معرفی ۵ مورد از مصالح ساختمانی ضد زلزله

زلزله جزو اتفاق‌های طبیعی و غیر قابل پیش‌بینی است که باعث تخریب گسترده ساختمان‌ها و بناهای مختلف می‌شود. ایران هم یکی از کشورهای زلزله‌خیز است که گسل‌های بسیاری در بخش‌های مختلف آن وجود دارد. به همین دلیل ساختن ساختمان‌های ضد زلزله اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. ساختمان‌های ضد زلزله با استفاده از مصالحی ساخته می‌شوند که وزن سبک‌تری دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا در هنگام زلزله مقاومت بیشتری داشته باشند و خسارت کمتری از لحاظ مالی و جانی وارد شود. در ادامه این مقاله 5 مورد از مصالح ساختمانی ضد زلزله را به شما معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

بتن آرمه، مصالحی مقاوم در برابر فشارهای زلزله

استفاده از بتن آرمه سال‌های سال است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساخت بناهای ضد زلزله انجام می‌شود. بتن‌های آرمه به نام بتن تقویت شده نیز شناخته می‌شوند و با توجه به اینکه در کنار میلگرد قرار می‌گیرند مقاومت کشش بالایی را در بدنه ساختمان ایجاد می‌کنند. به‌طور کل مقاومت خمشی بتن آرمه پایین و مقامت فشاری این محصول بالاست و براثر فشارها و لرزه‌های زلزله دچار ترک می‌شود. اما با توجه به تقویت بتن و قرار گرفتن در کنار میلگردها، زلزله‌ها توان از بین بردن یا آسیب رساندن به بتن آرمه را ندارند.

با توجه به نتیجه رضایت‌بخشی که از بتن آرمه به دست آمده است، کارشناسان و مهندسین از بتن آرمه در مراحل مختلف پروژه‌های ساختمان‌سازی مانند پی ریزی تا ساخت ستون‌ها استفاده می‌کنند.

کلیه کارشناسان و متخصصین برای افزایش سرعت ساخت‌وساز از مصالح و تجهیزاتی استفاده می‌کنند که در کنار سرعت، امنیت جان کارکنان پروژه را نیز تامین کنند. مصالحی مانند بتن، بلوک‌های سبک، فوم بتن و کلایمر این روزها مورد استفاده متخصصین بسیاری است. اگر در حال ساخت سازه‌های مختلف هستید در سایت عمران داتام می‌توانید قیمت کلایمر و دستگاه‌های ساخت فوم بتن را بررسی کنید و سفارش دهید.

بلوک سبک، بهترین مصالح برای ساخت خانه ضد زلزله در ایران

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین مصالح برای ساخت خانه ضد زلزله در ایران هستید ما بلوک سبک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امروزه بیشتر متخصصین از انواع مختلف بلوک‌های سبک برای ساختن بناهای مقاوم در برابر زلزله استفاده می‌کنند. بلوک‌های سبک به بلوک‌های متخلخل نیز شناخته می‌شوند. بلوک سبک از تزریق هوا به بتن‌های سیمانی ساخته می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین بلوک‌های سبک وزن بسیار اندک ان‌هاست که باعث می‌شود وزن ساختمان نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. ساختمان‌هایی که وزن آن‌ها سنگین نیست فشار کمتری به ستون‌ها وارد می‌شود و همین موضوع از آسیب‌ها و ضررهای متعدد پیشگیری می‌کند.

بلوک‌های سبک در دستگاه‌های بتن مانند دستگاه فوم بتن نیسانی ساخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت بتن‌های سبک در دستگاه‌های فوم بتن کاهش هزینه‌ها و صرفه اقتصادی در اجرای پروژه‌های ساختمان سازی است.

چگونه خانه ضد زلزله بسازیم؟ با کمک فوم و یونولیت

یونولیت‌های به‌عنوان سبک‌ترین مصالح ساخت‌وساز شناخته می‌شوند و تحمل وزن آن برای ساختمان‌های مختلف بسیار راحت و بی‌دردسر است. یونولیت‌ها به دلیل داشتن وزن سبک در هنگام وقوع زلزله نیست باعث بروز خطرات شدید و گسترده نمی‌شوند. همچنین از یونولیت‌ها و فوم‌ها به‌عنوان یکی از قوی‌ترین عایق‌های حرارتی و صوتی نام‌برده می‌شود. البته یونولیت‌ها نقش قابل توجهی نیز در پیشگیری از نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان دارند و به همین ترتیب یک عایق قوی در برابر آب و باران هستند.

فوم‌های بتن که در دستگاه‌هایی مانند دستگاه فوم بتن سه فاز ساخته می‌شود نسبت به فوم یونولیت سنگین‌تر است اما از نظر مکانیکی مقاومت بیشتری دارد. در مقابل یونولیت‌ها از فوم‌های بتن سبک‌ترند و یکی از مهم‌ترین مصالح ضد زلزله به شمار می‌روند. کارشناسان و مهندسین پروژه‌های ساخت‌وساز به دلیل ویژگی‌های فوم‌های بتنی مانند افزایش سرعت کار و صرفه اقتصادی ترجیح می‌دهند از انواع فوم بتن به‌عنوان مصالح ضد زلزله استفاده کنند.

بلوک‌های هوادار، یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی ضد زلزله

بلوک‌های هوادار بر پایه ماده‌ای به نام سیلیس ساخته می‌شوند. بلوک‌های هوادار نیز به دلیل داشتن وزن بسیار سبک باعث می‌شوند که در هنگام زلزله ساختمان از خطرات احتمالی در امان بماند. بلوک‌های هوادار به دلیل اینکه عایق مناسبی برای پیشگیری از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی و یک عایق صوتی و رطوبتی بسیاری قوی نیز هستند مورد استفاده قرار می‌دهند. بلوک‌های هوادار به دلیل اینکه بخش عمده آن‌ها با هوا پر می‌شود حجم کوچک‌تری دارند.

برای ساخت بلوک‌های هوادار ماسه سیلیسی، آب و آهک سیمان را با هم ترکیب می‌کنند و توسط دستگاه‌های اتوکلاو فرایند تزریق هوا انجام می‌شود. بلوک‌های هوادار به دلیل داشتن وزن کم باعث می‌شوند تا از بتن در پی ریزی و ستون‌های ساختمان به میزان کمتری استفاده شود و به همین ترتیب ساختمان وزن بار کمتری را متحمل شود.

پوشش محافظ ضد زلزله، ماده‌ای شبیه به بتن اما مقاوم‌تر

پوشش محافظ یکی دیگر از مصالح ساختمانی ضد زلزله است که شباهت قابل توجهی با بتن دارد. اما به دلیل ویژگی و خاصیت کشسانی قابلیت و مقاومت بسیاری در برابر ارتعاشات و لرزه‌های ناشی از زلزله دارد. پوشش محافظ مانند یک ماده چسبناک به‌صورت لایه روی بتن‌ کشیده می‌شود و مانع تجزیه شدن، ترک خوردن یا شکستگی در سطوح بتنی سازه می‌شود. به بیان دیگر پوشش محافظ مانند یک ماده حفاظتی سیستمی است که مانع فرو ریختن یا ریزش ساختمان براثر زلزله می‌شود.

در این مقاله درباره انواع مصالح ضد زلزله ساختمانی صحبت کردیم. برای تهیه انواع فوم بتن و بلوک سبک یا خرید دستگاه‌های سازنده فوم بتن می‌توایند از طریق سایت عمران داتام به آدرس اینترنتی omrandatam.com اقدام کنید. همچنین از طریق شماره تلفن 02176218992 با کارشناسان و متخصصین مجموعه عمران داتام سوالات خود را در زمینه خرید تجهیزات ساختمان‌سازی مانند کلایمرهای برقی و دستی، دستگاه فوم بتن نیسانی، تک فاز و سه فاز،‌ مایع کفزا و فوم بتن مطرح کنید.