فارس کاهش ارقام عوارضی آزادراه‌ها/اجرای آزمایشی طرح عوارض‌ پیمایشی در آزادراه تهران-رباط کریم

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرای سامانه اخذ عوارض طبق پیمایش در آزادراه تهران-رباط‌کریم آماده است، گفت: با اجرای این سامانه کسانی که از مسیر کمتری از آزادراه استفاده می‌کنند، ارقام کمتری می‌پردازند.
فارس من| کاهش ارقام عوارضی آزادراه‌ها/اجرای آزمایشی طرح عوارض‌ پیمایشی در آزادراه تهران-رباط کریم

سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: از آن منظر که ممکن است خودروهایی در میانه مسیر وارد آزادراهی شوند ولی باید کل رقم عوارضی آزادراه را پرداخت کنند و در راستای جلوگیری از اجحاف به آن دسته از کاربرانی که در مسیر کوتاه‌تری از آزادراه، پیمایش داشته‌اند، وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد سامانه اخذ عوارض آزادراهی براساس پیماش را عملیاتی کند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: با اجرای این سیستم در کنار رعایت عدالت، کاربرانی که از مسیر کمتری از آزادراه استفاده کرده‌اند، رقم کمتری بابت عوارض می‌پردازند.

وی توضیح داد: قیمت‌های فعلی عوارضی آزادراه‌ها، بر اساس محاسبه پیمایش کل مسیر آزادراه است، اما‌ ممکن است در این بین، کسانی‌ از میانه مسیر، وارد آزاد شده‌اند ولی باید پرداخت کامل داشته باشند، حال در راستای توجه به حقوق مردم تلاش کردیم سیستم اخذ عوارض بر اساس پیمایش لحاظ شود، بدین ترتیب کاربری که در آزادراه‌ ۳۰۰ کیلومتری، فقط از ۵۰ کیلومتر استفاده کرده است، بابت همان ۵۰ کیلومتر، عوارضی پرداخت کند.

* اجرای آزمایشی سامانه اخذ عوارض بر اساس پیمایش در آزادراه تهران-رباط‌کریم

میرشفیع با اشاره به اینکه سیستم جدید اخذ عوارض بر اساس پیمایش، آماده بهره برداری است، افزود:‌ در ماه جاری زیرساخت‌های اجرای طرح اخذ عوارض آزادراهی بر اساس پیمایش پیاده شد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: در گام اول اخذ عوارض بر اساس پیمایش در آزادراه تهران تا رباط‌کریم به صورت آزمایشی اجرا می‌‌شود و بدین ترتیب ‌‌متناسب با میزان پیمایش در ‌آزادراه‌ها، رقم عوارضی محاسبه می‌شود.

* تجهیز آزادراه کرج-قزوین به سامانه اخذ عوارض طبق پیمایش

‌وی اظهار داشت: در گام بعد آزادراه کرج-قزوین نیز به سامانه اخذ عوارض بر اساس پیمایش تجهیز می‌شود و به تدریج این سامانه در کل آزادراه‌های کشور پیاده می‌شود.

* منتظر تعیین و ابلاغ نرخ‌های پیمایش از سوی وزارت راه هستیم

میرشفیع در مورد زمان عملیاتی شدن این سامانه، بیان کرد: همان‌گونه که گفته شد در آزادراه تهران-ساوه حد فاصل تهران تا رباط‌کریم زیرساخت‌های اجرای این سامانه آماده شده است و به محض آنکه نرخ‌های پیمایشی از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شود، آماده اجرای این طرح هستیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اظهار داشت: اگر این پروژه همین امروز هم از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما ابلاغ شود، آماده اجرای آن هستیم.

به گزارش فارس تعدادی از کاربران این رسانه در بخش «فارس من» اعلام کرده‌اند که «عوارض آزادراه‌ها با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد».