محاسبه «پیمایشی» عوارض آزادراهی با استفاده از دوربین‌های جاده‌ای/پرداخت آنلاین و بدون توقف

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌ گفت: برای اجرای طرح پیمایشی محاسبه عوارض آزادراهی، از دوربین‌های پلاک‌خوان سازمان راهداری که در مسیرها نصب شده‌اند، در کنار تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت پیمانکار استفاده می‌شود.

‌خداداد مقبلی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با شرکت پیمانکار طرف سازمان راهداری (سپندار) برای محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی خبر داد.

وی گفت: برای اجرای طرح پیمایشی محاسبه عوارض آزادراهی، از دوربین‌های پلاک‌خوان سازمان راهداری که در مسیرها نصب شده‌اند در کنار تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت‌ استفاده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌ با اشاره به همکاری بین‌بخشی صورت گرفته برای اجرای طرح «آنی‌رو» یا همان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی افزود: قرار است دوربین‌های پلاک‌خوان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم به سامانه «آنی‌رو» متصل شوند تا محاسبه عوارض هر خودرو به نسبت مسافتی که پیموده شده، امکان‌پذیر شود.

مقبلی تأکید کرد: ‌پرداخت پیمایشی عوارض آزادراهی، شیوه منطقی‌تر و عادلانه‌تری است،‌‌ در حال حاضر هرکسی وارد آزادراه می‌شود، باید عوارض کل مسیر را بپردازد اما با پیمایشی‌شدن محاسبه عوارض آزادراهی، هر وسیله نقلیه، فقط سهم خودش از پیمایش را پرداخت می‌کند و نیازی نیست عوارض پیمایش کل آزادراه پرداخت شود، به عنوان مثال اگر خودرویی ۱۰‌ کیلومتر تردد کرده باشد، مبلغ متناسب با آن را می‌پردازد و عوارض سراسر یک آزادراه از او دریافت نخواهد شد.

* با اجرای «آنی‌رو» محاسبه پیمایشی عوارض امکان‌پذیر شد

وی بیان کرد: محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی برای همه آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد؛ اکنون که زیرساخت‌های مورد نیاز برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده است و به زودی در همه آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد، محاسبه پیمایشی عوارض نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

مقبلی با بیان اینکه امکان محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی یکی از برنامه‌هایی است که با اجرای طرح ‌آنی‌رو‌ ممکن شده است، گفت: دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی، مزایای فراوانی برای مالکان خودرو یا همان کاربران و نهادهای مرتبط با مدیریت آزادراه‌ها و راهداری به همراه دارد.

* اجرای سیستماتیک محاسبه پیمایشی بدون خطای انسانی

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای بیان کرد: این شیوه دریافت عوارض، هیچ شک و شبهه‌ای ندارد، همه فرآیند‌ها به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و خطای انسانی در آن دخیل نیست.

مقبلی با اشاره به یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که نگهداری و رسیدگی به سلامت مسیرهای تردد است، اظهار کرد: همیشه به خاطر توقف خودرو و به خاطر نیروی ترمز ناشی از آن در ایستگاه‌های عوارضی، مشکلاتی برای آزادراه‌ها پیش می‌آمد و هزینه‌هایی تحمیل می‌شد، در واقع توقف در نزدیکی ایستگاه‌های عوارضی، هم برای خودروها و هم برای آزادراه‌ها استهلاک زیادی ایجاد می‌کرد؛ با اجرای این طرح وقت مردم هم برای انتظار در صف‌های عوارضی هدر نخواهد رفت.

* تردد ایمن و روان در آزادراه‌های استاندارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ‌درباره همکاری انجام شده بین نهادهای مختلف برای به سرانجام رسیدن این طرح در سراسر آزادراه‌های کشور، بیان کرد: هرچه این همکاری‌ها بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهیم گرفت یعنی تردد آزادراهی راحت و روان انجام می‌شود، عوارض آزادراهی به درستی محاسبه شده و به آسانی پرداخت می‌شوند.

وی درباره مزیت‌های پرداخت الکترونیکی عوارض و حذف باجه‌های دریافت عوارض آزادراهی، برای سازمان راهداری،گفت: نگهداری آزادراه‌ها با همین عوارضی که مالکان خودرو پرداخت می‌کنند انجام می‌شود، سازمان راهداری اکنون می‌تواند خدمات‌ نگهداری بیشتری به این مسیرها ارائه کند و با حذف توقف‌ برای پرداخت عوارض، خودروها در آزادراه‌هایی ایمن و استاندارد تردد خواهند کرد.

*تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای طرح پیمایشی عوار‌ض در کمیسیون ماده ۳۷

مقبلی درباره زمان اجرایی شدن محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی گفت: مقدمات اجرایی شدن طرح، در کمیسیون ماده (۳۷) که متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، مطرح شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای افزود: موافقت کمیسیون ماده (۳۷) با میزان درصدی که باید بر اساس پیمایش خودرو در آزادراه محاسبه شده و توسط مالکان خودرو پرداخت شود، ضروری است.

وی اضافه کرد: این طرح ابتدا در مسیر تهران-ساوه اجرایی خواهد شد و بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده میان سپندار و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، به زودی شاهد محاسبه پیمایشی عوارض در این آزادراه خواهیم بود.

به گزارش فارس‌ از ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ بود که پرداخت عوارض آزادراه‌ها به صورت الکترونیک و بدون توقف‌ در چهار آزادراه ‌تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان آغاز شد.

این طرح با هدف توسعه فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل و سرعت‌بخشی، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول خودکار عوارض تردد در آزادراه‌های کشور آغاز شد و هم‌اکنون در حال اجرا است.

در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

‌در این سیستم تشخیص تردد خودرو‌ بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است، انجام می‌شود، ‌ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود، مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می‌شود، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.

*‌ روش‌های ‌پرداخت الکترونیک عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف

کاربر می‌تواند در مدل‌هایی نظیر ‌نصب اپلیکیشن‌های مربوطه نظیر تاپ، اتول‌ یار، کیپاد، دیجی‌پی، nspay یاپرنا، کسر مستقیم از حساب بانکی‌، کد دستوری #۸*۷۲۰*‌، خودپرداز‌، کارت‌خوان‌های نصب شده در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، پرداخت سازمانی و تگ‌های قبلی ‌عوارض آزادراهی را پرداخت کند.

استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ و هم از طریق ارسال پلاک به شماره‌ ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکان‌پذیر است.

‌در مدل پرداخت عوارض به صورت اپلیکیشن، پس از نصب یکی از برنامه‌های مذکور بر روی گوشی تلفن همراه و انتخاب گزینه پرداخت عوارض آزادراهی، کاربر مراحل انتخاب مسیر آزادراهی مورد نظر و پرداخت را در برنامه طی می‌کند‌.

در مدل کسر مستقیم از حساب بانکی، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه‌ها به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع رسانی می‌شود؛ در حال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند‌.

در روش پرداخت از طریق تگ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزاد‌راه، از مبلغ در کیف پول کسر می‌شود.

در مدل کد دستوری استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد #۸*۷۲۰*‌ توسط گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است.

در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌های ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.

در مدل پرداخت از طریق کارت خوان، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در پمپ‌بنزین‌ها، مجتمع‌های خدماتی رفاهی و توقفگاه‌های بین راهی در آزادراه‌های کشور فراهم شده است.

در مدل پرداخت سازمانی، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند می‌توانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودرو‌های تحت پوشش خود با مراجعه به سایت‌های https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند‌.

بنابراین گزارش «پرداخت عوارض بدون توقف در آزادراه‌های کشور» موجب تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، کاهش معضلات موجود در زمینه تردد و افزایش کیفیت و امنیت جاده‌ها می‌شود و از این طریق در کیفیت زندگی مردم، تأثیر مستقیم و محسوسی دارد.

حذف پرداخت نقدی و پول فیزیکی در محل عوارضی آزادراه‌ها و تسهیل پرداخت عوارض، کاهش توقف خودرو‌ها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تخریب آسفالت در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز و صرفه جویی در استهلاک خودرو، از مزایای اجرای سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی محسوب می‌شود.