افزایش چراغ خاموش نرخ مصالح ساختمانی

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی قزوین با اعلام اینکه نرخ مصالح ساختمانی به‌صورت آرام و بی‌سر و صدا افزایش یافته است، گفت: اخیرا انجمن شن و ماسه نرخ آن را افزایش دادند، همچنین سیمان پاکتی خرید از کارخانه با احتساب کرایه حمل هر پاکت ۴۰ هزار تومان و نرخ خرید از مصالح فروشی‌های داخل شهر هر پاکت ۴۹ هزار تومان است.

به گزارش روزگارمعدن، میثم صوفی نیارکی اظهار کرد: نرخ مصالح ساختمانی به‌صورت آرام و بی‌سر و صدا افزایش یافته است؛ نرخ بتن تابعی از نرخ شن، ماسه و سیمان است، اخیرا انجمن شن و ماسه صورت‌جلسه کردند و نرخ آن را افزایش داده و به معادن تولیدکننده نیز ابلاغ کردند؛ شن و ماسه جزو مصالحی است که نرخ آن را انجمن‌ها تعیین می‌کنند، این افزایش نرخ را از طریق صنعت، معدن وتجارت و شورای فنی پیگیری کردیم اما نتایجی نداشت.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده نکته دیگری است که فروشندگان شن و ماسه آن را از مشتری اخذ می‌کنند اما هیچ‌گاه فاکتور رسمی که در آن مالیات بر ارزش افزوده درج شده باشد را ارائه نمی‌دهند که این امر یک تخلف به شمار می‌رود.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی قزوین تصریح کرد: وقتی شن و ماسه گران شود کارخانجات سیمان نیز نرخ محصول خود را افزایش می‌دهند درحال‌حاضر سیمان پاکتی خرید از کارخانه با احتساب کرایه حمل هر پاکت ۴۰ هزار تومان و نرخ خرید از مصالح فروشی‌های داخل شهر هر پاکت ۴۹ هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل افزایش نرخ شن، ماسه و سیمان، نرخ بتن هم افزایش پیدا کرده است، با وجود اینکه فصل سرماست و فعالیت‌های عمرانی رونق ندارد ولی این مصالح افزایش نرخ داشتند؛ سایر مصالح نیز همین گونه است و در اقلام تأسیسات الکترونیکی، کاشی، سرامیک و سنگ‌های ساختمانی افزایش یافته است، با توجه به اینکه هزینه حمل‌ونقل از معادن به شرکت‌ سنگ‌های ساختمانی افزایش پیدا کرده نرخ این محصول نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است.

صوفی نیارکی اشاره کرد: درحال‌حاضر طرح ملی جهش مسکن در مرحله نام‌نویسی، آماده‌سازی زمین و انتخاب پیمانکار است که با شروع جدی فاز اجرایی جهشی در قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: اگر چهار میلیون واحد مسکن طی چهار سال احداث شود قطعا تولیدات داخل جوابگوی این طرح نخواهد بود و باعث می‌شود نرخ تمام‌شده مصالح افزایش پیدا کند، طبیعتاً تقاضا ثابت و عرضه افزایش پیدا خواهد کرد که این امر باعث افزایش نرخ خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی قزوین تصریح کرد: جهش مسکن وارد فاز اجرایی نشده است اگر به‌صورت جدی پیمانکاران انتخاب شوند و اراضی آماده و واگذار شوند قطعا افزایش نرخ مسکن را شاهد خواهیم بود و این یکی از آسیب‌های وارده به طرح جهش مسکن است؛ عرضه مصالح محدود و ثابت است اگر این طرح وارد فاز اجرایی شود نرخ مصالح افزایش خواهد یافت و ساخت با قیمت‌های پیش‌بینی شده ممکن نخواهد بود.

صوفی نیارکی مطرح کرد: درحال‌حاضر به‌طور متوسط هزینه احداث در بافت شهری ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان برای هر مترمربع خواهد بود که در این نرخ هزینه نقشه، جواز، ساخت و مصالح محاسبه شده است. در مسکن ملی برای هر مترمربع ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است چون در سطح انبوه است، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.