جزئیات دریافت مسکن کارگری ارزان قیمت

دولت بنا بود با تفاهم نامه هایی ساخت مسکن ارزان قیمت کارگری را در دستور کار خود قرار دهد اما تشکل های کارگری می گویند که مسکن کارگری چندان هم برای کارگران ارزان قیمت تمام نمی شود.

جامعه ۲۴- دولت قرار بود ساخت مسکن ویژه و ارزان قیمت را برای کارگران کلید بزند، اما اتحادیه‌های کارگری می‌گویند که ثبت نام برای مسکن کارگران در قالب همان طرح مسکن حمایتی انجام شده است و بسیاری از کارگران برای دریافت این واحد‌های مسکونی اقدام نکرده اند چرا که شرایط دشوار پرداخت اقساط و پیش پرداخت‌ها از عهده کارگران خارج است.

آن‌ها تاکید می‌کنند که بهترین مدل برای خانه دار شدن کارگران این است که دولت ساخت مسکن اجتماعی را جدی بگیرد و خانه‌هایی با هزینه دولت ساخته شود و به صورت اجاره ارزان قیمت و دایمی در اختیار کارگران گذاشته شود.

اکبر شوکت، رییس کانون کارگران ساختمانی درباره سرانجام طرح ساخت مسکن ارزان‌قیمت کارگری به اقتصاد آنلاین می‌گوید: در حال حاضر خبری از مسکن ارزان کارگری نیست. دولت اعلام کرده بود که مسکن اجتماعی برای اقشا محروم می‌سازد و حدود یک دهم ظرفیت آن را به کارگران اختصاص می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت بیش از نیمی از افرادی که در مسکن اجتماعی ثبت نام کرده اند از قشر کارگر و حقوق بگیر هستند و بنا بود تعاونی‌های کارگری فعال شوند و اقدام به ساخت کنند.

او درباره شرایط دریافت مسکن کارگری توضیح می‌دهد که این شرایط مشابه شرایط دریافت مسکن حمایتی است.

شوکت در ادامه می‌گوید: البته یکی از ایراد‌های مهم طرح کارگری شیوه دریافت پیش پرداخت است. به عنوان مثال کارگری که کل سرمایه زندگی اش ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه محل سکونتش است ناگهان به او اعلام می‌شود که باید ۵۰ میلیون تومان واریز کند و متاسفانه کارگران از عهده این ماجرا برنمی آیند و از چرخه دریافت مسکن دولتی حذف می‌شوند.

رییس کانون کارگران ساختمانی تاکید می‌کند که با فرمول فعلی دولت برای دریافت مسکن حمایتی، قشر ضعیف و کارگر قادر به خانه دار شدن نیست.

او با اشاره به ضعف ساختار پرداخت اقساط مسکن دولتی می‌گوید: یکی از معضلات مسکن مهر دلالی امتیاز مسکن مهر بود و دولت باید حواس خود را در این موضوع جمع کند تا دوباره این اتفاق تکرار نشود. در مسکن مهر ما شاهد این موضوع بودیم که افراد ضعیف به خاطر ۵۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان امتیاز خود را می‌فروختند و دولت نباید مردم را برای پرداخت پیش پرداخت اولیه تحت فشار بگذارد و برای کسانی که مستضعف هستند باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود و در همان ۲ یا ۳ سالی که ساختمان در حال ساخت است ماهیانه مبلغی را بپردازد.

شوکت درباره نحوه نام نویسی کارگران برای مسکن دولتی هم توضیح می‌دهد: تعدادی از کارگران را اتحادیه‌های کارگری ثبت نام کردند.

او ادامه می‌دهد: در مجموع ۲۰۰ هزار واحد به کارگران تعلق می‌گیرد و ساخت آن به تعاونی‌های کارگری واگذار می‌شود.

علی خدایی، عضو شورای عالی کار هم درباره سرنوشت طرح واگذاری مسکن ارزان قیمت کارگری به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: درباره مسکن کارگری تفاهم نامه‌ای بین معاونت اجتماعی وزارت کار با وزارت مسکن و شهرسازی امضا شده است و تعدادی از کارگران ثبت نام کردند و البته هنوز ثبت نام کارگران ادامه دارد، اما اکثریت کارگران نتوانستند ثبت نام کنند به این دلیل که شرایط پرداخت اقساط و آورده اولیه آن با سطح دستمزد بسیاری از کارگران همخوانی ندارد و اکثریت کارگران توان پرداخت مبلغ اولیه را ندارند.

هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: بحث تولید مسکن ارزان کارگری در راستای طرح جهش تولید مسکن است و قرار بر این شد که تعدادی از واحد‌های مسکونی طرح جهش تولید مسکن، برای قشر کارگر در نظر گرفته شود، اما این طرح در حال حاضر با کمبود زمین مواجه است.

او در ادامه افزود: ما پیشنهاد‌هایی در این زمینه داشتیم که مثلا واحد‌های مسکونی مهر که هنوز به اتمام نرسیده، آن واحد‌ها را به صورت مسکن حمایتی به کارگران واگذار کنند تا کارگران زودتر صاحب خانه شوند، اما اشکال مهمی که وجود دارد میزان پیش پرداخت ۴۰ میلیون تومانی اولیه است که کارگران در طی این سال‌ها پس اندازی نداشته اند تا بتوانند از عهده پرداخت این مبالغ برآیند و حقوق کارگران کفاف زندگی روزمره آن‌ها را نیز نمی‌دهد. در حال حاضر رقم سبد معیشتی زندگی کارگری معادل ۹ میلیون تومان است و دریافتی کارگر با این مبلغ همخوانی ندارد.

ابوی تاکید می‌کند: دولت باید زمین رایگان در اختیار کارگران قرار دهد و همچنین وام‌های ارزان و بلند مدت و شرکت‌های تعاونی مخصوص وجود داشته باشد تا سرمایه جمع شود و با کمک کارفرمایان ساخت و ساز‌ها انجام شود در غیر این صورت کارگران به شکل دیگری صاحب خانه نخواهند شد.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره شرایط ثبت نام مسکن کارگری هم توضیح می‌دهد: شرایط ثبت نام به این شکل است که کسی زمین دولتی نگرفته باشد و خانه‌ای با سند رسمی به نام خود نداشته باشد اعم از متاهل و مجرد می‌توانند ثبت نام کنند. البته در حال حاضر سایت برای ثبت نام افراد متاهل بسته شده است، اما مجردان تا پایان سال برای ثبت نام فرصت دارندو کارگران هم باید شرایط عمومی ثبت نام برای مسکن حمایتی را داشته باشند.
منبع: اقتصادآنلاین