اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران‌/‌ خط‌آهن رشت-آستارا 3.5 ساله ساخته می‌شود‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت-آستارا تا 3.5 سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: طول این پروژه ریلی 162 کیلومتر است و در 52 کیلومتر از کل این مسیر، باید پل احداث شود که همین امر اجرای پروژه را طولانی‌تر می‌کند.

خیر‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزار فارس، با اشاره به بازدید وزیر حمل و نقل آذربایجان از پروژه‌های مشترک بین دو کشور، اظهارداشت: وزیر حمل و نقل آذربایجان در سفر اخیر خود به ایران از پایانه ریلی آستارا و پل مرزی ماشین‌رو آستارا در نقطه صفر مرزی که روی رودخانه ارس در حال احداث است‌، بازدید کرد.

* اتمام دو پروژه مشترک حمل و نقل بین ایران و آذربایجان تا 8 ماه آینده

وی افزود: پایانه ریلی آستارا با هدف توسعه حمل و نقل کالا از خاک جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است و سرمایه‌گذاری این پروژه توسط دولت آذربایجان انجام شده است؛ این مسیر ریلی موجب شده است که ما از طریق مسیر ریلی آذربایجان تبادلات بار ریلی را از روسیه و اروپا داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار شد در یک برنامه زمان‌بندی این دو پروژه به اتمام برسد، گفت: امیدواریم تا 7 الی 8 ماه آینده این دو پروژه به اتمام برسد؛ تامین مالی پل مرزی ایران و آذربایجان به صورت 50-50 توسط دو کشور انجام می‌شود.

به گفته خادمی بهره‌برداری از این دو پروژه ریلی در راستای تکمیل و توسعه کریدور شمال – جنوب در حال احداث است و بهره‌برداری از آن قطعا موجب تقویت حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا از خاک جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

* اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ‌راه‌آهن رشت – آستارا

وی درباره آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت-آستارا به‌عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی شمال- جنوب اظهار داشت: خط ریلی رشت- آستارا آخرین بخش از کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود، در حال حاضر با استفاده از منابع داخلی در حال احداث این خط‌آهن است و تلاش می‌کنیم در 3 تا 3.5 سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: البته روس‌ها هم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

* ضرورت احداث پل در 52 کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا

خادمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت پروژه خط آهن رشت – آستارا و طولانی نبودن مسیر آیا با تامین اعتبار در مدت کوتاه‌تری امکان اتمام و بهره‌برداری از این پروژه وجود ندارد؟ گفت: طول این پروژه 162 کیلومتر است اما برای 52 کیلومتر از کل این مسیر باید پل احداث شود و همین مساله هزینه و مدت زمان اجرای پروژه را بالا می‌برد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تصریح کرد: علاوه بر این، عامل دیگری که مدت زمان اجرای پروژه را طولانی‌تر از حد معمول کرده است، تملک اراضی است زیرا بخش عمده این پروژه باید از شالیزارها عبور کند؛ بنابراین حدود 3 سال برای احداث و اجرای این پروژه مورد نیاز است.

* تکمیل 3.5 ساله راه‌آهن رشت-آستارا 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی ادامه داد: کل پروژه رشت- آستارا به قیمت‌ امروز به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در طول 3 تا 3.5 سال باید به پروژه تزریق شود.

* بهره‌برداری از راه آهن رشت-کاسپین تا 6 ماه آینده در صورت تامین 500 میلیارد تومان

خادمی همچنین درباره پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین گفت: این پروژه 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شرایط برای اتمام آن در 6 ماه آینده فراهم است.

وی افزود: در صورتی که 500 میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود، تا 6 الی 7 ماه آینده کل پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید، البته در حال حاضر پیمانکار در پروژه فعال است اما نیازمند افزایش سرعت اجرای پروژه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اگر امروز 500 میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود، امکان اتمام و بهره‌برداری از این پروژه تا 6 الی 7 ماه آینده هم وجود دارد، گفت: علاوه بر این، پیمانکار پروژه حدود 200 میلیارد تومان طلب دارد که این مبلغ هم باید تامین شود.

خادمی با بیان اینکه همه مسائل و موانع پروژه ریلی رشت – کاسپین حل شده است، تصریح کرد: در حوزه اجرای پروژه‌های ریلی و راه‌سازی در استان گیلان، تامین مصالح خاکی و همچنین مصالح زیرسازی و روسازی پروژه‌ها‌ همیشه یکی از عوامل کاهش سرعت اجرای پروژه‌ بوده است، اما با تعاملی که با استاندار‌ گیلان داشته‌ایم، سرعت پروژه‌ها در استان افزایش یافته است.