عضو کمیسیون عمران مجلس: روند افزایش قیمت مسکن آهسته شد

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز در رشد قیمت مسکن، گفت: زمین در قیمت تمام شده مسکن نقش ۷۰ درصدی دارد.

 

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد سرگزی با اشاره به تداوم افزایش قیمت مسکن در کشور، اظهار کرد: متأسفانه قیمت مسکن به صورت ماهانه در حال افزایش است و در شهریور ماه در قیاس با مرداد ماه، قیمت ها حدود 2 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هر چند روند صعودی قیمت ها در بازار کندتر و آهسته تر شده، اما با وجود تعدیل معاملات و خرید و فروش مسکن، قیمت ها هنوز به ثبات نرسیده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس افزایش نرخ ارز و قیمت دلار را در تداوم افزایش قیمت مسکن اثرگذار دانست و گفت: بازار مسکن به صورت مستقیم متأثر از نرخ ارز است، زمانی که قیمت دلار بالا می رود، متاسفانه  شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

سرگزی اضافه کرد: یکی از دلایل اثرگذاری نرخ ارز بر بازار مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است، از سوی دیگر مصالح ساختمانی نقش 10 تا 20 درصد قیمت تمام شده مسکن دارد، حال هر چقدر که قیمت این مصالح به واسطه افزایش نرخ دلار بالا برود، قیمت تمام شده ساخت و ساز نیز بالا می رود.

وی با اشاره به نقش 70 درصدی زمین در قیمت تمام شده مسکن، افزود: بهترین راه کار و سازو کار برای مدیریت قیمت در بازار مسکن و کاهش قیمت ها، حذف مولفه نرخ زمین در روند تولید مسکن است. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح ملی مسکن از این ابزار برای کنترل قیمت تمام شده، استفاده کرده است.

به گفته وی، برای کنترل قیمت مسکن، باید اراضی دولتی در اختیار انبوه سازان قرار گیرد تا قیمت زمین از قیمت نهایی مسکن کسر شده و سازندگان بتوانند مسکن تولیدی را با قیمت قابل قبول به بازار عرضه کنند.