن توسط دانه درشت های بازار

با وجود کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد در بازارهای جهانی طی هفته های اخیر، این محصولات خصوصا نهاده های ساختمانی در بازار داخل رو به گرانی گذاشته است و فعالان بازار، خطر احتکار تیر آهن و میلگرد را گوشزد می کنند.

به گزارش کاماپرس، بازار آهن کشور در حالی با نوسان قیمت دست و پنجه نرم می کند که زنگ گرانی در این بازار به گوش می رسد و موجودی انبار آهن فروشان نیز چندان قابل توجه نیست. این وضعیت خطر احتکار محموله های سنگین تیر آهن و میلگرد را گوشزد می کند.

برای بررسی وضعیت کنونی بازار آهن باید به این نکته توجه کرد که فولاد و محصولات فولادی یکی از اجزای مهم اساسی و البته گران‌ در بخش ساخت و ساز است. محصولات فولادی همچون تیرآهن و میلگرد طی سه سال گذشته با افزایش قابل‌توجهی مواجه بوده و به باور فعالان حوزه ساخت‌وساز همچنان قیمت آن در مقایسه با نرخ تورم و نرخ ارز بالاست.

قیمت میلگرد در تیرماه

روزنامه همشهری در گزارش خود خطر احتکار تیر آهن و میلگرد را به این شکل تشریح کرده است : به‌گفته سازندگان ساختمان باوجود افت قابل‌توجه خرید مصالح ساختمانی به‌دلیل کسادی ساخت‌وساز مسکن و توقف طرح‌های عمرانی، قیمت محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، پروفیل، صفحه فولادی و… همچنان بالا مانده و البته عجیب‌تر اینکه انبارهای آهن‌فروشان نسبت به یکی‌دو سال قبل خالی است.

انبار کردن بخشی از تولید در محموله های سنگین توسط محتکران

معتمدی، یکی از سازندگان منطقه۷  تهران در این باره به همشهری می گوید: بخشی از فولاد تولیدی در داخل برای تقاضایی که قرار است در ماه‌های آتی در بازار ایجاد شود در حال انبارسازی است و همین مسئله از کاهش قیمت فولاد متناسب با افت نرخ ارز و کاهش قیمت‌های جهانی جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرده است: بخش عمده سازندگان خصوصی قدرت مالی خرید عمده فولاد موردنیاز خود را ندارند و مجبورند متناسب با نیاز پروژه نسبت به خرید اقدام کنند اما در بازار آهن، افراد متعددی هستند که قدرت تأمین مالی خرید محموله‌های بسیار سنگینی را دارند و فعلاً از این کار کوتاهی نمی‌کنند.

دانه درشت های بازار در حال احتکارند!

قاسمی، یکی دیگر از فعالان ساخت و نیز کاهش موجودی آهن و فولاد در بازار را تأیید می‌کند و این اتفاق را نشانه انبارسازی‌های گسترده و احتکار تیر آهن و میلگرد می‌داند. وی معتقد است: کسانی که نهاده‌های ساختمانی پرمصرف و ارزشمندی نظیر فولاد را انبار می‌کنند، عمدتاً جزو دانه‌درشت‌های بازار هستند و سود مدنظر خود را از این کار می‌گیرند؛ اما سازندگان خرد که قدرتی در بازار ندارند در این بازار زیان می‌کنند. قاسمی می‌گوید: اگر مانند طرح مسکن مهر، قرار شود دولت در ساخت‌وساز عمده مسکن وارد شود، رشد قیمت مصالح ساختمانی و کمبود مصالح ساختمانی مرغوب امری طبیعی خواهد بود و فشار اصلی این اتفاق نیز به سازندگان کوچک بخش خصوصی وارد خواهد شد که قادر به پیش‌خرید مصالح از کارخانه نیستند و باید به‌صورت خرده از کف بازار خرید کنند.