افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی، خطری در بازار مسکن

ایسنا/خراسان رضوی تقاضای زیاد خریداران باعث اطمینان‌خاطر سازندگان منازل مسکونی می‌شود، اما افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی بر قیمت مناسب مسکن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سی ان بی سی، بر اساس شاخص بازار مسکن (NAHB / Wells Fargo)، تمایل سازندگان در بازار مسکن ویلایی در ماه مه بدون تغییر بود؛ ارقام بالاتر از ۵۰، احساس مثبت تلقی می‌شود. لازم‌به‌ذکر است، این شاخص برای اندازه‌گیری تمایل خرید مسکن ویلایی در ایالات‌متحده طراحی شده است.

با شیوع همه‌گیری و تعطیلی بازار مسکن، ماه مه گذشته این شاخص به ۳۷ سقوط کرد. سپس در ماه ژوئن و جولای این شاخص دوباره به‌طور چشمگیری بازگشت؛ زمانی که مشتری‌ها تمایل به خرید خانه‌های ویلایی حومه شهر داشتند و به دنبال فضای بیشتری برای کار و تحصیل از خانه بودند.

سازندگان می‌گویند: به دلیل خرید مداوم خریداران، انتظار کمبود شدید خانه‌های موجود برای فروش را داریم. با وجود ادامه نرخ پایین وام مسکن که استطاعت خرید برخی افراد را افزایش داده بود، افزایش سریع قیمت‌ها، در حال کاهش قدرت خرید مسکن شده است.

چاک فاولر، رئیس انجمن ملی سازندگان خانه در فلوریدا بیان کرد: «خانه اولی‌ها و کسانی که در یک نسل برای اولین بار صاحب‌خانه می‌شوند به دلیل افزایش هزینه‌های مرتبط با کمبود مواد به‌طور فزاینده‌ای در معرض خطر از دست دادن قدرت خرید خود هستند.»

بر اساس گزارش NAHB، هزینه‌های کل مصالح ساختمانی سال‌به‌سال، ۱۲ درصد افزایش می‌یابد و این هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است. این مسئله نه‌تنها برای سازندگان، بلکه برای کل بازار یک مشکل اساسی ایجاد می‌کند.

رابرت دیتز، اقتصاددان ارشد NAHB اظهار کرد: «برخی از سازندگان برای مدیریت زنجیره‌های تامین خود، سرعت فروش را کاهش می‌دهند، این به معنای رشد چالش‌های مقرون‌به‌صرفه برای بازاری است که نیاز شدیدتری به موجودی بیشتر دارد».

وی در ادامه افزود: «با افزایش هزینه مواد، زمین و نیروی کار، خریداران مسکن در سال ۲۰۲۱ انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشند».

از سه مولفه این شاخص، شرایط فروش فعلی در عدد ۸۸ بدون تغییر باقی‌مانده است. انتظار فروش در ۶ ماه آینده با یک واحد افزایش به ۸۱ و ترافیک خریداران با یک واحد کاهش به ۷۳ رسیده است.