اراده دولت برای خانه‌دار شدن مردم/ ۳۳ هزار مسکن ملی کرمانشاه در حال ساخت است

کرمانشاه – ایرنا – خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد و مستاجر یکی از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که بر اساس آن پروژه های مسکن ملی طراحی شد و در استان کرمانشاه هم مدیران اجرایی به صورت جدی این برنامه را دنبال می کنند بطوریکه هم اکنون عملیات اجرایی ساخت ۳۳ هزار واحد در استان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت راه و شهرسازی برای استان کرمانشاه در چهار سال آتی، ساخت ۱۱۶ هزار واحد را پیش بینی کرده است و تاکنون از حدود ۲۰۰ هزار نفری که در سامانه نهضت مسکن ملی ثبت نام کردند ۵۷ هزار نفر در استان واجد شرایط اولیه هستند و این در حالی است که مدیران اجرایی استان به دنبال افزایش ظرفیت و تخصیص زمین های بیشتری‌اند تا خانواده‌هایی که مستحق هستند حتما صاحب خانه شوند.

طبق برآوردی که آذرماه سال گذشته انجام شد هزینه هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که واحدهای اولیه در ماه های آینده با همین مبلغ تحویل می‌شود و واحدهایی که ساخت آن ها ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می برد و افرادی که پالایش می شوند به پروژه های در حال احداث معرفی خواهند شد که برای احداث واحدهای مسکونی این طرح در شهر کرمانشاه ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌های استان ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

نکته مهمی که مدیران باید در اجرای طرح مسکن ملی مد نظر داشته باشند این است که حتما در بخش های مختلف این پروژه ها باید از توان و ظرفیت های داخلی استان استفاده کنیم تا با بکارگیری پیمانکاران، نیروی کار و مصالح تولید شده در داخل استان، رونق و ارزش افزوده این بازار را در کرمانشاه احساس کرده و از قبل آن بخشی از مشکل بیکاری جوانان استان هم حل شود.

شرایط احراز صلاحیت دریافت مسکن؛ تسهیلات نگرفته باشند و ملکی به نام آنها نبوده باشد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه مجموعه مدیران دولت در استان برای تامین مسکن کرمانشاهیان به صورت جدی پای کار هستند گفت: اکنون که عملیات اجرایی ۳۳ هزار واحد در استان آغاز شده است همزمان کیفیت پروژه ها هم مهندسی می شود تا با یک طراحی جدید هزینه بی خودی برای مردم درست نکنیم و بهره‌وری را بالا برده و استحکام ساختمان ها را هم افزایش دهیم.

«مهرداد آهکی» تعیین تکلیف حدود ۲۰۰ هزار متقاضی در استان کرمانشاه و استخراج ۵۷ هزار نفر از آنها را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: فراخوان برای تکمیل پرونده این ۵۷ هزار نفر ارسال شده تا با مراجعه مدارک خود را تکمیل و تعهدات لازم از آنها اخذ شود و باوجود اینکه سامانه ثبت نام اکنون بسته است اما دولت بنا دارد همه افراد واجد شرایط را شناسایی کند تا صاحب خانه شوند و لذا این سامانه در فواصل زمانی برای ثبت نام باز می شود.

وی شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، جوانرود، کنگاور، سرپل ذهاب و سنقر را دارای بیشترین متقاضی مسکن ملی عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت : خوشبختانه عملیات اجرایی ساخت مسکن در زمین ۴۹ هکتاری اسلام آباغرب هم آغاز شده و بر اساس زمینی که تملک می‌کنیم تعداد بلوک ها و واحدها هم در این شهرستان معین می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه افراد واجد شرایط در صورت طی کردن روال قانونی در ۲ و یا سه سال آینده واحد خود را تحویل می گیرند گفت: افرادی که برای تکمیل مدارک خود مراجعه می کنند حتما باید تاکنون از تسهیلات مسکن دولتی استفاده نکرده باشند و همچنین از سال ۱۳۸۴ تاکنون ملکی در دفترخانه به نام آنها ثبت نشده باشد.

مسکن ملی و بازار ۶۰ هزار میلیاردی آن در کرمانشاه

رییس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت طلایی برای رونق کسب و کار در استان کرمانشاه است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده، اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه فراهم می‌کند.

«آرش شادفر» با اعلام اینکه ۳۰ درصد مشاغل استان در حوزه صنعت مسکن و ساخت و ساز است، افزود: امروز برای اشتغال و رونق اقتصادی استان یک فرصت به نام نهضت ملی مسکن داریم و اگر درست از این فرصت استفاده کنیم ۶۰ هزار میلیارد تومان در بازار مسکن کرمانشاه و اشتغال استان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به فکر پویایی اقتصاد و اشتغال استان کرمانشاه باشیم و این با شعار دادن درست نمی شود، گفت: اگر بتوانیم از این فرصت نهضت ملی مسکن برای استان استفاده کنیم هم بحران مسکن کرمانشاه، هم اشتغال و بیکاری استان، هم بحث امنیت و هم امیدواری که امروزه بسیار مورد نیاز جامعه ماست، درست می‌شود.

این کارشناس حوزه ساختمان سازی در ادامه با بیان اینکه در بحث نهضت ملی مسکن هدف اصلی خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه است، گفت: پس ابتدا باید نیاز مردم و توان آنها که چه جور واحد مسکونی برای آنها باید ساخته شود سنجیده شود سپس دست به ساخت و ساز بزنیم، زیرا در برخی از پروژه های مسکن مهر متقاضیان از آن استقبال نکردند و همین طور مانده است.

از ظرفیت بخش خصوصی برای به نتیجه رساندن طرح مسکن ملی باید استفاده شود

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه در ادامه گفت: درسی دیگر از طرح مسکن مهر می توان گرفت کم توجهی به مشارکت بخش خصوصی به ویژه در بحث زیر ساخت ها است. اگر بخش خصوصی مخصوصا در بحث زیرساخت های پروژه های نهضت ملی مسکن مانند جاده، احداث مدرسه، مکان های تفریحی، بوستان و دیگر موارد مشارکت کند، هزینه های بسیار زیادی را از دوش دولت بر داشته می شود زیرا دولت به تنهایی توان مالی و نیروی اجرای این طرح بزرگ را ندارد و مشمول زمان خواهد شد.

شادفر عنوان کرد: متاسفانه دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن جایگاه آنچنانی دقیقی برای بخش خصوصی ندیده و تعریف نکرده و همین عامل به نظر باعث اجرای ناموفق آن ظرف مدت زمان مقرر خواهد شد.

این کارشناس حوزه ساختمان سازی توضیح داد: بخش خصوصی هم سرمایه، دانش و تخصص لازم را برای اجرای پروژه ها دارد و هم انگیزه که عامل بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه است و می تواند پروژه های با کیفیتی در مدت کوتاهی در راستای سودهی در مدیریت پروژه بسازد و تحویل دهد و دولت به عنوان شریک متمول با پرستیژ، ناظر و تسهیل گر در پروژه مشارکت کند و از بخش خصوصی کار بخواهد.

به گفته شادفر لازم است بخش خصوصی به عنوان مشارکت دهنده در اجرای بخش های مختلف طرح نهضت ملی مسکن سرمایه گذاری و پس بهره برداری از آن را به دولت تحویل دهد، مانند اجرای خیلی از پروژه های عمرانی و اقتصادی دیگر از قبیل ساخت بزرگراه، پتروشیمی و پالایشگاه ها که با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود.

این استاد رشته عمران دانشگاه در ادامه بیان داشت: به عنوان یک مدرس دانشگاه به جرائت اعلام می کنم کمتر جای از دنیا دولت با زمین رایگان و هیچ سپرده ای برای مردم خانه می سازد اما باید دقت کنیم اجرای پروژه های که دولت هم بسازد و هم زیرساخت ها را مانند فضای سبز، جاده سازی را فراهم کند، مطمئنا همزمان با هم، نمی تواند انجام شود و زمان بر خواهد شد و این هزینه ها را برای دولت بسیار افزایش خواهد داد بنابراین مشارکت بخش خصوصی را برای موفقیت در این طرح می طلبد.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.