افزایش قیمت جدید در بازار مصالح ساختمانی

افزایش هزینه های تولید از جمله قیمت برق،گاز و مواد اولیه موجب شده فعالان صنعت سیمان برای افزایش قیمت این محصول به بورس کالا نامه بزنند.

به گزارش تحریریه،  سیمان پس از سال‌ها، تابستان در بورس عرضه شد که کش‌وقوس‌های فراوانی بر سر قیمت آن به واسطه قطعی برق به وجود آمد و قطعی برق موجب گرانی سیمان شد اما طی ۳ ماه اخیر قیمت سیمان در آرامش قرار داشت و تقریبا قیمت ها به تعادل رسید.

اما از هفته‌های قبل زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت سیمان در صورت قطع گاز کارخانجات تولیدی به گوش می‌رسید و فعالان این حوزه معتقد بودند قطعی گاز قطعا روی تولید اثر خواهد گذاشت و حتی اگر سوخت‌های دیگر مانند مازوت جایگزین شوند هزینه قیمت تمام شده بسیار افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر شواهد حاکی است قیمت این کالای ساختمانی قرار است این بار به صورت رسمی و با درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به دلیل افزایش مولفه‌های تولید از جمله در بخش انرژی و مواد اولیه افزایش یابد.

بر این اساس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان طی نامه‌ای به بورس کالا خواستار تجدیدنظر و تعدیل نرخ پایه فروش این محصول شده است.

سیمان در آستانه گرانی/ افزایش ۱۲ درصدی قیمت در راه است؟

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره درخواست افزایش ۱۲ درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا اظهار می‌کند« این درخواست فقط به دلیل افزایش قیمت گاز،برق و مواد اولیه است و اگر بخواهیم مابقی هزینه ها مانند هزینه تعمیرات،نوسازی، تامین قطعات یدکی و آجر نسوز را مدنظر قرار دهیم افزایش قیمت بسیار بالاتر خواهد بود اما نخواستیم به بازار فشار بیاوریم و ۱۲ درصد حداقل میزانی بود که درخواست دادیم تا قیمت پایه افزایش یابد».

وی می‌گوید« ۱۲ درصد کمترین رقمی بود که درخواست دادیم تا کارخانه‌ها همچنان بتوانند به تولید ادامه دهند، اگر بخواهیم بر اساس واقعیت قیمت‌ها را اعلام کنیم افزایش قیمت بیش از رقم فعلی باید باشد».

شیخان با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت باید از ابتدای این هفته اعمال می‌شد اما بروکراسی اداری موجب شده به تعویق بیفتد بیان می‌کند«ضوابطی که برای بورس کالا تعیین شده، از جمله هماهنگی با وزارت صمت و تشکیل کمیته‌ تعیین قیمت پایه از جمله مواردی است که موجب شده هنوز قیمت جدید اعمال نشود و در حال حاضر چانه‌زنی‌ها ادامه دارد و قرار است طی این هفته جلسه‌ای برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود».

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از استفاده کارخانه‌های سیمان از سوخت مازوت خبر داد و مدعی شد« از ۷۷ کارخانه سیمان ۶۰ کارخانه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند».

وی تاکید می‌کند« با توجه به هزینه حمل و نقل، استفاده از مازوت هزینه را برای واحدهای تولیدی بسیار بالا برده و روی قیمت تمام شده اثر گذار است».

شیخان با تاکید بر اینکه هزینه مازوت به دلیل اینکه موقت است در افزایش قیمت لحاظ نشده است می‌گوید« فعلا این هزینه را صنعت سیمان تقبل خواهد کرد و فرض بر این گرفته شده که فقط گاز استفاده می‌کنیم بر این اساس هزینه گاز را در افزایش قیمت لحاظ کردیم».