جمالي نژاد معاون عمراني وزير كشور: سيل اخير به ۲۱۳ شهر و ۵۱۴۸ روستا در ۲۵ استان كشور آسيب وارد ساخت

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزیر کشور و دبير كمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده گفت: در جريان وقوع سيل اخير به ۲۱۳ شهر و ۵۱۴۸ روستا در ۲۵ استان كشور آسيب وارد شد و براي جبران خسارات قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده به رياست وزير محترم كشور راه اندازي شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مهدي جمالي نژاد كه دوشنبه ۹ ارديبهشت در نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده استان کرمانشاه سخن مي گفت، افزود: در جريان سيل اخير به بيش از ۱۸۰ هزار واحد مسكوني در كشور آسيب وارد شده و حدود ۶۷ هزار واحد نيازمند احداث مجدد مي باشند.
وي همچنين به تخریب صد درصدی ۷۴۴ دهنه پل بر اثر سيلابهاي اخير اشاره نمود و گفت: ۱۰ هزار و ۶۷۱ دهنه پل نیز بین ۱۰ تا ۹۰ درصد دچار آسیب و خسارت شده اند.
جمالي نژاد در ادامه افزود: قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيلزده که ریاست آن برعهده وزیر محترم كشور است، بصورت مستمر در حال فعاليت و رصد مسايل خاص استانها و پيگيري موضوعات مرتبط با مناطق آسیب دیده از سيل از طريق تشكيل جلسات کمیته هاي ذيل آن شامل بازسازی و نوسازی، تعیین و برآورد خسارت، اطلاع رسانی، کمیته اجتماعی و مشارکت های مردمی و بازسازی و نظارت با حضور مسئولانی از وزارت خانه ها و سازمان ها و دستگاه هاي مختلف مختلف مي باشد.
دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده با اشاره به وارد آمدن خسارت به واحدهاي مسكوني، تجاري و صنعتي در شهرها و روستاهاي كشور گفت: به استانداري ها ابلاغ شده كه جلسات کارگروه بازسازی و نوسازی استان ها بطور مستمر تشكيل شود و چنانچه برخي موضوعات نيازمند پيگيري بيشتر در مركز است مراتب را به وزارت كشور اعلام نمايند.
جمالي نژاد همچنين تاكيد نمود: ضرورت دارد تعيين حريم و بستر رودخانه ها در دستور كار واحدهاي تابعه وزارت نيرو قرار بگيرد و تمامي ساخت و سازهاي آتي بايد بر مبناي تعيين اين حريم ها صورت گيرد.
وي كمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه وقوع سیلاب اخير با چنين وسعت و دامنه اي در کشور کم سابقه بوده است، گفت: وقوع اين حادثه طبیعی با این حجم از خسارت نیازمند کارهای کارشناسی است و متولیان امر به دقت در حال بررسی خسارات وارد شده هستند.
جمالي نژاد همچنين با بيان اينكه بازسازي مناطق سيل زده، كار سخت و سنگيني است، گفت: در اين عرصه نيازمند مشاركت موثرتر خیرین و بخش خصوصي و کمک های مردمی هستيم.