احداث شهر پالایشگاهی، صنعتی وپایانه نفتی درمنطقه آزاد بندر جاسک

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب تبدیل بندر جاسک به منطقه آزاد در مجلس گفت: در این بندر، پایانه نفتی، شهر پالایشگاهی و شهر صنعتی احداث می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با اشاره به لبیک رانندگان به فرمان امام خمینی در ۲۶ آذر ۶۲ که این اتفاق تاریخی به روز حمل و نقل مشهور شد، گفت: در خصوص فعالیت های دریایی طبق فرمایش رهبر انقلاب وقتی به دریا رسیدیم توقف کردیم و آن گونه که شایسته است به فعالیت های دریایی توجه نکردیم و از ۴ هزار شغل حوزه دریایی و بندری غافل بودیم. فرصت های کسب و کار بسیاری در دریا وجوددارد که از آنها بی بهره ایم. سیاست های اشتغال و توسعه جمعیت ایجاب می کند که اقتصاد دریا محور به معنای واقعی کلمه محقق شود.

وی افزود: یکی از روش های تحقق اقتصاد دریا محور توجه به بنادر و خلق بار داخلی و بین المللی است. در سالهای اخیر توجه ویژه ای به توسعه پس کرانه ها شده و هر جا سیستم مدیریت با انگیزه داشتیم، موفق بودیم اما برآیند روند امور رو به رشد است.

اسلامی تصریح کرد: باید کمک شود تا سرمایه گذاران در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد دریا محور از فرصت های بندری استفاده کنند. بیشتر بنادر ما منطقه ویژه هستند و تعدادی نیز در آستانه آن هستند که از فرصت منطقه آزاد استفاده کنند اما اگر این اتفاق رخ نداد، منطقه ویژه اقتصادی بودن بنادر به اندازه کافی از سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به قطع وابستگی به نفت که از اهداف استراتژی کشور است، یادآور شد: با تسهیل گری و رفع موانع سنگینی که تحریم های ظالمانه در بخش دریایی و بندری ما ایجاد کرده می توانیم به سرمایه گذاری بیشتر در پس کرانه ها و اراضی بندری کمک کنیم تا از این محل سرمایه گذاران داخلی هم بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعاملات بین المللی در سال جاری گسترش قابل ملاحظه ای داشته است، خاطرنشان کرد: در کمیسیون های مشترکی اقتصاد ایران با کشورهای دیگر خصوصاً همسایگان گام های مهمی برداشته ایم و سندهای مهمی تبادل شده است. در حوزه ریلی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای مشترک المنافع و امضای تعرفه های یکسان میان کشورهایی که چین را به اروپا و روسیه متصل می کند، از مهمترین اتفاقات ترانزیتی بین المللی است که تسهیل کننده ترانزیت ریلی میان ایران و کشورهای منطقه خواهد بود.

اسلامی درباره توسعه سواحل مکران گفت: امروز مجلس شورای اسلامی، بندر جاسک را به عنوان منطقه آزاد تصویب کرد  و سازمان بنادر باید بتواند با کمک به سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه های بزرگ به توسعه بنادر کمک کند به خصوص که بندر جاسک پس از تبدیل شدن به منطقه آزاد و همچنین دارا بودن پایانه نفتی یکی از مراکز مهم بندری خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ستاد توسعه سواحل مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهور در حال فعالیت است و طرح ویژه ای برای توسعه سواحل مکران داریم که هر دستگاه وظایف خود را انجام خواهد داد.  قرار است شهر پالایشگاهی و شهر صنعتی در منطقه آزاد جاسک احداث شود.