مهندس سعیدیان: صنعت ساختمان سازی تخصصی می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: صنعت ساختمان سازی تخصصی و حرفه ای خواهد شد.

 

مهندس سعید سعیدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح برنامه‌های جدید سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: دوران ساختمان سازی سنتی به سر آمده و رویکرد ساختمان سازی تخصص گرا شده است. وی تصریح کرد، همه کسانی که در عرصه ساختمان سازی فعال هستند باید ساحب ایده تخصصی در امر ساخت ساختمان باشند. وی گفت : همه بخش‌های ساختمان سازی باید استاندارد شود و سازمان نظام مهندسی استان تهران با کمک موسسه استاندارد تلاش خواهد کرد این مهم محقق شود. مهندس سعیدیان اظهارداشت : فرهنگ استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد باید در جامعه فراگیر شود و مردم تشویق به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد شوند. رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، از ارائه ۳ خدمت ویژه با هدف ارتقاء ایمنی شهروندان و بهبود کیفیت صنعت ساختمان خبر داد و گفت : ارائه شناسنامه فنی ملک، صدور پروانه صلاحیت مجری و اجرای طرح « ۴ ناظره کردن پروژه‌ها» از جمله این خدمات است.

*هدف، ساخت سرپناه ایمن برای مردم است

سعیدیان با بیان اینکه ایمنی هموطنان عزیز موضوعی نیست که به بهانه صرفه جویی از آن غفلت شود گفت: مقررات ملی ساختمان، الزام قانونی برای تمامی دست‌اندرکاران حوزه ساخت وساز است تا با رعایت آن، سرپناه ایمنی برای مردم ساخته شود.

وی با بیان اینکه درخصوص ایمنی مردم کوتاه نخواهیم آمد افزود: این الزام قانونی در کنار قانون نظام مهندسی ساختمان(مصوب سال ۷۴) نقش موثری در ارتقاء ایمنی ساختمان‌ها داشته به‌طوریکه پیامدهای حوادثی مانند زلزله، در ۲۰ سال اخیر نسبت به دوران قبل از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان بسیار کمتر شده است.

وی با اشاره به لزوم تعامل و همکاری سازنده دستگاه‌های ذیربط در اجرای هرچه بهتر این قوانین گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران، با هدف ارتقاء ایمنی صنعت ساختمان و اطمینان بخشی به شهروندان، تفاهمنامه‌های خوبی در راستای اجرای تکالیف قانونی با شهرداری تهران و سایر نهادهای ذیربط امضاء کرده است.

*صور پروانه صلاحیت برای مجری طرح

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با انتقاد از فعالیت برخی اقشار و صنوف غیر فنی و فاقد تخصص در صنعت ساختمان اظهار داشت: طی چند دهه اخیر شاهد حضور کسانی در این حوزه بودیم که صرفا به‌جهت داشتن تمکن مالی و سرمایه اما بدون داشتن صلاحیت حرفه‌ای وارد حوزه ساخت و ساز شده‌ و ایمنی شهروندان را به‌خطر انداخته‌اند.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن قانون «مجری صاحب صلاحیت» و صدور پروانه حرفه‌ای برای مجری، فعالیت‌های ساختمانی به‌دست افراد حرفه‌ای و دارای صلاحیت فنی صورت خواهد گرفت.

مهندس سعیدیان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در خصوص ضوابط و الزامات قانونی ایمنی ساخت و سازها گفت: پروانه صلاحیت این اطمینان را به هموطنان عزیز می‌دهد که اگر زمانی اتفاقی برای ساختمان آنها افتاد، می‌توانند حقوق خود را به صورت قانونی و از مراجع رسمی مطالبه کنند.

*شناسنامه فنی ساختمان به مثابه بیمه کیفیت

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران یکی از خدمت اطمینان بخش این سازمان به مردم را صدور شناسنامه فنی ساختمان اعلام کرد و گفت: براساس تفاهمنامه امضا شده با شهرداری، ساختمان‌ها باید شناسنامه فنی اخذ کنند.یکی از ویژگی‌های شناسنامه فنی، بیمه کیفیت ساختمان است که مردم را نسبت به ایمنی محل سکونت و کارشان، آسوده خاطر می‌کند.

وی افزود: از سال ۹۵ تا کنون یکهزار شناسنامه فنی ملک صادر شده است که عمدتا مربوط به ساختمان‌های بالای ۲هزارمترمربع زیربناست.

*۴ناظره شدن پروژه‌ها

مهندس سعیدیان با بیان اینکه پیش از این تنها برای بناهای با زیربنای بالای یکهزارو۵۰۰مترمربع، طرح «۴ ناظر» اجرا می‌شد گفت: با توجه به توسعه فناوری‌ها و فنون ساخت و ساز و تخصصی شدن بخش‌های مخلف، یک نفر نمی‌تواند در تمامی زمینه‌ها دارای تخصص بوده و نظارت کند لذا با اجرای طرح «۴ ناظر» تمامی پروژه‌ها از خدمات چهار ناظر تخصصی بهره‌مند خواهند شد.

*تعدیل تعرفه خدمات مهندسی

وی در ادامه به موضوع تعدیل و منطقی سازی تعرفه‌های خدمات مهندسی پرداخت و گفت: با توجه به واقعیت‌های اقتصادی موجود، تعرفه‌های کنونی پاسخگو نیست لذا در تلاش هستیم این تعرفه‌ها را بروزرسانی و منطقی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر تعرفه‌ها مطابق با شرایط روز منطقی و تعدیل نشود منجر به کاهش کیفیت ساختمان‌ها خواهد شد افزود: در صورت غفلت از تعدیل تعرفه‌ها، افراد حرفه‌ای از این کار کنار خواهند کشید.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی با بیش از ۵۵۰هزار عضو یکی از بزرگترین NGO‌های کشور است اظهار داشت: این سازمان در تهران دارای ۱۲۰هزار عضو است که اغلب آنها به دلیل اینکه عرصه کاری برایشان وجود ندارد در سایر رشته‌ها مشغول به کار هستند.

* تخفیف ۵۰ درصدی به طرح ملی مسکن

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین از تخفیف ۵۰ درصدی تعرفه خدمات نظام مهندسی به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

سعیدیان گفت: تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی امضا شده و کسانی که در این پروژه‌ها وارد شوند، ۵۰ درصد تخفیف خدمات دریافت می‌کنند، اما در ازای آن ۵۰ درصد از ظرفیت آن شرکت اشغال خواهد شد. ضمن اینکه مهندسان ما در طرح اقدام ملی مسکن حضور دارند و مردم می‌توانند تفاوت کیفیت مسکن مهر با طرح اقدام ملی را به دلیل مهندسی سازی این طرح مشاهده کنند.

*خطر در کمین گودهای رها شده

سعیدیان درباره گودهای ساختمانی پایتخت گفت: ۲۸۰ گود رها شده در تهران وجود دارد که ۱۰۰ گود آن پرخطر است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود که در این راستا شهرداری وارد این ماجرا شده و به صاحبان این املاک هشدار جدی داده است.

وی در خصوص ریزش گود خیابان ابوذر منطقه ۱۷ تهران گفت: متأسفانه ریزش این گود ساختمانی خسارات جانی و مالی داشت، مهندس ناظر کاری جز گزارش دادن نمی‌توانست انجام دهد و هنگام ریزش نیز در محل پروژه حضور داشته است؛ وی سه بار پیش از این هشدار داده بود، این در حالی است که مهندس ناظر ابزاری چون اطلاع دادن به شهرداری ندارد، اما مهندس ناظر را دستگیر کرده اند و در زندان است.

رئیس نظام مهندسی تهران تصریح کرد: وقتی گودی برداشته می‌شود همه مهندسان ناظر اصرار دارند که هر چه سریع‌تر پروژه از حالت گود خارج شده و وارد ساخت شود، ولی در این پروژه، مالک درخواست تجمیع با واحدهای دیگر را داده بود که شهرداری موافقت کرده بود، لذا پروژه در حالت گود، طولانی مدت باقی ماند.

وی در خصوص امضا فروشی گفت: این تخلف به معنای مصطلح آن وجود ندارد و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌هایی که داریم مبنی بر واگذاری پروژه‌های بزرگ‌تر و متراژ بیشتر منجر به امضا فروشی شده است، لذا با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اصلاحاتی در شیوه نامه‌ها در دست اقدام داریم تا افراد بر اساس سوابق کاری پروژه دریافت کنند، نه بر اساس تعداد مهندس بیشتر.