دلالان در حوزه ساختمان باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدرضا رضایی کوچی ظهر امروز در حاشیه افتتاح طرح‌های مسکن و هادی روستایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین آشفتگی در مصالح ساختمانی مربوط به فولاد و سیمان بوده اما نکته قابل‌ توجه این است که کشور حداقل بیش از ۲ برابر نیاز کشور در این زمینه تولید دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بیشتر واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد از یارانه پنهان یعنی کمک‌های دولت استفاده می‌شود، گفت: متأسفانه بدون توجه به نیاز داخلی با تسهیل شدن شرایط صادرات عمده مصالح صادر می‌شود که جلساتی با وزارت صمت و راه و شهرسازی برای این مسئله برگزار شده تا ابتدا نیاز داخلی تأمین و سپس مازاد مصالح صادر شود.

وی یادآور شد: البته ورود دلالان و سوداگرانی نیز در حوزه ساختمان باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است که حل این موضوع نیازمند اراده جدی در دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی است تا اجازه ندهند تخلفات در این زمینه صورت بگیرد.

رضایی با یادآوری اینکه وظیفه ذاتی کمیسیون عمران بازدیدهای میدانی از پروژه‌های عمرانی سراسر کشور به‌ویژه استان‌های محروم است، بیان کرد: طی این بازدیدها کیفیت پروژه‌ها و چگونگی سرعت بخشیدن و اولویت‌بندی صحیح آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات محرومیت‌زدایی در کشور

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قسمتی از اجرایی شدن پروژه‌ها به منابع مالی برمی‌گردد، افزود: امسال برای اولین بار بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی، ۵ هزار میلیارد تومان برای راه روستایی، نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان برای بهسازی روستا و همچنین بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای آب‌رسانی به روستاها در نظر گرفته شد.

وی با تأکید بر اینکه برای اولین بار مجلس نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم و روستائیان داشته است، تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ درصد روستاهای کشور نیاز به بهسازی دارد و هنوز همه معابر آسفالت نشده‌اند که تلاش مجلس شورای اسلامی بر این است که با کمک بنیاد مسکن تحولی در این زمینه به وجود آورد و شرایط بهتری در حوزه عمران روستایی رقم بخورد.

رضایی با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار منابع مالی پیش‌بینی‌ شده توسط دولت در قانون بودجه، گفت: تلاش بر این است که منابع مالی و نقدینگی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا در پروژه‌های عمرانی و پروژه‌هایی که به‌عنوان زیرساخت اصلی کشور در نظر گرفته‌ شده است، به‌ویژه در بحث مسکن استفاده شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مجلس که یک‌بار توسط شورای نگهبان رد شده و در حال رفع ابهامات است، عنوان کرد: برای مدت ۴ سال قرار است سالی یک‌ میلیون واحد مسکن ساخته شود تا مردم سرپناه داشته باشند و صاحب‌خانه شوند و قطعاً تأثیرگذاری بسیار مثبتی در اقتصاد کشور و بهبود معیشت و کسب‌وکار دارد.