تعرفه حمایتی برای تولید ریل، لازمه ثبات و توسعه تولید

توجه به توانمندی داخلی تولید ریل درکنار حمایت از آن در مقابل واردات، راهکاری برای توسعه و ثبات این توانمندی است تا بتواند علاوه بر کمک به سایر صنایع، مانع خروج ارز و کاهش خام فروشی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ریل ملی در سال گذشته در شرکت ذوب‌آهن تولید شد و تمام خط تولید آن در داخل کشور پیاده شده‌است تا از سنگ‌آهن به ریل برسد. با تحویل اولین محموله و آزمایش دستگاه گاز زدایی تحت خلأ و آماده بودن محموله دوم، توانمندی تولید ریل در داخل کشور به ظهور و بروز رسید. رونق تولید آن نیازمند ارزش دادن و حمایت از توانمندی بخش تولیدی است تا فرصت مناسب برای توسعه توانمندی و ثبات توانمندی حاصل شود. توانمندی تولید محصولات جدید مانند تولید ریل علاوه بر مقابله با خام فروشی، مانع خروج ارز و تأمین حلقه‌های مفقوده سایر صنایع خواهد شد و نیازمند حمایت در مقابل واردات است.

مقابله با خام فروشی با ایجاد ارزش‌افزوده قابل‌توجه

احمدرضا اکبری، کارشناس حوزه حمل ونقل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توانمندی داخلی در تولید می‌تواند سهم بسزایی در جلوگیری از خام فروشی در کشور و ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر داشته باشد. توانمندی در تولید شمش فولادی، که ۵۹ درصد صادرات محصولات فولادی کشور را شامل می‌شود، می‌تواند ارزش‌افزوده‌ای ۳ تا ۴ برابری نسبت به قیمت سنگ آهن ایجاد می‌کند. این در حالی است که اگر توانمندی به تولید محصول نهایی منجر شود، ارزش‌افزوده‌ای ۶ تا ۷ برابر نسبت به قیمت سنگ آهن ایجاد می‌کند. برای مثال تولید ریل در کشور توانایی ایجاد ارزش‌افزوده‌ای ۷ برابری دارد که سنگ‌آهن را به ریل به‌عنوان محصول نهایی در کشور تبدیل می‌کند. در نگاه کلی می‌توان گفت توجه و حمایت از توانمندی داخلی به ارزش‌افزوده بیشتر منجر خواهد شد که به دنبال خود اشتغال بیشتر و حتی سود بالاتر را ایجاد می‌کند.

جلوگیری از خروج ارز

در جهت دیگر توجه به توانمندی داخلی مانع خروج ارز از کشور می‌شود. به گفته اکبری، در سال ۹۶-۹۷ واردات محصولات فولادی شیبی منفی داشته است و ارز خروجی از کشور برای واردات به نصف مقدار کاهش یافته است. طبق گزارش انجمن فولاد، واردات محصولات فولادی کاهش ۵۴ درصدی و محصولات میانی و شمش کاهش ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. حال با افزایش توانمندی داخلی در تولید محصولات جدید، کشور توانایی تولید محصولات جدید مانند ریل را دارد، به‌گونه‌ای که تنها تولید ریل در کشور توانایی صرفه‌جویی ارزی ۱۰۰ میلیون دلاری سالانه را دارا می‌باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت توجه و حمایت از توانمندی تولید در داخل به کاهش خروج ارز از کشور و حتی ارزآوری کمک قابل‌توجه خواهد کرد.

تکمیل زنجیره تولید سایر کالاها

زنجیره تولید یک محصول فرایندهای متفاوت دارد که می‌تواند هرکدام حلقه مفقوده صنعتی دیگر باشد. در سال قبل شرکت ذوب‌آهن اولین محموله ریل ایرانی را آماده کرد و تحویل داد. پیش‌نیاز تولید ریل، تولید شمش باکیفیت است. برای ساخت شمش ریل نیاز به سیستم گاز زدایی تحت خلأ بود که سطح تکنولوژی بالایی دارد و برای فولادهای باکیفیت بالا استفاده می‌شود تا بتواند هیدروژن موجود را تخلیه کند. این کیفیت در تولید شمش علاوه بر کاربرد ریلی مانند تولید ریل و چرخ و محور، کاربردهایی در صنعت خودروسازی و سایر صنایع حساس هم دارد. به‌این‌ترتیب این زنجیره تولید ریل می‌تواند محرکی برای سایر محصولات و رونق تولید در کشور باشد.

اکبری گفت: توانمندی تولید ریل که می‌تواند سهمی قابل در کمک به سایر صنایع، جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز از کشور داشته باشد، نیازمند حمایت در مقابل واردات است. حمایت علاوه بر کمک به توسعه توانمندی، سایر تولیدکنندگان را نیز برای ورود به این بخش ترغیب می‌کند و دامنه اثرگذاری این صنعت را گسترش خواهد داد. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب تعرفه برای جلوگیری از واردات و جلوگیری از تخصیص ارز دولتی به‌منظور ایجاد رقابت باشد که نیاز به توجه دارد.