افزایش درخواست کشورها برای انتقال کالا از مسیر ایران

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه کشورهای جنوبی درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران را دارند، گفت: اصلی‌ترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل شود، چابهار – سرخس، چابهار – رشت، چابهار – آستارا، و همچنین اصلاح راه‌آهن اینچه برون برای حمل بار ترانزیتی است.

به گزارش ایرنا «رستم قاسمی» امروز( دوشنبه) در مراسم الحاق ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بهسازی شده به شبکه ریلی کشور، گفت: با تکمیل کریدورها می‌توانیم مسیر ترانزیتی شویم که علاوه بر ایجاد درآمد نتایج اجتماعی و امنیتی هم در پی خواهد داشت.

قاسمی گفت: هنوز فرصت باقی است که ترانزیت را غنیمت شماریم. کشورهای همسایه از ما می‌خواهند تا کریدورهای جدیدی از مسیر حمل‌ونقل ایران ایجاد کنند. آمار حمل‌ونقل باری که می‌تواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تحول اساسی در حوزه حمل‌ونقل به خصوص بخش ریلی هستیم، گفت: ادامه روش فعلی ما را به جایی نمی‌رساند. دولت‌های قبلی سالی ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر ریل یا آزادراه می‌ساختند و ما نهایتاً بتوانیم آن را به سالی صد کیلومتر برسانیم اما جهش مورد انتظار مردم نیست.

قاسمی تأکید کرد: در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی می‌آید. با قطار به رشت می‌رود و از آنجا با کامیون به آستارا ارسال می‌شود و به راه‌آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند در تحویل داده می‌شود. زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است، اما اگر از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول می‌کشد.

وزیر راه و شهرسازی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره کرد و گفت: حتی بودجه جاری یک سال کل وزارت راه کفاف ساخت این ۱۶۲ کیلومتر را نمی‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل شود «چابهار-سرخس»، «چابهار-رشت» و «چابهار-آستارا» و همچنین اصلاح راه‌آهن اینچه برون است.

وی گفت: کشورهای جنوبی ما درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیراً قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه امضا کرده‌ایم. ترکمن‌ها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز که چند روز آینده سفری به این کشور داریم چنین درخواستی داشته است.

قاسمی با اشاره به توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لوکوموتیو گفت: در خصوص حمل‌ونقل ریلی بار داخلی که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل می‌دهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۸۲۱۳ باراک اوباما تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران ابلاغ کرد و بعد از آن من وزیر نفت شدم هیچ شرکت داخلی در حوزه بالادستی نفت نداشتیم و صددرصد نیاز بالادستی ما در بخش نفت به خارج وابسته بود. اکنون هیچ بخش بالادستی صنعت نفت نیست که به خارج وابسته باشد؛ بنابراین در حوزه ریلی هم می‌توانیم به تولید ناوگان با فنّاوری بالا دست یابیم.