رشد ۷۰ برابری قیمت مصالح ساختمانی بر اساس فهرست‌بهای سال ۹۹

چهارمحال و بختیاری معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در روستاها، گفت: افزایش قیمت مسکن تنها مختص روستاهای این استان نیست، تورم موجود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر این افزایش قیمت تاثیر داشته است، براساس فهرست‌بهای سال ۹۹ قیمت‌ مصالح ساختمانی در حوزه مسکن با افزایش ۷۰ درصدی روبرو شد.

مجید نظری ۱۷ مهرماه در نشستی به‌مناسبت روز روستا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نیاز است برای ایجاد امیدآفرینی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف به اطلاع عموم برسد، اظهار کرد: از دهه فجر سال ۹۲ تا هفته دولت سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴۴۲ پروژه عمرانی در استان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده که برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۵۲۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین تعدادی زیادی پروژه در سفرهای استانی مقامات و مناسبت‌های مختلف نیز افتتاح شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوادث غیرمترقبه مختلف مانند سیل، زلزله و … برای بحث ارائه خدمات به مردم بسیار تاثیرگذار است، گفت: خوشبختانه در حادثه سیل ۹۸، سقوط جت ترکیه‌ای و زلزله ۵.۷ ریشتری شهرستان کوهرنگ شاهد تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران در استان بودیم.

نظری بیان کرد: امروزه چهارمحال و بختیاری به‌علت کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم درگیر بحران خشکسالی و کم‌آبی شده و رتبه دوم کشور را بعد از استان کرمانشاه در کاهش بارش به خود اختصاص داده است، بنابراین می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را برای مقابه با این بحران انجام دهند.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در روستاها، توضیح داد: افزایش قیمت مسکن تنها مختص روستاهای این استان نیست، تورم موجود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر این افزایش قیمت تاثیر داشته است، براساس فهرست‌بهای سال ۹۹ قیمت‌ها در مصالح ساختمانی با افزایش ۷۰ درصدی روبرو شد.

وی بیان کرد: به‌منظور کنترل قیمت زمین و مبارزه با زمین‌خواری در چهارمحال و بختیاری ستادی با حضور دادستانی تشکیل شده است، برای جلوگیری از افزایش قیمت زمین و مسکن در روستاها اقداماتی مانند احداث مسکن محرومان در حال انجام است.

نظری در پایان گفت: مهاجرت معکوس به روستاها تقاضای مسکن در این مناطق را افزایش داد، بنابراین این افزایش تقاضا قیمت‌ها را تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده و باعث افزایش قیمت زمین و مسکن در روستاها شده است.

راه ارتباطی ۲۵۹ روستا در چهارمحال و بختیاری نیازمند بهسازی است

در ادامه جلسه ملک‌محمد محمودیان- مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌های استان پرداخت شده است، اظهار کرد: همچنین در سال‌جاری نیز ۴۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده برای کمک به دهیاری‌ها اختصاص پیدا کرده است.

وی جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری را ۳۶ درصد عنوان کرد و گفت: درصد جمعیت روستایی به شهری در کشور به‌طور ماینگین ۲۶ است، در استان ۵۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که طول راه‌های ارتباطی نیاز به ساخت این روستاها ۲۵۹ کیلومتر برآورد شده است.

محمودیان افزود: درصد راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار دارای آسفالت در چهارمحال و بختیاری به نسبت کلیه راه‌های استان حدود ۸۰ درصد بوده که میانگین این عدد در کشور ۷۶ درصد است، درصد راه‌های روستایی دارای آسفالت و راه شوسه به نسبت راه‌های استان ۹۸ درصد بوده که این عدد در کشور ۸۳ درصد برآورد شد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۸ درصد جمعیت روستایی این استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، یادآور شد: این عدد در کشور ۷۶ درصد است، همچنین درصد روستاهای مقاوم شده در استان حدود ۴۷ درصد و کلاس‌های مقاوم‌سازی شده حدود ۶۳ درصد برآورد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۱۲ کلاس غیرمقاوم در چهارمحال و بختیاری در مناطق روستایی و عشایری وجود دارد، گفت: همچنین ۴۱ مدرسه شبانه‌روزی در این مناطق وجود دارد.

محمودیان بیان کرد: ۵۰۹ روستا در چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز بهره‌مند هستند که با احتساب روستاهای فاقد شبکه گازرسانی حدود ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، همچنین ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای اینترنت پرسرعت هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری توضیح داد: حدود ۵۲۲ روستا در استان معادل ۹۰ درصد روستاها دارای دهیاری مصوب هستند و همچنین ۱۷ روستا به سیستم آتش‌نشانی مجهز شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۸ درصد جمعیت روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند که این عدد در کشور ۲۴ درصد است.