رشد قیمت مسکن بیش از قدرت خرید خانوار

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌های کنونی مسکن که اخیراً نیز بانک مرکزی گزارشی از افزایش آن داده است، قیمت‌های واقعی هستند، گفت: رشد قیمت مسکن با اقتصاد خانوارها همخوانی ندارد و میزان درآمد خانوارها برای خرید مسکن نوساز با متوسط 14 میلیون تومان اعلام شده از سوی بانک مرکزی کار سختی است.

وی ادامه داد: اما باید پذیرفت که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و قیمت‌های کنونی مسکن، قیمت‌های واقعی هستند و حباب ندارند.

پورحاجت گفت: از ابتدای سال جاری روند افزایش قیمت مسکن با سرعت بسیار اندک و آرام شکل گرفت، چرا که تولید مسکن به گونه‌ای است که  یک روند بسیار کندی در حال انجام است و همین زمان‌بر بودن آن باعث شده تا قیمت تمام شده روز به روز افزایش یافته و به سازندگان قیمت‌های مضاعفی تحمیل کند. پس همین زمان‌بر بودن که ناشی از سنتی‌سازی ساخت‌وساز است، باعث می‌شود تا قیمت مسکن از زمانی که یک واحد مسکونی برای ساخت آماده می‌شود تا انتهای آن بارها دچار جهش قیمت نهاده‌ها می‌شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این سؤال که راه‌حل اینکه متقاضیان قدرت خرید پیدا کنند، چیست گفت: سه راه‌حل برای اینکه متقاضیان مسکن قدرت خرید پیدا کنند وجود دارد؛ اولین راه‌حل این است که دولت حقوق و دستمزد را افزایش دهد. دومین راه‌حل این است که میزان تسهیلات و پرداخت آن را تسهیل کند تا متقاضیان مسکن به راحتی بتوانند وارد بازار مسکن شوند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات 240 میلیون تومانی به زوجین کمتر از آن پیشنهادی بود که کانون انبوه‌سازان به دولت برای تقویت قدرت خرید متقاضیان ارائه کرده بود انجام می‌شود، گفت: ماه‌ها پیش کانون انبوه‌سازان پیشنهادی به بانک مرکزی مبنی بر پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی ارائه کرد اما بانک مرکزی با 240 میلیون تومان آن موافقت کرد.

پورحاجت ادامه داد: راهکار سوم این است که دولت باید به دنبال تسهیل حوزه کسب و کار باشد پس بنابراین اگر دولت با این اقدام بتواند صنعتی‌سازی را نیز در کشور که در حد بسیار اندکی در حال انجام است گسترش دهد و سازندگان را به این موضوع تشویق کند، قیمت تمام شده ساخت کاهش یافته و سازنده‌ها بهانه‌ای برای اینکه قیمت مسکن باید افزایش یابد نخواهند داشت.

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، کشور ترکیه با گسترش صنعتی‌سازی توانست زمان ساخت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد پس بنابراین با سنتی‌سازی نمی‌توان قیمت تمام شده ساخت را کاهش داد.

وی تأکید کرد: باید دولت فکری به حال قیمت مسکن و کاهش قیمت تمام شده ساخت انجام دهد تا قیمت مسکن با اقتصاد خانواده همخوانی داشته باشد اما متأسفانه در این مورد وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند.

پورحاجت گفت: در 8 سال گذشته اگر مقایسه‌ای بین مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن انجام شود به خوبی متوجه خواهیم شد که قیمت تمام شده مسکن مهر که برای هر متر 300 هزار تومان بود و برای مسکن ملی 2.5 تا 3 میلیون تومان است، چه افزایش قیمتی برای ساخت مسکن صورت گرفته است.

به گفته وی، در مسکن مهر مردم با 27 میلیون تومان صاحب مسکن می‌شدند اما هم اکنون طرح اقدام ملی مسکن آورده متقاضیان حدود 30 تا 40 میلیون تومان است. پس هزینه‌های ساخت حدود 10 برابر شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تأکید کرد: در حال حاضر دستگاه‌های ذیربط برای اعطای مجوز ساخت، متری 700 هزار تومان از سازندگان دریافت می‌کنند و همین موضوع 20 درصد قیمت تمام شده را بالا می‌برد و این برای صنعت ساختمان یک فاجعه است.

وی تأکید کرد: مادامی که نتوانیم هزینه‌های تولید مسکن را کنترل کنیم چه انتظاری داریم که خانواده‌ها صاحب مسکن شوند. پس دولت نقش خود را در این خصوص به خوبی ایفا نکرده است و پرداخت کارت مصالح ساختمانی که بارها مطرح شد، هنوز در حد حرف باقی مانده است و اصلاً اجرایی نشده است.

پورحاجت تصریح کرد: افزایش 30 درصدی هزینه ساخت از سوی شهرداری‌ها نیز موجب گران شدن قیمت مسکن خواهد شد.