دستگاه‌های اجرایی مکلف به رعایت استاندارد مصالح مؤثر بر مقاومت سازه شدند

ایسنا/لرستان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط مکلف به رعایت استاندارد مصالح مؤثر بر مقاومت سازه شدند.

گودرز امیری در نشست شورای استاندارد لرستان که امروز ۲۷ مردادماه به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به جدیت در پیگیری استانداردسازی مصالح ساختمانی به‌ویژه بتن، اظهار کرد: در حال حاضر واحدهایی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند اما توان ادامه فعالیت و استانداردسازی فرآورده مصالح ساختمانی را ندارند، بایستی مجوز آن‌ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابطال و به‌منظور تأمین نیازهای جامعه به واحدهای متقاضی جدید، پروانه بهره‌برداری اعطاء شود.

وی تصریح کرد: همچنین اداره‌کل راه و شهرسازی مکلف به سیستماتیک کردن فرآیند نظارت بر مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است به نحوی که نرم‌افزار موصوف دارای قابلیت دسترسی دستگاه‌های اجرایی ذیربط، مهندسین ناظر، مالک و … باشد تا با دستور مهندس ناظر امکان استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد بر اساس فرآیندی کنترلی تدوین شده، مطابقت داشته باشد.

معاون استاندار لرستان خاطرنشان کرد: طبق شیوه‌نامه موجود، شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت یک هفته مراکز بتن فاقد مجوز و پروانه کاربرد علامت استاندارد را به سازمان صمت و اداره‌کل استاندارد اعلام کنند.

امیری خواستار نهایی شدن استقرار نظام غیرمتمرکز اجرای استاندارد مصالح مؤثر بر مقاومت سازه و اجرای دقیق وظایف دستگاه‌های اجرایی در این خصوص شد.

مرضیه قنبریان مدیرکل استاندارد لرستان نیز در این نشست ضمن اشاره به مواد قانونی و قوانین بالادستی از جمله قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، آیین‌نامه نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی و … اظهار کرد: در پروژه‌های عمرانی باید از مصالح ساختمانی دارای پروانه استاندارد معتبر استفاده و در این خصوص مصوباتی که در شورای استاندارد قبلی و کمیته مربوطه اعلام شده، لازم است توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدام شود.

وی در خصوص اهمیت نظارت و کنترل فرآورده بتن آماده و نقش استراتژیک این فرآورده در ایمنی و سلامت شهروندان بیان کرد: اقداماتی از قبیل؛ برخورد قانونی با تولید بتن توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با نصب تجهیزات ساخت بتن در محل یک پروژه یا در زمینی که نزدیک آن است بدون اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد (طبق بند ۱-۵ استاندارد ۶۰۴۴)، بررسی نواقص موجود در گزارش بازرسین هنگام بازرسی از واحد تولیدی طیق استاندارد (بند ۴ استاندارد ۶۰۴۴) و مواردی از این قبیل می‌تواند به‌صورت مداوم و با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در راستای اهمیت فرآورده بتن آماده و نقش استراتژیک این فرآورده موجب تأمین ایمنی و سلامت شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار شود.