خواسته‌های انبوه سازان برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن

مشهد- ایرنا- کانون سراسری انبوه سازان ایران برای مشارکت حداکثری در طرح اقدام ملی مسکن خواستار اصلاحات قانونی در برخی حوزه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی شد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برای اینکه طرح اقدام ملی مسکن موفقیت آمیز باشد و انبوه سازان از مشارکت در این بخش استقبال کنند، وزارت راه و شهرسازی باید به اصلاح قوانین در این زمینه توجه کند.

محمود پژوم افزود: در گام نخست باید قانون پیش فروش مسکن اصلاح شود زیرا قانون فعلی در این زمینه مشکلاتی را برای انبوه سازان بوجود آورده و باعث شده آنان از مشارکت در اجرای طرح های بزرگ عقب نشینی کنند.

وی اظهار داشت: قراردادهایی که برای انبوه سازان در جریان طرح اقدام ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده است در سطح ملی به صورت مشارکتی نیست بلکه به صورت پیمانکاری و یک جانبه تنظیم شده که این امر نیز نیازمند بازنگری است.

وی گفت: میزان تسهیلاتی که بانک مسکن برای طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان عرضه می کند با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت تمام شده واحد مسکونی، جوابگوی نیاز نیست و باید دستکم تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یابد و دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ ساله شود.

پژوم افزود: ماده پنج قانون بیمه تامین اجتماعی ویژه کارگران ساختمانی ۲ سال است که از سوی مجلس شورای اسلامی برای اصلاح در دست بررسی می باشد و در برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تسریع در اصلاح این ماده قانونی ضرورت بیشتری پیدا می کند.

وی اظهار داشت: مواد ۷۷، ۶۹ و ۶۶ قانون مالیات های مستقیم از موانع دیگر پیش روی انبوه سازان برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن است که باید این موارد قانونی اصلاح شوند.

وی گفت: برای اقشار متوسط به پایین بویژه ساکنین حاشیه شهر دولت باید زمین را به صورت رایگان یا با حداقل قیمت در اختیار انبوه سازان برای مشارکت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد.

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی افزود: صدور پروانه ساختمان در طرح اقدام ملی مسکن باید رایگان یا با حداقل قیمت باشد و پیشنهاد می شود در سهمیه دریافتی مجریان و مهندسان ناظر در این طرح ۵۰ درصد تخفیف اعمال شود.

پژوم پیشنهاد کرد در مورد انشعابات آب، برق و گاز در طرح اقدام ملی مسکن نیز در حد امکان برای تامین شبکه وجه اضافی از صاحبان واحدهای مسکونی دریافت نشود.

وی گفت: انبوه سازان در طرح اقدام ملی مسکن در این استان یک پروژه ۲۲۰۰ واحدی با عنوان پروژه رسالت در خیابان طبرسی مشهد را از سال ۱۳۹۷ در حال اجرا دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت راه و شهرسازی از اواخر سال گذشته تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داد که تاکنون ساخت ١٦٧ هزار خانه از طرح اقدام ملی مسکن در بیشتر از ۹ استان آغاز شده است.

ورود محرک به حوزه مسکن از طریق طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، بخش خصوصی را نیز برای ورود به این بازار ترغیب کرده و قرار است واحدهای بسیار از این طرح به صورت مشارکتی با حضور انبوه سازان در استان های مختلف ساخته شود.