بازار مسکن هنوز مراجعانش را دارد/ وضعیت اسفند ۹۸ بهتر از اسفند ۹۷ است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید مسکن کالایی نیست که مردم بتوانند از آن چشم پوشی کنند بنابراین حتی در این روزهای کرونایی شاهد مراجعان به این بازار هستیم.

بازار مسکن

اقتصاد۲۴- روزهای پایانی هر سال همه بازارها شلوغی خاص خود را داشتند؛ حتی در سال‌های رکود اقتصادی نیز شب عید بازارها با شب‌های دیگر متفاوت بود؛ امسال اما بیشتر بازارها شبِ عید خلوتی دارند؛ ترسناکی اخبار ویروس کرونا شاید برای توقف سفرهای نوروزی کافی نبوده باشد اما تا همین جا توانسته خیلی ها را از سرزدن به بازارهای مختلف منصرف کند؛ حالا کسادی، بیماری شایعی است که صاحبان کسب و کار به آن مبتلا شده اند؛ هتلداران، رستوران داران، شیرینی فروشان، آموزشگاه داران و ماشین فروشان از جمله مبتلایان به بیماری کسادی هستند.

با چنین دورنمایی دور از ذهن نیست که تصور کنیم در بازار خانه و مستغلات نیز باید جو کسادی حاکم باشد؛ بازاری که چند سالی است با همه مشوق‌هایش دیگر رشد آن متوقف و قفل شده است و همین چند هفته پیش بود که اعلام شد برخی از ترس ادامه این وضعیت حاضر شده اند تا خانه های خود را زیر قیمت بازار بفروشند؛ با این همه رئیس اتحادیه املاک چنین عقیده دارد که برخلاف انتظار خیلی ها هنوز بازار مسکن در این روزهای کرونایی مشتریان خود را دارد.

بیشتر بخوانید: ورود فایل‌های سبز به بازار مسکن شب عید

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره به خبرنگار اقتصاد۲۴ می گوید: مسکن کالایی نیست که مردم بتوانند از آن چشم پوشی کنند بنابراین حتی در این روزهای کرونایی شاهد مراجعان به این بازار هستیم.

وی می گوید: وقتی قرار باشد مستاجری خانه اش را جابه‌جا کند راه دیگری غیر از مراجعه به مشاوران املاک ندارد، همینطور آنهایی که تصمیم دارند تا در روزهای پایانی سال پس انداز خود را تبدیل به احسن کنند راهی جز سرمایه گذاری در بازار املاک ندارند.

قلی خسروی می افزاید: داشتن سرپناه و سقف بالای سر نیازی است که هیچ وقت نمی توان آن را بی پاسخ گذاشت؛ مردم می توانند فعلا از خرید لباس و لوازم خانگی خودداری کنند یا اینکه دستکم تا مدتی به فکر خرید وسیله نقلیه نباشند اما نمی توانند خانواده خود را در کوچه و خیابان ساکن کنند؛ بنابراین حتی در این روزهایی که ترس از کرونا مانع از حضور مردم در انزار شده است بازار مسکن مشتریان خود را دارد؛ حتی اگر ترس از کرونا جای خود را به ترس از وبا بدهد بازهم بازار مسکن تعطیل نخواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با یادآوری اینکه در دو سال گذشته شکاف میان قیمت عرضه و قدرت مالی متقاضیان در بازار مسکن آنقدر زیاد شد که دیگر امکان انجام معاملات جدید وجود نداشت؛ ادامه داد: قبل از داستان کرونا شماری از صاحبان خانه به دلیل شرایطی که داشتند تصمیم گرفتند تا املاک خود را زیر قیمت عرضه کنند اما این اتفاق دوام طولانی مدت نداشت؛ همه سازندگان و صاحبان مستغلات حاضر به ارزان فروشی نیستند و خیلی ها ترجیح می دهند تا منتظر بمانند.

وی با قبول اینکه از دو سال گذشته تاکنون بازار مسکن در وضعیت قفل شدگی به سر می برد، افزود: اگرچه استقبال از بازار مسکن به گرمی سال‌های گذشته نیست اما اسفند 98 به نسبت اسفند 97 وضعیت مطلوبتری دارد.